Nanson uudet tuulet
24 102
Facebookissa uutisvirtaani pompahti eilen tuo ylläoleva kuva, joka herätti välittömästi mielenkiintoni. Kiinnostava kuosi, houkuttelevat värit ja tuore design – ne riittivät kiinnittämään huomioni. Vasta sitten luin tekstin kuvan ohessa ja yllätyin. En olisi arvannut, että kyseessä voisi olla Nanson lookbook-kuva, mutta toisaalta nyt, kun katson kuvaa, näen kyllä Nansoa. Näen kuvassa juuri sitä Nansoa, jota olen jo vuosia odotellut: nykypäivään päivitettyä, kekseliästä, tyylikästä ja sellaista, jota minäkin voisin kuvitella pukevani ylleni. Siitä onkin aikaa, kun Nanso viimeksi herätti tällaisia tuntemuksia.
Minua haastateltiin loppuvuodesta YLEn uutisiin Suomi-muodista, kun Nanson suunnalta kantautui surkeita uutisia. Yrityksen tiimi kutistui entisestään YT-neuvotteluiden myötä ja uutisia varten kyseltiin näkemystä siitä, mistä johtuu, ettei Nanso ole onnistunut pitämään itseään pinnalla kovassa kilpailussa. Että mistä kiikastaa?

Minun näkemykseni oli, että Nansolla olisi kaikki ainekset olla todellinen suomalainen menestystarina. Tuotantoa tehdään yhä Suomessa, vaatteiden laatu on erinomainen ja pitkät perinteet omaavalla brändillä on vankka sija suomalaisten mielissä. On vain ollut yksi MUTTA: 2000-luvun alun retrokuosibuumin jälkeen Nanso ei ole onnistunut uudistumaan riittävästi ja pitämään itseänsä designin puolesta muodin kelkassa. Jos vaatteiden tyyli ei puhuttele oikeaa kohderyhmää, ei kauppaa synny.
Vuosien varrella on selvästi yritetty uudistua ja yhteistyömallistot kiinnostavien suomalaissunnittelijoiden kanssa ovat olleet askel oikeaan suuntaan. Jostain syystä yhteistyöt ovat kuitenkin jääneet vähän huomaamattomiksi ja vaisuiksi eikä niistä oikein ole saatu kaikkia mahdollisia tehoja irti. Ehkä ei sitten kuitenkaan ole uskallettu uudistua tarpeeksi rohkeasti. Vierailin joskus reilu vuosi sitten Nanson liikkeessä ja mietin, etten olisi osannut pukea itse ylleni vaatteista ainoatakaan, vaikka sinänsä merkistä ajatuksen tasolla tykkäänkin.

Nyt kuitenkin on ollut ilo huomata, että viimein puhaltavat tänä vuonna peräti 95 vuotta täyttävällä Nansollakin uudet tuulet. Pääsuunnittelijaksi palkattiin Marimekolla aiemmin työskennellyt Noora Niinikoski ja nyt alkavat brändiuudistuksen hedelmät näkyä. Oheiset kuvat ovat siis ensi syksyn AW16-mallistoa, joten näitä vaatteita saadaan odotella vielä hetki, mutta kyllä malttaa odottaa, jos lopputulos näyttää näin kivalta. :)
Noora Niinikosken johtamassa suunnittelutiimissä jatkavat Nanson pitkän linjan suunnittelijat Heli Hoisko ja Minna Sillanpää, mutta uusina suunnittelijoina mukaan on napattu kuosisuunnittelija Reeta Ek sekä jo monessa maailman muotikilpailussa mainetta niittänyt Sophie Sälekari. Niinikoski on myös lupaillut, että jatkossa trikoovaatteiden rinnalle mallistoon on tulossa lisäksi neuleita ja kangastuotteita. Pakko sanoa, että nyt kuulostaa oikeasti lupaavalta – hyvä Nanso!
Olen tänään menossa pian tutustumaan uutuusmallistoon ihan livenä ja toivon hartaasti, että vaatteet hurmaavat sitten kasvotustenkin yhtä kovasti kuin kuvissa. Miltäs vaikuttaa teidän muiden mielestä?

Photos: Nanso
Tags: Inspiraatioita, muoti, suomalaiset suunnittelijat
Categorised in: Muoti