Helppo tapa tukea kotimaista kampaamoyrittäjää
10 101KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: FOUR REASONS

Tukka on saanut karanteenitunnelmissa kasvaa ja tyvikasvu sen mukana, mutta se ei haittaa. Tulkoon hippikesä 2020! Olen itse mieluummin pelannut varman päälle ja noudattanut hallituksen ohjeita sosiaalisen eristäytymisen osalta enemmän kuin vähemmän tunnollisesti. En halua saattaa ketään vaaraan omalla toiminnallani, joten olen pysytellyt kiltisti kotona ja perunut kaikki ei-välttämättömät menot – kuten vaikkapa ne kampaajakäynnit. Samanaikaisesti takaraivossa on kuitenkin nakuttanut huoli juuri tällaisten palvelualan yrittäjien toimeentulon puolesta. Miten pärjäävät sosiaalisen eristäytymisen aikana kampaajat, kosmetologit, kynsiteknikot ja muut tarpeellisia mutta sinänsä ei-välttämättömiä palveluita tarjoavat yrittäjät?
Nyt, kun rajoituksia aletaan vähitellen purkaa, tilanne helpottaa monia yrittäjiä, mutta parin kuukauden hiljaiselo on varmasti syönyt loven monen yrittäjän tilipussiin ja normaaliin arkeen palaamisessa menee takuulla vielä melkoinen tovi. Tässä maailman hetkessä tuntuu erityisen tärkeältä yrittää tukea kotimaisia yrityksiä ja suomalaista työtä. On ollut ihana huomata, että monella on halu tsempata tuttuja ja tuntemattomiakin yrittäjiä. Ihmiset keksivät luovia ratkaisuja vaikeassa tilanteessa olevien kulmakuppiloiden, pikkuputiikkien ja yksityisyrittäjien avuksi. Tämän kaiken keskellä on ollut ilo huomata, millaista solidaarisuuden ja yhteisöllisyyden henkeä poikkeusolot ovat nostaneet pintaan. Sen toivoisin jatkuvan myös kriisin jäädessä historiaan.

Olen pitkään tehnyt yhteistyötä kotimaisen kampaamobrändin Four Reasonsin kanssa ja matkan varrella on käynyt ilmi, että moni suomalainen ei ole edes hoksannut merkin olevan kotimainen. Viime syksynä Four Reasons julkaisi ylistystä niittäneen Nature-hiustuotesarjan, jonka kaikki tuotteet ovat sertifioitua ja vegaanista luonnonkosmetiikkaa ja ne on pakattu kierrätysmuovista valmistettuihin pakkauksiin. Ja mikä parasta, ne valmistetaan ihan lähellä: täällä Suomessa Vantaalla. Aina sitä ei tule ajatelleeksi, mutta juuri tällaisilla pienillä valinnoilla tulee tukeneeksi paitsi luontoa, myös suomalaista työtä.
Nyt kun ihmiset ovat pysytelleet pääasiassa kotona, myös Four Reasonsilla on mietitty, miten tässä poikkeustilanteessa mennään eteenpäin. Ensi töikseen merkki avasi äskettäin oman verkkokauppansa, joten kampaamotuotteita pääsee nyt tilaamaan kätevästi myös kotiin. Samanaikaisesti Four Reasonsilla on mietitty kuumeisesti, miten ahdingossa olevia kampaamoita voisi auttaa. Ja tähän onkin keksitty luova ratkaisu! Four Reasons on nimittäin avannut kampaamoasiakkailleen mahdollisuuden liittyä verkkokauppaansa kauppiaaksi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että osa ostamasi tuotteen hinnasta menee valitsemasi kampaamon verkkokauppatilille ja pystyt tukemaan samalla kertaa paitsi suomalaista hiusalan yritystä, myös omaa tuttua kampaamoa hiustuotteita ostamalla.

Miten homma sitten oikein toimii? Four Reasons -kampaamot voivat halutessaan luoda itselleen profiilin Four Reasonsin verkkokauppaan ja kun kuluttaja menee ostoksille, hän voi valita oman kampaamonsa listalta (tai miksei jonkun ihan tuntemattomankin, mikäli oma kampaamo ei löydy listauksesta) ja kampaamo saa tosiaan tätä kautta provisiota ja tukea oman yrityksensä toimintaan. Koska palvelu on vasta lanseerattu ja vielä beta-vaiheessa, lista ei ole vielä huiman pitkä, mutta kampaamojen määrä pikkuhiljaa lisääntyy koko ajan, kun yhä useampi yrittäjä liittyy vähitellen mukaan. Kampaamoja voi hakea listalta esimerkiksi paikkakunnan mukaan. Ostoksille pääset tämän linkin kautta valitsemalla ensin kampaamon, josta haluat tehdä ostoksesi ja sitten vain klikkailemalla tuotteet ostoskoriin.
Käytännössä Four Reasons tarjoaa siis omille kumppanikampaamoilleen mahdollisuuden avata ”oman verkkokaupan” ilman suuria riskejä, sillä pienten kampaamoyritysten ei tällä tavalla tarvitse murehtia verkkokaupan logistisista kuluista tai tuotteiden varastoinnista. Tämä on minusta juuri sellaista mahtavaa luovuutta ja innovatiivista ajattelua, jonka avulla yhdistetään voimat suomalaisen yrittäjyyden tukemiseksi. Yhdessä tästä selvitään!

PS. Vinkkaan tässä samalla myös, että Four Reasons on myös mukana Suomen Mielenterveysseuran Mielinauha-keräyksessä, jolla tuetaan kotimaista kriisiauttamista. Elokuuhun asti jatkuvan kampanjan aikana Four Reasons lahjoittaa myydyistä Four Reasons Professional Silky Moisture– ja Brilliant Color -shampoista ja -hoitoaineista 0,40€ Mielinauha-kampanjaan. Tunnistat nämä tuotteet verkkokaupassa vihreästä Mielinauhasta, joka näkyy kampanjassa mukana olevien tuotteiden vierellä kuvassa. Mielinauha-keräykseen voi osallistua myös suoralla lahjoituksella esimerkiksi tekstiviestitse: tekstaa sana MIELI numeroon 16499 ja lahjoita 10€. Voit myös tsekata Mielinauha-nettisivuilta erilaisia tapoja olla mukana auttamassa.
Jos hiusjutut kiinnostaa, tsekkaa myös nämä postaukset:
♥ 5 suosikkia: täsmätuotteet tyypilliselle suomalaishiukselle
♥ Hyvän mielen hiusjuttuja – suomalaista luonnonkosmetiikkaa hiuksille
♥ Kaunis ja helppo lainekampaus 5 minuutissa
♥ Pastellipersikkainen kesätukka
♥ Haaveista totta: Pupulandia goes Ginger
♥ Muodonmuutos: paluu kuparikutreista blondiksi
♥ Miten puhut itsellesi – Mitä kauneus minulle merkitsee


Photos: Pupulandia
Categorised in: Kauneus