30/06/16

Uudistunut Bread & Butter -tapahtuma haastaa muodin kiertokulkua

3 183

Yhteistyössä Bread & Butter by Zalando

Snapchatin ja Instagramin puolella minua seurailevat ehkä huomasivatkin, että piipahdin Milanosta palatessani myös Berliinissä. On aina yhtä ihana palata tuohon kaupunkiin, sillä Berliini on yksi lemppareistani Euroopassa. Tällä kertaa lyhyen visiitin syy oli se, että kävin paikan päällä Zalandon järjestämässä tilaisuudessa kuulemassa joillekin jo ehkä nimen tasolla tutusta mutta konseptiltaan täysin uudistuneesta Bread & Butter -tapahtumasta.

Berliinin muotiviikon yhteydessä järjestetty Bread & Butter tunnettiin aiemmin sisäänostajille ja muodin ammattilaisille suunnattuna messutapahtumana, jossa esiteltiin heille tulevan kauden muotia, mutta nyt tapahtuma on käynyt läpi täydellisen uudistuksen. Tänä vuonna Bread & Butter nimittäin järjestetään 2.-4. syyskuuta ammattilaisvieraiden sijaan suurelle yleisölle ja ideana on muodin tulevien tyylien esittelemisen sijaan tarjota kävijöille katsaus siihen, mitä muodissa on tarjolla juuri nyt.

Koko muotiviikkokonsepti on maailmalla parhaillaan melkoisessa myllerryksessä yhä ueamman brändin ja suunnittelijan kyseenalaistaessa homman tarkoitusta. Muotiviikothan ovat perinteisesti olleet ensisijaisesti nimenomaan medialle ja sisäänostajille suunnattuja tapahtumia, joissa esitellään puolen vuoden päästä myyntiin tulevaa mallistoa ennakkoon. Muotiviikoilla ja messuilla näkemänsä perusteella putiikkien sisäänostajat valikoivat, mitä haluavat myyntiin liikkeisiinsä ja media haistelee tulevaa sesonkia jo vähän etukäteen – esimerkiksi lehtimaailmassakin artikkelit valmistellaan ja lyödään lukkoon jopa kuukausia ennen lehden ilmestymistä kaupan hyllyille.

Maailman digitalisoituminen ja sosiaalinen media ovat osaltaan sotkeneet aiemmin niin mutkattomasti toiminutta muodin kiertokulkua muotiviikkoineen ja messuineen. Internetin aikakaudella kaikki on mahdollista postata ihmisten nähtäville välittömästi ja yhtäkkiä suuretkin yleisöt ovat netin ja somen välityksellä saaneet pääsyn muotiviikkojen eturiveihin ja eksklusiivisiin tilaisuuksiin.

Siinä, missä tavallinen tallaaja joutui ennen kiltisti odottelemaan sen puoli vuotta nähdäkseen, mitä muodilla on kulloinkin annettavanaan, nykyään muotiviikkojen näytöskuvat ovat netissä saatavilla heti näytösten jälkeen. Samalla muodista on tullut huomattavasti demokraattisempaa: enää muotitoimittajat eivät sanele norsunluutorneistaan kuluttajille, mikä kulloinkin on muotia, kun kaikki tieto on kansan saatavilla ilman välikäsiä.

Yksi isoimpia syitä pinnan alla kuplivien muutosten taustalla on se, että ihmiset ovat kärsimättömiä… Kun he näkevät muotinäytösten catwalkeilla jotakin kiinnostavaa, he haluaisivat himoitsemansa vaatteet heti. Useimpia ei tippaakaan kiinnostaisi odotella puolta vuotta, että näytösmallistot jossain vaiheessa hamassa tulevaisuudessa ilmestyvät kauppojen hyllyille. Näin ollen koko muodin kiertokulku on murroksessa, sillä digitalisaation aikakaudella yhtälö ei oikein enää toimi.

Istuin Helsingissä järjestetyn muotiseminaarin yleisössä nelisen vuotta sitten, kun tunnetun Maria Luisa -konseptiliikkeen sisäänostajana toimiva Robin Schulie julisti ennusteensa, että juuri edellä mainitut syyt tulevat jatkossa muuttamaan muodin kiertoa radikaalisti. Ja nyt nuo muutokset ovat nähtävissä: moni tunnettu muotibrändi ja suunnittelija onkin jo ilmoittanut, ettei enää tee muotiviikoille näytöksiä, koska koko systeemissä ei ole enää järkeä. Tällä hetkellä on siis hyvin mielenkiintoista nähdä, mihin suuntaan muotiviikkojen ja messujen maailma ajan kanssa kehittyy.

Euroopan suurimpiin verkkokauppoihin kuuluva Zalando on ottanut mielenkiintoisen lähestymistavan muodin murrokseen. Zalando osti perinteisenä ammattilaistapahtumana tunnetun Bread & Butterin ja on nyt pyöräyttänyt koko tapahtumakonseptin aivan uusiksi. Uusi Bread & Butter on nimittäin ammattilaismessujen sijaan syksyllä nyt kuluttajille suunnattu trendi-, muoti- ja musiikkitapahtuma, jonka mottona on NOW. Uudistettu konsepti haastaa kiinnostavalla tavalla vallitsevat käytännöt, sillä Bread & Butter avaa ovensa ammattilaisten sijaan ihan kaikelle kansalle, ja mottonsa mukaisesti esitteleekin yleisölle kaikkea sitä, mitä tarjolla on juuri nyt. Toisin sanoen, kaikki messuilla esitellyt tuotteet ovat ostettavissa saman tien – enää ei tarvitse odotella puolta vuotta, että vaatteet ilmestyvät kauppojen hyllyille.

Vaikka muotimaailman väistämätön muutos kuohuu pinnan alla, vielä varsin vähän mitään konkreettista on tapahtunut. Siksi on erityisen kiinnostavaa nähdä, millaisia ratkaisuja eri brändit keksivät yrittäessään vastata käsillä olevaan murrokseen. Zalandon lähestymistapa on jotakin uutta ja perustajiin kuuluva David Schneider onkin sanonut, että Bread & Butter by Zalando -tapahtumassa asiakkaita ei enää jätetän muotimaailman ulkopuolelle, vaan heidät kutsutaan osaksi sitä.

Syyskuussa Berliinin Arenassa järjestettävä tapahtuma esittelee yleisölle yli 25 kansainvälistä brändiä, joiden joukossa nähdään muun muassa Adidas, Converse, Won Hundred, Levi’s, Minimum, Selected Femme, Topshop, Nike, Lee, Reebok, Eastpak, Stance ja Vans. Lisäksi italialainen luksusmerkki Marni tarjoaa esimakua Zalandolle eksklusiivisesti suunnittelemastaan jalkinemallistosta, ja Tommy Hilfigerin yhdessä mallikaunotar Gigi Hadidin kanssa toteuttama Tommy X Gigi -erikoismallisto julkistetaan tapahtuman aikana ensimmäistä kertaa – Gigin itsensä läsnä ollessa.

Tapahtumassa nähdään myös muotinäytöksiä, joissa mallistojaan esittelevät esimerkiksi Hugo, Topshop, Topman, Ivy Revel ja Selected Femme & Homme. Paikan päällä on näytösten ohella luvassa mielenkiintoisia katsauksia tulevaisuuden muotiin, kun zLabels -merkit esittelevät älykkäiden koneiden avulla tuotettua muotoilua, jossa teknologia ja muoti sulautuvat yhteen. Lisäksi tapahtuma tarjoaa kustomointityöpajojen kautta myös mahdollisuuden räätälöidä tuotteita juuri omaan tyyliin sopiviksi.

Oikeastaan uudistunutta Bread & Butteria voisi kutsua muodin festivaaliksi, koska ohjelmassa on muodin lisäksi myös kiinnostava kattaus uutta musiikkia. Tapahtuman musiikkiannista vastaava Boiler Room tuo paikan päälle nosteessa olevia eurooppalaisartisteja, joilta nähdään viikonlopun aikana erilaisia pop up – ja live-esityksiä.

Esimakua syksyn tulevasta tapahtumasta saatiin siis alkuviikosta, kun Zalando järjesti Berliinissä tilaisuuden, jossa tämä Bread & Butterin uudistunut konsepti esiteltiin. Paikan päällä kuultiin mielenkiintoinen paneelikeskustelu muodin tulevaisuudesta Tank Magazinesta, muotiviikkojen eturiveistä sekä katumuotikuvista tutun Caroline Issan luotsaamana, minkä jälkeen käynnistyivät mahtavat bileet. Ehkä osa teistä näkikin snäpeissäni (@jennipupulandia) tai Instagramissani tunnelmia illan kekkereistä, joihin yleisön riemuksi oli tuotu muun muassa pomppulinna. :D

Olen itse uteliaana suuntaamassa uudistuneeseen Bread & Butteriin syyskuun alussa ja tulen raportoimaan paikan päältä tunnelmia myös teille. Jos jonkun kiinnostus nyt heräsi lähteä ihan itse tsekkailemaan muodin ja musiikin festareita Berliiniin, niin tapahtuman liput tulevat myyntiin 13. heinäkuuta alkaen Bread & Butterin nettisivuille.

Photos: Jenni Rotonen / Pupulandia

Tags: , , , , ,

Categorised in: Matkat, Muoti

3 kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

    Related posts