17/05/18

Kiinnostavaa suomalaista muotia: Juslin-Maunula SS18

1 83

Kuulostaako nimi Juslin-Maunula tutulta? Suomalaisduo ei ole vielä suurille yleisöille tuttu nimi, mutta kaksikon tekemisessä on lupaavaa nostetta. Juslin-Maunulan takki on nähty muun muassa Lady Gagan yllä ja suunnittelijakaksikon osaamisella vaikuttaa olevan kovasti kysyntää Kiinan markkinoilla. Merkki syntyi muutama vuosi sitten Siloa & Mook -merkinkin taustalta tutun muotisuunnittelijan Laura Juslinin ja arkkitehti Lilli Maunulan yhteistyönä ja on yksi niistä suomalaisnimistä, joita mielestäni ehdottomasti kannattaa pitää silmällä.

Moni suomalaismerkki keskittyy rakentamaan brändiä ensin koto-Suomessa ja tähyää sitten pikkuhiljaa täällä jalansijaa saatuaan kansainvälisille vesille. Tänä päivänä kuitenkin varsin moni suomalaisen suunnittelun lupaavista tulokkaista tähtää alusta asti suoraan kansainväliselle uralle. Tälläkin hetkellä maailman suurimmissa ja menestyneimmissä muotitaloissa työskentelee kaikessa hiljaisuudessa liuta suomalaisia huipputekijöitä, joiden huikeasta menestyksestä omalla alallaan ei suurilla suomalaisyleisöillä ole tietoakaan.

Osa Suomi-muodin suurimmista menestyjistä jää kotimaassa täysin tuntemattomiksi nimiksi luodessaan uraa suurten muotitalojen suojissa. Osa puolestaan hyödyntää maailmalla kartuttamansa opit ja verkostot perustamalla lopulta oman merkkinsä. Aalto Internationalin Tuomas Merikoski on hyvä esimerkki tästä strategiasta: suunnittelija kävi ensin hankkimassa kannuksensa ja luomassa hyvän kontaktiverkoston maailman kovatasoisimmissa muotitaloissa ja perusti sitten Aallon suoraan kansainvälisille markkinoille tähdäten.

Globaalissa maailmassa ei ole ihme, että suomalaiset suunnittelijat suuntaavat katseensa kansainvälisille areenoille. Suomi on valtavan pieni markkina eikä suomalainen kuluttaja ole se maailman rohkein pukeutuja, joka haluaisi erottua joukosta – se rajoittaa kovin paljon sitä, millaista vaatetta kotimaan myyntiin voi ja kannattaa suunnitella. Näyttävämmille ja persoonallisemmille vaatteille on helpompaa löytää ostajia maailmalta. Juslin-Maunulan tukikohta on Suomessa, mutta tähtäimessä ovat selkeästi kansainväliset markkinat.

Tässä viikonvaihteessa starttailee Helsingissä jälleen muotivuoden kiinnostavin viikko, kun osaamistaan esittelevät kevätnäytöksissään niin Aalto-yliopiston nuoret suunnittelijat kuin Lahden muotoiluinstituutin muotisuunnittelun opiskelijatkin. Lisäksi kaupunki täyttyy muistakin alan kiinnostavimmille tekijöille ja tulokkaille omistetuista tapahtumista sekä niihin lennätetyistä kansainvälisistä vieraista. Pari vuotta sitten tämän kotimaisen muotiviikon presentaatioista mieleen jäi juuri Juslin-Maunulan kuplamuovilla ja ilmapalloilla siivitetty installaatio, jossa esiteltiin SS17-mallistoa.

Juslin-Maunulan intohimo sekä arkkitehtuuria että muotisuunnittelua kohtaan näkyy paitsi suunnittelussa, myös erilaisissa presentaatioissa ja installaatioissa, joissa suunnittelijat pääsevät luomaan kaikenlaisia kokonaisvaltaisia visuaalisia elämyksiä. Eri maailmojen kokeellinen ja rohkea yhteensovittelu näkyy myös konkreettisella tasolla itse mallistoissa: minimalistisessa designissa hyödynnetään ja yhdistellään materiaaleja epätavallisillakin tavoilla.

Juslin-Maunulan hiljattain julkistettu SS18-mallisto lähestyy materiaaleja ja struktuureja samankaltaisella uteliaan kokeellisella otteella kuin mitä on nähty jo suunnittelijaduon ensimmäisissä yhteisissä kokoelmissa. Merkki lanseerasi kuukausi sitten oman verkkokauppansa ja uutuusmallistosta myynnissä on koruja sekä jugend-tyylistä inspiraationsa saaneita neuleita.

Juslin-Maunulan kokeellinen ja arkkitehtuurista vaikutteita ottava tyyli näkyy neuleiden kuvioinnissa sekä kolmiulotteisessa pintastruktuurissa ja Euroopassa valmistettua huippulaatuista neulesettiä voi ostaa niin yhdessä kuin erikseenkin. Malliston korut puolestaan valmistetaan kullatusta pronssista ja akryylista Italiassa yhdistellen luovasti 3D-tulostusta, CNC-leikkausta sekä käsityötä. Suunnittelijoiden mukaan ideana oli luoda koru, joka vaihtaa väriä päätä käännettäessä.

Jään uteliaana seuraamaan tämän lupaavan suomalaismerkin taivalta. Juslin-Maunulan vaatteita ja koruja voi siis ostaa heidän omasta verkkokaupastaan, mutta jos kiinnostaa päästä hypistelemään ja sovittelemaan ihan livenä, niin tästä viikosta alkaen siihen tarjoutuu mahdollisuus täällä Helsingissä. Juslin-Maunula nimittäin avaa pienen pop up -putiikin Artekin myymälään Keskuskadulle 19.-26.5.

Tags: , , , , , ,

Categorised in: Muoti

1 kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

    Related posts