A+MORE BY PUPULANDIA – SUKELLUS SUUNNITTELUPROSESSIIN
1 80KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: STOCKMANN & A+MORE

On taas se aika vuodesta, kun ensi syksyn neulemallistoa valmistellaan jo kovaa kyytiä. Viime syksynä vein teidät virtuaalimatkalle pienelle italialaiselle neuletehtaalle, jossa syntyvät Stockmannin A+more by Pupulandia -pipot ja huivit. Kokoonnuimme taas tässä alkuvuodesta A+more-tiimin eli suunnittelija Laura Kupari-Guisen ja tuotepäällikkö Ulrika Hedmanin kanssa suunnittelemaan ensi syksyn mallistoa ja ajattelin antaa teille sukelluksen hiukan syvemmälle kokoelman suunnitteluprosessiin. Mitä kaikkea suunnittelussa pitää huomioida? Miten mallisto on vuosien varrella kehittynyt? Entä miten pyrimme huomioimaan kokoelman vastuullisuuskysymyksiä?
Olen itse asiassa tosi ylpeä siitä, että vaikka mallistoa on hiottu ja muovattu vuosien varrella ja siihen on tullut uusiakin tuotteita mukaan, sen ensimmäinen ja tärkein tuote on alusta asti pysynyt samana. Halusin aikanaan suunnitella täydellisen pipon, joka olisi ajattoman mallinen, laadukasta materiaalia, miellyttävän tuntuinen, kohtuuhintainen ja mahdollisimman vastuullisten periaatteiden mukaan valmistettu – sekä tietysti kivan värinen. Siihen asti oli tuntunut, että aina jostakin tällaisesta avainkriteeristä oli joutunut joustamaan.

Ajatuksena meillä oli alun alkaen luoda tyylillisesti ja laadullisesti jotain niin kestävää, että se näyttäisi yhtä ajankohtaiselta ja tuntuisi yhtä hyvältä vielä vuosienkin päästä. Mietin, että tavoitteessa olisi onnistuttu, jos sama tuote kelpaisi sekä tuotantoon että päähän vielä vuosienkin päästä. Tulevana syksynä tuo täydellinen pipo tulee myyntiin jo viidettä kertaa ja puen sen yhtä suurella ilolla päähäni joka talvi. Kokoelman ydin on siis säilynyt samana alusta asti ja muutama vuosi sitten The Pipo sai rinnalleen myös toisen, hiukan paksumman myssyn, joka jatkaa sekin mallistossa nyt mukana jo kolmatta vuotta. Pipojen rinnalla kokoelmassa on nähty vuosien varrella erilaisia huiveja, neulehuppu ja hansikkaatkin – muiden asusteiden osalta variaatiota on ollut enemmän. Ja siihen on vaihtelunhalun lisäksi syynsä.
Kokeilun kautta tutkiskelu, erehdys ja korjausliikkeet ovat myös osa suunnitteluprosessia. Kun olemme miettineet tuotteiden käytettävyyttä, olemme pyrkineet kehittämään tuotteita yhä paremmin Suomen olosuhteisiin ja erilaisiin tarpeisiin sopiviksi. Tajusimme esimerkiksi ensimmäiden vuoden kokoelmassa olleen ympyrähuivin olevan tässä materiaalissa kenties vähän turhan lämmin käytettäväksi Suomen vaihtelevassa ilmastossa eri sesonkeina. Kun huivista muutaman erilaisen kokeilun jälkeen lopulta muovattiin kaulurimaisempi malli viime vuoden kokoelmaan, huomasin itse sen palvelevan monipuolisemmin sekä muutaman asteen plussakeleillä että paukkupakkasilla. Yritys, erehdys ja oppiminen – aina ei tule täydellistä ensiyrityksellä ja näin se joskus menee.
SUKELLUS SUUNNITTELUPROSESSIIN
Tuotteen mallin lisäksi suunnittelu alkaa nimenomaan materiaalista: miltä lanka näyttää ja tuntuu sekä miten ja mistä materiaalista se on valmistettu mutta myös missä ja miten se on valmistettu. Puhumattakaan värikartoista… Värien valitseminen on jatkuvien kompromissien tekemistä, sillä usein tiettyjä lankalaatuja on saatavilla vain tietyissä väreissä ja usein käy niin, että niitä ihanimpia värejä eivät välttämättä olekaan tarjolla niissä ihanimmissa materiaaleissa. Tuntien mittaisissa suunnittelupalavereissa pyritään pohtimaan päätöksiä mahdollisimman monesta näkökulmasta ja suunnitteluvaiheessa asiaa tuleekin aina tarkastella mahdollisimman monelta kantilta. Ei muuten mikään maailman yksinkertaisin homma, sen voin kertoa.
Ykköskriteerejä materiaalin valinnalle ovat käytettävyys, lämmittävyys ja miellyttävyys iholla. Jos materiaali ei lämmitä Suomen talvessa tai lanka pistelee ja kutittaa iholla, tuote jää käyttämättömänä hyllyyn kaupassa tai kotona. Monen iho on herkkä villalle, joten olemme pyrkineet etsimään tuotteisiin sellaisia materiaaleja, jotka tuntuisivat helliltä myös herkälle hipiälle. Siksi eri lankalaatuja ja neulemalleja sovitellaan, hypistellään ja testaillaan myös poskea ja kaulaa vasten jo suunnitteluvaiheessa. Kannattaa kurkata muuten myös aiemmin tekemäni postaus suunnitteluprosessista, jossa kerrotaan konkreettisemmin itse mallin suunnittelusta.

TUOTTEEN VASTUULLISUUS JA RETKI LANGAN ALKULÄHTEILLE
A+more by Pupulandia -tuotteiden valmistusprosessin vastuullisuusnäkökulmia olenkin avannut jo aiempina vuosina, mutta vastuullisuus on meille tärkeä arvo myös materiaalia valitessa. Nykyään tarjolla on jo enemmän materiaaleja, joiden valmistuksessa on huomioitu ympäristöä sekä vastuullisia arvoja ja pyrimme tietysti painottamaan niitä parhaan kykymme mukaan kokoelman materiaaleja valitessa. Toisaalta melkein kaikissa materiaaleissa on omat haasteensa ympäristön näkökulmasta – jos aihe kiinnostaa, suosittelen lukemaan Anniina Nurmen Rakastan ja vihaan vaatteita -kirjan, joka tarjoaa monipuolista näkemystä eri materiaalien ympäristövaikutuksista.
Vastuullisuuteen panostaminen ja sen kehittäminen vaatii suunnittelijalta jatkuvaa aktiivista ja oma-aloitteista työtä ja vaivannäköä, koska usein tietoa pitää todella kaivaa ja etsiä, ja toisinaan luotettavan tiedon äärelle on myös vaikea päästä. A+more-malliston suunnittelija Laura pyrkii pitämään itseään jatkuvasti ajan tasalla perehtymällä tutkimuksiin ja uusiin materiaali-innovaatioihin, mutta toistaiseksi edes tutkimuksen saralla ei todellisuudessa olla vielä valtavan pitkällä. Tutkimusta kuitenkin tehdään koko ajan ja tällä hetkellä selvitetään esimerkiksi sekä erilaisten suljetussa kierrossa valmistettavien muuntokuitujen käytettävyyttä (esim. kotimaiset Ioncell ja Spinnova), erilaisten vaatekuitujen maatumista sekä esimerkiksi nahan valmistamista keinotekoisesti laboratorio-olosuhteissa. Käytännön tasolla ollaan kuitenkin vielä aika kaukana siitä, että innovaatiot olisivat oikeasti käytössä ja todellisia vaihtoehtoja.

Kun keskustelimme Lauran kanssa materiaalien tulevaisuudesta, hän mainitsi kiinnostavan seikan: olemme materiaaleissa menneet jatkuvasti teknisempään suuntaan, mutta vähitellen hi-techin rinnalle on nousemassa trendinä myös low-tech. Ihminen saattaa joskus uusia innovaatioita kehitellessään luoda jotain hyödyllistäkin, mutta käytännössä uusia materiaaleja luodessa kuljetaan usein kauemmas luonnosta. Uusien kuituinnovaatioiden rinnalla kehitys on alkanut kääntyä takaisin myös luonnonmukaisempiin metodeihin, joita esimerkiksi alkuperäiskansat ovat käyttäneet jo iät ja ajat. On siis mielenkiintoista nähdä, miten materiaalien suhteen kehitys kehittyy tulevaisuudessa.
Koska tieto lisääntyy koko ajan, arvioimme myös kokoelmassa käytettyjä materiaaleja aika ajoin uudelleen. Tuotteita suunnitellessa on hyvä olla armollinen myös sitä tosiasiaa kohtaan, että vastuullisuuden parantaminen ja tuotteiden kehittäminen on jatkuva oppimisprosessi. Kuten Anniina Nurmi kirjassaan toteaakin, mustavalkoisen positiivisia vastuullisuuslupauksia rehellisempää on hyväksyä ja myöntää, että vastuullisuudessa on vaikeaa tai jopa mahdotonta saavuttaa täydellisyyttä tai tulla valmiiksi. Siksi paras tavoite onkin keskeneräisyydestään huolimatta (tai juuri sen tiedostaen) pyrkiä jatkuvasti tutkimaan, kokeilemaan ja oppimaan – joskus erehdystenkin kautta. Jää huomattavasti enemmän tilaa oppimiselle, jos pystyy myöntämään, että kehittämisen varaa on aina.
Moni mieltää Stockmannin Suomessa suureksi yritykseksi, mutta vaateteollisuuden kentällä sekä Stockmann että A+more-merkki ovat varsin pieniä tekijöitä. A+more-kokoelmaa luotsaa käytännössä kahden hengen rautainen tiimi: suunnittelija Laura ja tuotepäällikkö Ulrika sekä Pupulandia-malliston osalta bonuksena myös minä. Laura ja Ullis ovat pitkän linjan ammattilaisia vaatealalla ja olen käynyt vuosien varrella heidän kanssaan valtavan kiinnostavia keskusteluita, joista mielenkiintoisimpia olen tallentanut myös blogipostauksiksi. Jos suunnittelijan työ, vaateteollisuus ja sen vastuullisuusnäkökulmat kiinnostavat, suosittelen lämmöllä lukemaan myös nuo jutut.

Laura on puhunut paljon siitä, kuinka suunnitteluprosessi on viimeisten 10 vuoden aikana muuttunut. Tänä päivänä suunnitteluprosessissa tarvitaan hyvin laaja-alaista osaamista ja tutkimustyötä ja etenkin vastuullisuusasioissa pitää itse olla hyvin proaktiivinen päästäkseen edes käsiksi kaikkeen saatavilla olevaan tietoon. Oman haasteensa tuo sekin, että käytännössä tuo prosessi pitää käydä läpi jokaisen suunniteltavan tuotteen kohdalla erikseen.
Vastuullisuuden näkökulmasta lähtökohtaisesti tärkeintä on miettiä tuotteen elinkaarta ja tarpeellisuutta jo suunnitteluvaiheessa. Koko A+more by Pupulandia -mallisto on saanut alkunsa ajatuksesta luoda jotain kestävää, hyödyllistä ja laadukasta, ja yksi olennainen näkökulma suunnitteluvaiheessa on myös osata arvioida tuotantomäärä oikein. Tuotepäällikkö Ulrika on omalta osaltaan myös avainasemassa prosessin vastuullisuuden näkökulmasta, sillä hän osaa vankan ammattitaitonsa ansiosta arvioida tuotteiden tilausmäärät niin, että tuotteita ei juuri jää myymättä tai tarvitse myydä alennuksella. Usein kuulee harmiteltavan sitä, että tuotteet myydään loppuun, mutta vastuullisuuden näkökulmasta se on oikeastaan hyvä asia. Se tarkoittaa, että niitä ei ainakaan ole valmistettu turhaan tai liikaa.
Tähtäimessämme on myös lisätä tuotteiden valmistusprosessin läpinäkyvyyttä entisestään. Viime vuonna sain viedä teidän kanssani kierrokselle pieneen italialaiseen tehtaaseen, jossa tuotteet valmistetaan ja tämän vuoden tavoitteenamme on selvittää tarkemmin langan alkuperää ja tuotanto-olosuhteita. Kaikki A+more by Pupulandia -mallistossa käytetyt langat ovat sertifioituja ja mulesing-vapaita, mutta haluaisimme päästä vielä tarkemmin materiaalin alkulähteille. Olemme kontaktoineet lankavalmistajaa ja selvitämme parhaillaan mahdollisuutta jäljittää materiaalia. Toivon mukaan pystyn kertomaan teille tästä syksyllä enemmän!

JATKUVAA KEHITYSTYÖTÄ JA UUSI MATERIAALI
A+more by Pupulandia -malliston kohdalla tehdään jatkuvaa kehitystyötä erityisesti materiaalien suhteen. Ja tästä johtuen esimerkiksi ensi syksyn kokoelmassa nähdään eräs kokonaan uusi materiaali. Muhkeamman pipon materiaalina on tähän mennessä käytetty ihanan pehmeää ja kutittamatonta alpakka-kierrätyspolyester-sekoitelankaa (alpakka 57% ja kierrätyspolyester 43%). Lanka on myös ollut värjäämätöntä eli sitä on ollut saatavana niissä kauniissa väreissä, minkä värisiä alpakoita laitumilla kirmailee. Nyt päätimme kuitenkin jättää tulevan syksyn mallistosta kierrätyspolyesterin kokonaan pois.
Vaikka kierrätetyistä PET-pulloista valmistetusta polyesterista usein puhutaankin vastuullisena materiaalina, asia ei ole ihan niin mutkaton. Kun kierrätetyistä kierrätysmuovista valmistetaan esimerkiksi aurinkolaseja, materiaali voidaan lopulta elinkaarensa päähän tultuaan sulattaa ja hyödyntää uudelleen (vaikka laatu hiukan jokaisella kierrätyskerralla heikkeneekin). Kierrätyspolyesterista valmistettua lankaa ei kuitenkaan saada uudelleen kiertoon, koska tekstiilistä sitä ei voida palauttaa enää takaisin raakamuotoon. On toki hienoa, että sen valmistuksessa voidaan hyödyntää jo olemassaolevaa materiaalia, mutta on ongelmallista, ettei sitä voida enää lopulta kierrättää. Niinpä päätimme vaihtaa materiaalin sellaiseen, jossa polyesterin osuus on merkittävästi aiempaa pienempi. Testaamme tällä hetkellä paksumpaan pipoon uutta lankaa, joka on 87% värjäämätöntä alpakkaa ja 13% polyesteria. Tässä langassa polyester ei ole kierrätettyä, mutta sen määrä tuotteessa on huomattavasti entistä pienempi ja luonnonkuitua vastaavasti on enemmän.

Värjäämätön materiaali on aina luonnolle ystävällisempi ja on ollut hienoa huomata, että tällaisten materiaalivaihtoehtojen määrä on lisääntynyt jatkuvasti. Muhkeampi pipomalli on ollut viime vuosina yksi kokoelman suosituimmista tuotteista ja minua ilahduttaa, että siis myös vastuullisemmasta materiaalista valmistetut tuotteet kiinnostavat. Vaikka ihanat värikartat ovat houkuttelevia, halusimme pitää kiinni siitä, että tässä mallissa materiaali on etusijalla ja mennään niillä väreillä, mitä luonto meille suo. Uusi materiaali on entisen tavoin värjäämätön ja ihanan pehmeä ihoa vasten mutta luonnonmateriaalin määrä on siinä entistäkin suurempi.
Alkuperäisessä ohuemmassa Pupulandia-pipossa materiaali pysyy samana: 50% mohair, 18% merinovilla ja 32% polyamidi. Vaikka luonnonkuituja usein pidetäänkin automaattisesti keinokuitua parempana vaihtoehtona, tuotteen käyttötavasta riippuen niiden käyttö voi olla myös perusteltua. Tässä langassa pieni määrä keinokuitua lisää tuotteen kestävyyttä ja parantaa sen käyttöominaisuuksia. Tämän langan parhaita puolia on myös ihanan laadun ja pehmeän tunnun lisäksi se, että sen värikartta on poikkeuksellisen laaja ja monipuolinen – materiaalista on siis mahdollista tehdä tuotteita mitä moninaisimmissa väreissä. Ja siitä aiomme ottaa ilon ensi syksynä eli luvassa on muutama erityisen herkullinen väri! Osviittaa tämän materiaalin ihanasta värikirjosta olette toki varmasti saaneetkin jo menneiden vuosien kokoelmista. Olemme kuitenkin halunneet myös kuunnella tässä asiakkaita ja tästä syystä suosikkisävyt musta ja puuteri ovat mukana pysyvästi vaihtuvien sesonkisävyjen rinnalla.

TRENDIEN HAISTELUA JA VÄRITERAPIAA
Vaikka olemme halunneet tehdä A+more by Pupulandia -kokoelmasta mahdollisimman ajattoman ja aikaa kestävän myös tyylillisesti, olennaisena osana suunnitteluprosessiin kuuluu silti trendien ja kehityksen tulevien tuulien haistelu. Trendit heijastelevat sitä, millaisia elämäntapoja on meneillään ja tuloillaan ja millaiset asiat ihmisiä kulloinkin kiinnostavat.
Trendejä helposti ajatellaan vain ohikiitävinä villityksinä, jotka harvoin kestävät aikaa, mutta ne usein näkyvät suunnittelussa melkein väistämättä. Suhtaudun itse trendeihin varsin kriittisesti, sillä oman tyylin jatkuva päivittäminen trendien mukana ei lopulta ole kovin kestävää muodin syklien ollessa valtavan nopeita ja lyhyitä. Trendejä on silti mielestäni kiinnostava seurata ja tutkia – ja niidenkin joukosta voi löytää omalta tuntuvia ideoita omaa pysyvämpää tyyliä maustamaan. Toisaalta monet ajattomimpinakaan pitämämme vaatteet ja tyylit eivät ole irrallaan ajasta: kun katsomme klassista trenssitakkia vuosilta 1970, 1990 ja 2020, on niissäkin nähtävissä oman aikakautensa vaikutteita.

Kaikki trendit eivät tietysti suinkaan liity suoranaisesti pukeutumiseen, vaikka maailmanlaajuiset käyttäytymistrendit toki myös heijastuvat siihen, miten haluamme pukeutua. Laura on tehnyt tutkimusta ja yhteenvetoa tulevista trendinäkymistä ja esimerkiksi etäarki sekä huoli ilmastosta näkyvät vahvasti myös trendeissä: henkisen kuormituksen ja kotiin käpertymisen vastapainoksi kaivataan eskapismia ja tarvetta piristykselle. “Kotiin painottuvan elämän ja lähimatkailun ollessa pinnalla myös erilaisten ulkoilma-aktiviteettien suosio jatkaa nousuaan ja se näkyy myös vaate- ja asustepuolella, missä vaatteet ja asusteet soveltuvat yhä useammin myös ulkoiluun ja retkeilyyn. Myös värimaailmoissa nähdään rauhallisia, luonnosta tuttuja sävyjä ja tuotteissa huomioidaan pohjoisen ilmaston käytännöllisiä tarpeita”, Laura kertoo.
Lauran mukana rauhallisten ja maanläheisten sävytrendien rinnalla kulkee vahvojen, piristävien värien trendi, joka ammentaa inspiraatiotaan voimakkaista digitaalisista värimaailmoista. Sekin on tavallaan loogista jatkumoa ajalle, jossa olemme olleet eristäytyneinä koteihimme erilaisten näyttöjen ja somekanavien äärelle. Kiinnostavaa on myös, että selkeiden johonkin tiettyyn sesonkiin kytkeytyvien väritrendien rinnalle on alkanut nousta myös “transseasonal” värejä eli sävyjä, jotka pysyvät värikartoissa sesongista toiseen siinä, missä aiemmin väritrendit ovat vaihdelleet huomattavasti nopeammin. “Tämä positiivinen muutos ennustaa hitaampaa ja kestävää vaihtuvuutta myös trendeissä eli toivon mukaan se ohjaa ympäristön näkökulmasta kestävämpään tapaan kuluttaa. Ja tätä ajatusta olemme myös itse joidenkin sävyjen osalta toteuttaneet A+more by Pupulandia -kokoelmassa alusta asti, sillä muutama väri on kulkenut mukana sävypaletissa alusta alkaen”, Laura toteaa.

Vaikka värejä on helppo ajatella vain kepeänä ja pinnallisenakin asiana, ne ovat itse asiassa varsin merkityksellinen osa arkista todellisuuttamme. Laura on sukeltanut suunnitteluprosessissa varsin syvälle väriteemoihin ja värien terapeuttisiin merkityksiin – ja jos kiinnostaa lukea aiheesta enemmän, niin kannattaa surffailla Google Scholar -hakuun hakusanalla “colour intelligence”. “Aiheesta on tehty valtavasti tieteellistä tutkimusta ja väreillä on tutkitusti todettu olevan vaikutusta ihmisen mielialaan, hyvinvointiin ja jopa mielenterveyteen. Maanläheisten värien ja pastellisävyjen on tutkimuksissa todettu edistävän hyvinvointia ja esimerkiksi neonvärien puolestaan herättävän innostusta ja motivaatiota”, hän summaa.
Vaikka tulevan malliston värejä ei ole sentään pohjattu tieteellisille tutkimustuloksille, halusimme valita kokoelmaan värejä, joista meille itsellemme tulee hyvä mieli ja jotka saavat meissä aikaan positiivisia tunteita. Haluamme myös uskoa, että se välittyy myös malliston tuotteista, että meillä on suunnittelutiimin kesken valtavan hyvä yhteishenki ja synergia tässä prosessissa. Hyvän yhteistyön tuloksena syntyy myös hyviä tuotteita. Jään siis innolla odottamaan, että pääsen esittelemään teille ensi syksynä valmiin malliston!

Photos: Pupulandia
Tags: Inspiraatioita, muoti, suomalaiset suunnittelijat, Vastuullinen muoti, vastuullisuus
Categorised in: Muoti