6/03/19

Afterwork-podcast: Onko ostolakosta mitään hyötyä?

5 63

Trendisana monen huulilla tuntuu olevan ostolakko. Vaatteiden ja kenkien ostosta pidättäydytään kuukauden, ehkä jopa vuoden verran. Pystyykö joku oikeasti tähän ja onko ostamattomuudesta oikeasti mitään hyötyä? Ja olisiko muita keinoja kestävämpään kulutukseen?

Aiemmin julkaistut AW-jaksot löydät tämän linkin takaa. Pääset myös kuuntelemaan podcastiamme esimerkiksi SpotifyniTunesinAcastin sekä muiden podcast-sovellusten kautta. :)

Photo: Janita Autio

Tags: , , , , , ,

Categorised in: Elämä, Muoti

5 kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  • Tosi hyvä ja mielenkiintoinen jakso! Mä itseasiassa aloitin just nyt ostolakon ja mulla oli siihen kolme syytä. Ensinnäkin musta tuntuu että mä ostan edelleen liikaa ja oon huomannut että mulla on vähän turhan heikko itsekuri kivojen vaatteiden suhteen. Joten päätin kokeilla totaalikieltäytymistä. Määrällisesti en tiedä ostinko enemmän tai vähemmän kuin joku muu, mutta musta se oli liikaa ja vaikka kyseessä oli laadukkaita ”vaatekaapin” kulmakiviä niin silti en niitä oikeasti tarvitse. On jotenkin tosi helppoa perustella jonkun tosi klassisen vaatteen ostamista sillä, että se on laadukas, kestää aikaa ja käyttöä tms, vaikka oikeasti pärjäisi ihan hyvin ilman sitä. Toinen syy oli myös se, että halusin vähän haastaa itseäni ja nähdä että miten pärjään lakossa! Välillä tuntuu että käytän aika paljon aikaa vaatteiden ja vaihtoehtojen tutkailuun ja ostoksiin, en niinkään oo mikään impulssiostaja vaan aika harkitseva ja sen ajan voisin hyvin käyttää johonkin hyödyllisempään. Ja kolmas syy oli yksinkertaisesti se, että halusin säästää rahaa ja vaatteet on mulla se isoin rahareikä josta on tosi helppo karsia. En oo vielä päättänyt kauanko oon totaalialkossa ja mitä sen jälkeen, mutta oon vähän miettinyt että tän lakon jälkeen siirryn sellaiseen sääntöön että saan ostaa käytettynä mitä haluan/tarvitsen. Mutta sen näkee sitten. Ja kysymykseen, onko tästä mitään hyötyä; en tiedä :—D Mutta ainakin sitä vähän herättelee itseään ja toivottavasti myös mun itsehillintä kasvaa tämän myötä. Loppupeleissä kun en oikeasti TARVITSE mitään mun kaappiini enää, niin tänhän pitäisi olla aika yksinkertainen juttu. Valitettavasti sitä on niin markkinointivoimien ympäröimänä että helppoo tää ei varmasti tuu olemaan.

  • Todella hyvä ja mielenkiintoinen jakso, paljon e r i t t ä i n hyviä pointteja. :)

    En itse ole ostolakossa, enkä taida koskaan olla ollutkaan. En kuitenkaan siis jatkuvasti myöskään (enää) osta uutta. En kiertele vaatekaupoissa ostomielessä (lähinnä vain työni puolesta katselemassa), enkä selaile verkkokauppojen tarjontaa, sillä en oikeasti tarvitse kaappiini mitään uutta. Olen viime vuodet elänyt sellaisessa ”älä osta mitään turhaa paskaa” -fiiliksessä (kiitos tästä Julia Thurén!) ja se on muovannut ostokäyttäytymistä hurjasti parempaan suuntaan. Mietin aina jokaisen, vaikkapa vaatteen suhteen että kuinka kauan sitä käyttäisin, mistä se on tehty ja sopiiko se oikeasti muiden jo omistamieni vaatteiden kanssa yhteen. Että ostanko jotain juuri minulle sopivaa vai onko se vain hetken halu tai trendi, joka ei edes sovi minulle. Jos vaatteessa täsmää kaikki, niin silloin hinnalla ei ole väliä, koska ostan niin harvoin uutta. Pikamuotiketjuja kuten H&M olen boikotoinut muutaman vuoden, enkä ole niihin astunut edes työinspiraation puolesta.

    Oli myös hyvä pointti, että kannattaa kokeilla miltä arvokkaampi vaate tuntuu! Eron huomaa todella helposti jo vain koskettamalla arvokkaampaa ja edullisempaa tuotetta, jotka on tehty ’samasta’ materiaalista. Jopa polyesterissäkin on eroja. :)

  • Västis

    Kiinnostava aihe, joka todella tuntuu olevan pinnalla joka paikassa!

    En ole ryhtynyt ostolakkoon, mutta olen sellaista harkinnut. Taustalla on ollut just toi ajatus, että sen avulla voisi tehdä hieman itsetutkiskelua ja haastaa itseään. Voisi konkretisoitua se, kuinka usein sitä haluaakaan hankkia taas jotain. Toisaalta, vaikka sitä onnistuisikin pidättymään ostoksista x ajan, iskisikö lakon jälkeen hirvittävä ostoshysteria?

    Mietin myös tuota ulkonäön ja itsevarmuuden suhdetta, jota keskustelussakin jo käsiteltiin. Jotkut ihmiset (usein miehiä) väittävät, että pukeutuminen ja ulkonäkö olisi heille yhdentekevää. Harvalle se kuitenkaan on. Rohkenen väittää, että miltei kaikilla on jokin käsitys siitä, millaisissa vaatteissa tai tyylissä tuntee itsensä mukavaksi ja ns. omaksi itsekseen. Epäkäytännöllisissä tai ”ei-omissa” vaatteissa on koko ajan kiusaantuneen tietoinen omasta olemuksestaan. Olen kuitenkin miettinyt, että toivoisin pukeutumisen vaikuttavan vähän vähemmän omaan itseluottamukseeni ja pääsisin eroon lohtushoppailusta. Vaikka teen mielestäni eettisesti kestäviä ja laadukkaita hankintoja, asia vaivaa minua silti.

    Kauppojen välttely yleensä tosiaan toimii hyvänä mielitekojen rajoittajana. Olen myös vähentänyt kirppareilla pyörimistä: joitain vuosia sitten kirppareilla tuli tehtyä kaikenlaisia heräteostoksia, jotka olisivat sopineet jollekin kuvitteelliselle minulle, ei todelliselle.

  • Sonja

    Kiitos hyvästä ja ajankohtaisesta podcastista, joka toi aiheeseen vähän toista näkökulmaa!

    Olisin kuitenkin halunnut kysyä aiheeseen liittyen yhteistyöstäsi Stockmannin kanssa. Vaikka Stockmannin useissa brändeissä laatu
    ja vastuullisuus olisivatkin tärkeitä arvoja, niin toisaalta se järjestää Hulluja päiviä ja on mukana esimerkiksi Black Fridayn kaltaisissa tapahtumissa. Kuten kommentoija yllä totesikin, ei laadunkaan ostaminen ole ekologista, mikäli vaate ei tule tarpeeseen. Hullut päivät ei konseptina ole millään lailla ostopäätöksen harkitsemista tukevaa. Jotenkin tämä yhteistyö tuntuu minusta aika ristiriitaiselta blogisi muuten hyvin harkitsevan vaatefilosofian kanssa, ja kun podcastissakin toit esiin ettet tekisi yhteistyötä esimerkiksi halpaketjujen ja Mietin vain ovatko Stockmannin keinot aina sen parempia. Kuulisin mieluusti ajatuksiasi tästä.

    • Heippa Sonja! Kiitos palautteesta. :) Kysymyksesi Stockmannista on aika vaikea, mutta yritän vastata tähän. Ensinnäkin, on hyvä muistaa, että Stockmann on kuitenkin yritys, jonka liiketoiminta perustuu myyntiin ja jokaisen kaupallisen yrityksen olemassaolon ehto tehdä jonkinlaista voittoa. Alennuskampanjat kuuluvat monen kaupan alan yrityksen strategiaan ja Stockmannilla yksi näistä kampanjoista on Hullut päivät – jollakulla toisella yrityksellä nimike saattaa olla toisenlainen. Minä en tietenkään pysty muuttamaan yhdenkään yrityksen kaupanteon strategiaa tai bisneselämän lainalaisuuksia, mutta voin vaikuttaa siihen, millaisiin kulutusvalintoihin kannustan sekä millaisia asioita nostan esille oman yhteistyöni tiimoilta. Esimerkiksi Hullut päivät ei ole koskaan ollut osa minun blogini kanssa tehtyjä yhteistöitä, joskin myös Hullareiden valikoimassa on paljon vastuullisia tuotteita, joiden osuutta Stockmann systemaattisesti pyrkii kasvattamaan valikoimassaan ihan koko ajan.

      Ajattelen itse niin, että vaikka kauppojen ja mainostajien tehtävä on oman yrityksensä kannattavuuden takaamiseksi tehdä myyntiä ja voittoa, viime kädessä vastuu jokaisen omista kulutuspäätöksistä on kuitenkin hänellä itsellään. Olemme päivittäin kaikenlaisten houkutusten ympäröimänä, minkä takia toivoisinkin, että jokainen ottaa itse vastuun omasta toiminnastaan ja miettii omalla kohdallaan, miten itse omilla toimillaan tukee kestävää kehitystä ja tekee parempia, vastuullisempia valintoja. Ja juuri siitä syystä yritän jatkuvasti omissa teksteissäni kannustaa harkitsevampaan kuluttamiseen sekä miettimään tosissaan, mikä kaikki on tarpeellista ja kestävää. Alennusmyynti saattaa madaltaa ostopäätöksen kynnystä, mutta toisaalta se voi myös mahdollistaa laadukkaan ja harkitun hankinnan tekemisen vain normaalia edullisemmin.

      Stockmann on monessa mielessä minulle ihan unelmien yhteistyökumppani, koska siellä aktiivisesti on osoitettu, että asioita halutaan tehdä (ja myös tehdään) koko ajan paremmin, vastuullisuuskysymykset otetaan tosissaan ja kestävät arvot ovat olennainen osa yrityksen arvomaailmaa. Olen myös päässyt myös tekemään projekteja, joissa vastuulliset arvot ovat todella keskeisessä roolissa ja jollaisiin hyvin harva muu yritys rohkenisi heittäytyä, kuten taannoiset ja tulevat suunnitteluyhteistyöt sekä tehdasvisiitti, avoimuus vastata kuluttajien vastuullisuuskysymyksiin minun kanavissani (viime viikon IG-story) sekä läpinäkyvyys myös suunnittelijoiden työhön liittyen.

      En siis näe, etteikö ostoksia voisi tehdä myös alennusmyynneissä tai etteikö alennusmyyntejä saisi olla, mutta samat lainalaisuudet järkevän ja vastuullisen kuluttamisen suhteen pätevät myös niissä, ja kannustan pitämään järjen päässä ja oman vastuun mielessä myös Hulluilla päivillä.

Related posts