2/07/14

Pinssejä kukkarossa

22 51 P7029306.JPG

Kaupallinen kampanja, yhteistyössä PINS

Aika monessa paikassa onkin jo kirjoiteltu keväällä julkistetusta uudesta PINS-etukortista ja heitänpä nyt vielä mattimyöhäsenä minäkin lusikkani soppaan. Lupasin nimittäin testailla uutta etukorttisysteemiä yhteistyön tiimoilta ja jakaa aiheesta omat mietteeni. Koska PINSin idea vaikutti minusta kiinnostavalta, päätin suostua testailemaan, vaikka oma suhtautumiseni etukortteihin ja kanta-asiakasjärjestelmiin onkin vähän kaksijakoinen. Luvassa siis jonkinlainen setti yhteenvetoa itse PINSistä sekä pohdintaa etukorttiasioista yleensä.

Aika monen teistäkin lompakko varmaan jo pursuilee erilaisia etu- ja kanta-asiakaskortteja, mutta löytyykö jonkun kukkarosta jo uutukainen PINS? Perusidea PINSissä on samankaltainen kuin muissakin bonusjärjestelmissä: näyttämällä korttia ostoksia tehdessään voi kerryttää itselleen pinssejä, joilla puolestaan voi sitten lunastaa erilaisia etuja. PINSin myötä vanha YkkösBonus-kortti poistui kokonaan, mutta uudessa PINS-systeemissä on mukana tuttujen Ykkösbonus-kauppojen lisäksi myös uusia liikkeitä. Erona muihin Suomessa toimiviin kantisjärjestelmiin tässä systeemissä on se, että organisaatio PINSin taustalla on kansainvälinen ja mukaan järjestelmään voivat liittyä itsenäisetkin kaupat sekä muut pienet toimijat. Tämän lisäksi mukana on myös verkkokauppoja. Niin ja kortti on kuluttajalle ilmainen. :)

Minusta kiinnostavinta tässä uudessa bonussysteemissä on nimenomaan se, että toivon mukaan itsenäiset yrittäjät ja pienet putiikit voivat saada PINS-järjestelmästä tukea omalle toiminnalleen. Olen hieman huolestuneena seurannut S- ja K-ryhmän dominanssia kaupan alalla ja pohdiskellut, että mahtaako kohta itsenäisiä lähikauppoja olla enää olemassakaan. Lämmöllä muistelen vieläkin entistä lähikauppaani Laivurin Valintaa, jossa aina piipahdan mieluusti yhä, jos satun sinne suunnalle. :) Toistaiseksi Laivurin Valinta ei taida olla mukana PINSissä, mutta juuri tällaisten pienten kivijalkaputiikkien puolesta toivon, että S- ja K-ryhmät saavat kilpailijoita toistensa rinnalle. Ja PINS-järjestelmässä onkin mukana jo ainakin parikymmentä helsinkiläistä pikkuputiikkia, joten toivotaan, ettämä tämä systeemi palvelee sekä yrittäjiä että kuluttajia.

P7029310.JPG

Suurin osa kumppaneista on mukana PINS-järjestelmässä siten, että heiltä ostamalla voi kerätä pinssejä eli bonuspisteitä (joita vastaan voi sitten lunastaa etuja, alennuksia tai palkintoja), mutta joistakin liikkeistä kortilla voi saada myös alennuksia jo ostoksia tehdessään. Mainitsemisen arvoista on toki myös se, että PINS toimii kansainvälisyytensä ansiosta ulkomaillakin ja etenkin Baltian maissa on liikkeitä ja toimijoita, joiden kanssa asioidessa korttia voi hyödyntää. Positiivista on myös se, että nyt PINSin kautta moni suuri verkkokauppa tai pieni putiikki on nyt tällaisen etujärjestelmän piirissä ilman, että niiden täytyy kuulua johonkin samaan kauppaketjuun.

PINS-järjestelmässä mukavaa on se, että pinssejä voi käytellä aika monipuolisesti, sillä yhteistyökumppaneina on mukana muun muassa lentoyhtiöitä ja hotelliketjuja – parhaimmillaan pinsseillään voi siis kustantaa itselleen vaikkapa matkan. Taitaa tosin olla niin, että yhden hengen taloudesta pinssejä kertyy siinä määrin huterasti, että niillä ei varmaankaan juuri lomamatkoja ostella… Toisaalta ostoksia voi tehdä niinkin päin, että kerryttää pinssejä esimerkiksi suurissa verkkokaupoissa asioimalla ja käyttää ne sitten pienyrittäjää tukien esimerkiksi paikallisen pienyrityksen lahjakorttiin. Se tässä systeemissä on minusta juuri mainiota, että pienetkin toimijat voivat tällä tavoin saada tukea suurempien avulla. Kannattaa kuitenkin huomata, että pinssejä kertyy ostoksista hiukan eri määriä kaupasta riippuen, sillä kukin putiikki voi itse määritellä montaako pinssiä yksi euro vastaa. Se ero tässä systeemissä on muihin Suomessa toimiviin bonusjärjestelmiin, että pinssit saa käyttöönsä jo 1-2 päivän kuluessa tehdystä ostoksesta. Mainitsemisen arvoista on muuten myös, että pinssinsä voi halutessaan lahjoittaa hyväntekeväisyyteen. :)

Vanhojen tuttujen YkkösBonus-ruokaketjujen (Siwa ja Valintatalo) lisäksi PINS-systeemissä on siis mukana iso joukko isoja ja pieniä kotimaisia putiikkeja sekä liuta suomalaisia ja kansainvälisiä verkkokauppojaKun selailin PINS-kumppaneiden listaa, bongailin sieltä ilokseni joukon kiinnostavia nimiä: Verkkokauppa.com, Matkahuolto, airBaltic, Akateeminen kirjakauppa, Hotels.com, Zalando, Yves Rocher, Nelly.com, Adlibris, Brandos, Asos sekä lukemattomia tunnettuja verkkokauppoja. Onpa mukana muutama ylellisempikin nettikauppa kuten Luisaviaroma ja Matches – luksuslaukusta pinssejä kertyykin jo kertaheitolla enemmän. ;) Ja huomasin verkkokauppojen ohella kumppanien listalta useita pieniä helsinkiläisputiikkejakin. Toivotaan, että moni pienempikin ketju tai yritys innostuu lähtemään tähän mukaan, niin järjestelmästä voisi ihan oikeasti olla iloa täällä Helsingissäkin.

P7029309.JPG

Vaikka bonuskortteja pursuilee lompakossa jo liiaksikin asti, tykkään siitä ajatuksesta, että tällaisia etujärjestelmiä on myös varsinaisten kauppaketjujen ulkopuolella ja tässä yhdistetään näppärästi useiden liikkeiden voimat, niin ettei kaikilla tarvitse olla omaa erillistä kanta-asiakasjärjestelmäänsä. Noora Shingler heitti Kemikaalicocktail-blogissaan hyvän ajatuksen, että tätä itsenäisten yritysten yhteistyöhön pohjautuvaa ideaa voisivat itse asiassa hyödyntää monetkin pienet toimijat – joko PINSin kautta tai vaihtoehtoisesti kehitellä ihan omia yhteisiä liittoutumiaan, joiden kautta hyötyä voisivat sekä asiakas että yritys. 

Jos silti mietitään tilannetta kuluttajan näkökulmasta, olisi minusta paras, ettei näitä bonussysteemejä olisi lainkaan – sen sijaan niiden ylläpitoon käytetyt summat voitaisiin kompensoida mieluummin suoraan tuotteiden hinnoissa. Onpa mediassa viime aikoina tehty näiden eri etukorttien välillä vertailujakin ja varsin pieniksihän nuo hyödyt lopulta kuluttajan näkökulmasta jäävät. Etukorttirumba kyllästyttää monia, mutta eipä tämä maailman meno nyt oikein toistaiseksi siltä vaikuta, että noista järjestelmistä oltaisiin eroonkaan pääsemässä. Ja siitä näkökulmasta tarkasteltuna toivotan kyllä kilpailun tervetulleeksi bonusrintamalle. Vielä kun saataisiin aidosti kilpailua noiden kahden jättiketjun liikkeille myös ruokakauppojen osalta, niin se voisi jo vaikuttaa enemmän sekä hintoihin, valikoimiin että ostopäätöksiin.

Mitäs muut tuumitte? Kuinka monta bonuskorttia löytyy lompakosta? Onko joku tyystin boikotissa näitä etusysteemejä vastaan? Entä luuletteko, että PINSille tulee omalla kohdallanne käyttöä esimerkiksi juuri noissa verkkokaupoissa tai pienemmissä liikkeissä?

Photos: Jenni Rotonen / Pupulandia

Tags: , , ,

Categorised in: Elämä

22 kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  • Vierailija

    Mielenkiintoista nähdä, kuinka moni kotimainen pikkuliike ottaa Pins-etukortin käyttöön. Se on pienelle yrittäjälle aika kallis. Yrittäjäthän maksavat massiiviset mainoskampanjat televisiossa. Nyt on tullut kotimainen versio, josta toivon mukaan kuullaan pian :)

  • Jenniii

    Sehän ei tosiaan kuluttajalle näy, että millaisilla diileillä pikkuliikkeitä houkutellaan tähän systeemiin mukaan, mutta PINSiä on markkinoitu sen verran ahkeraan, että jostain ne rahat tosiaan on tultava. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä tähän järjestelmään liittyminen yritykselle maksaa.

    Mikäs tämä kotimainen versio on? Joku ihan uusi juttu? Jään mielenkiinnolla odottamaan. :)

  • täämerkkinyt

    ”organisaatio PINSin taustalla on kansainvälinen”

    Tämänkö pitäisi olla hyvä asia?
    Sen omistaa Air Baltic, heidän entinen kantisjärjestelmänsä uudelleen nahkansa luoneena ja Air Balticin taas omistaa Latvian valtio. Sinne vain kaikki tiedot?

    Pinssisysteemit ”bonukset” ovat umpisurkeita ja kuten aina, jokaisen kantiskorttihärdellin maksaa asiakas kahdella tavalla – ensin sen systeemin kuluina, toiseksi luovuttamalla kaikki datansa ylläpitäjille sekä heidän kautta kolmansille, neljänsille ja ties kuinka monen portaan kautta meneville ulkopuolisille.
    Ei kiitos.

  • Vierailija

    Mua harmittaa, että nykyään blogissasi on yhteistyö/”mainos” jne. postaukset lisääntyneet. Etenkin, jos/kun tälläisiä kirjoituksia on useampi lyhyen ajan sisällä.

  • Vierailija

    K-Plussapisteiden kautta kerätyt eurot voi myös lahjoittaa hyväntekeväisyyteen:)

  • Jenniii

    Enpä tiennytkään tätä! Koko Plussa-systeemi on jäänyt minulle vähän hämärän peittoon, kun niitä seteleitäkään ei enää tule. Minulla taitavat nykyään tulla ne harvat plussapisteet suoraan rahana tilille? Kiitos infosta! :)

  • Jenniii

    Kiitos palautteesta! Itse asiassa yhteistöiden määrä ei juurikaan ole entiseen verrattuna lisääntynyt, mutta ne ovat välillä nyt tulleet vähän sumassa niin, että useampi aiemmin sovittu yhteistyöjuttu on sattunut samalle viikolle. Tälle viikolle on nyt osunut pari yhteistyötä, mutta niistä edellinen yhteistyöpostaus ilmestyi kesäkuun alkupuolella, joten ei näitä nyt ihan kamalan usein kuitenkaan ole. :) Tällä viikolla olen jo julkaissut 8 juttua, joten toivottavasti olet löytänyt niistä muuta mielenkiintoista luettavaa, vaikka yhteisyöt eivät kiinnostakaan.

    Tämä postaus oli tällainen suoraviivaisempi yhteistyöpostaus, mutta yleensä pyrin aina yhteistöihinkin liittyviin postauksiin sisällyttämään aidosti kiinnostavaa asiaa – kuten nyt vaikka noihin ihonhoitojuttuihin, joista itse asiassa todella moni lukija on kiitellytkin. Yhteistyöpostaukset eivät sinänsä koskaan ole ”pois” muista blogijutuista, sillä pyrin aina tekemään ne ikään kuin muun blogisisällön päälle ekstrana. Käytännössä se siis tarkoittaa, että omista aiheista tehtyjä juttuja ilmestyy ihan yhtä paljon kuin muutenkin, mutta niiden lisäksi tulee satunnaisesti joitakin yhteistyöaiheita. Kaikki eivät tykkää kaikesta, mutta toivottavasti löydät juttujen joukosta muuta mukavaa luettavaa!

  • Jenniii

    En mielestäni arvottanut tuota faktaa tekstissä positiivisena tai negatiivisena, vaan kerroin sen neutraalisti taustainfona. Kukin voi sitten tuumia, onko se omasta mielestä hyvä vai huono juttu.

    Kritiikittä en minäkään näihin etukorttisysteemeihin suhtaudu, mikä otaksuakseni ilmenee myös jutusta. Mutta olisi tosiaan kiinnostavaa tietää, mihin kaikkialle ne omat tiedot voivat tällaisia reittejä päätyä. Itse en näe tarvetta lietsoa pelon ilmapiiriä tietosuoja-asioissa, mutta nettiaikakaudella dataa ihmisistä kyllä kertyy vähän sinne sun tänne. Jää nähtäväksi, mihin niitä sitten mahdollisesti jatkossa käytetään, jos nyt sitten mihinkään.

  • Ekonomi___

    Tietoja käytetään esim. kohdistettuun markkinointiin ja mainontaan. Perimmäinen tarkoitus on lisätä kaupan myyntiä ja/tai kannattavuutta ja sitä kautta yrityksen omistajien voittoa.

  • Sama ekonomi

    Piti kirjoittaa kohdennettuun, ei kohdistettuun. Sori.

  • Jenniii

    Eikös markkinoinnin tarkoitus käytännössä aina ole lisätä liiketoiminnan tuottavuutta? :) Toisaalta, toisinaan kohdennettu markkoinointihan voi palvella kuluttajaakin.

  • Mä olen kans sangen haluton jakamaan yksityisiä tietojani ja ostokäyttäytymistäni minkään tahon kanssa. Minusta se ei ole palkinnon arvoista. Etenkään sinkulle ei ostoksia kerry niin paljon, että bonuskorteista olisi mitään iloa.
    Ainoa kantiskortti, jota todella heilutan, on Stocka. Tykkään brändistä, luotan siihen ja kanta-asiakkaille on rahanarvoisia etuja, joista olen hyötynyt.

  • Jenniii

    Se on kyllä totta, että yksinasuvana on aivan todella paljon huonommassa asemmassa myös noiden bonusjärjestelmien suhteen – kuten monen muunkin taloushankintoihin liittyvän jutun. Jurppii usein, että esimerkiksi S-etukortilla bonukset jäävät ihan olemattomiksi sen takia, että jään ostoksissani jokun parin kympin päähän siitä seuraavasta prosenttirajasta. S-ryhmän kortti minulla on ollut jo lukioikäisestä, sillä olin opiskeluaikoina pitkään S-ryhmän kaupoissa töissä ja sain henkilökunta-alennukset tuolla kortilla myös. :) Silloin edut olivat kyllä varsin hyvät. Plussakortin taas hankin joskus opiskeluaikoina, koska sillä sai ruoasta usein tosi hyviä tarjouksia.

    Stockan kortin hankin itse vasta hiljattain, mutta se on kyllä osoittautunut nopeasti hyväksi hankinnaksi, sillä löysin esimerkiksi pari jakkaraa tosi hyvään hintaan kantistarjouksesta. Mistä tulikin mieleeni, etten ole vielä esitellyt niitä blogissa! :)

  • Ekonomi___

    Kirjotit aiemmin: ”Jää nähtäväksi, mihin niitä (kerättyjä tietoja) sitten mahdollisesti jatkossa käytetään, jos nyt sitten mihinkään.”
    Siihen vastasin, että kerättyjä tietoja käytetään kohdennettuun markkinointiin ja siis yrityksen voiton lisäämiseen.

  • Minä vain

    Samainen kortti löytyypi täältäkin! :)

  • Vierailija

    Tällainen kortti näyttää olevan markkinoilla https://www.kliento.net/portal/index1.php?lang=fi. Ei käy kovinkaan monessa paikassa, mutta kiva ”haastaja” :)

  • Jenniii

    Juu, se kyllä tuli selväksi jo ihan tuosta ensimmäisestäkin kommentista. Se nyt varmasti oli sanomattakin selvää meille kaikille jo ennen ensimmäistäkin kommenttiasi, että tietoja hyödynnetään markkinointitarkoituksiin ja sitä kautta luonnollisesti pyritään lisäämään liiketoiminnan tuomaa voittoa. Itse lähinnä mietin, että ihmisten tietojenkeruuseen liittyvän hysterian perusteella voisi kuvitella, että tietoja pelätään käyttävän paljon kyseenalaisempiinkin asioihin. Ja sillä ajatuksella tuossa siis spekuloin, että voidaanko niitä mahdollisesti käyttää johonkin muuhunkin, vaikka ehkä en tässä sitten tarpeeksi selkeästi ilmaissut itseäni.

    Itse en näe tietojenkeruuta mitenkään kovin huolestuttavana asiana, jos käyttötarkoitus on vain kohdennettu markkinointi. Mainoksia joudumme nykymaailmassa kohtaamaan kaikkialla joka tapauksessa, joten kuten yllä totesin, niin sehän on toisinaan jopa kuluttajan etu saada tarjouksia tai tietoa juuri niistä aiheista ja tuotteista, joista hän on kiinnostunut muutenkin. 

  • Jenniii

    *käytETtävän, ei käyttävän :)

  • Lissu.

    Musta ei voi kyllä koskaan painottaa liikaa sitä että se on kuitenkin pääasiassa kauppa joka noista kantissysteemeistä hyötyy ja asiakas joka niistä lopulta maksaa, kuten aiemmin tuolla todettiinkin. Eikä se kaikille välttämättä selvää ole, mihin tietoja käytetään. Varmaan sekin tosin selviäis, jos lukisi ne sopimusehdot siinä vaiheessa kun tollasen kortin hankkii :)

  • Jenniii

    Näinhän se taitaa olla ja siksipä tuossa tekstissäkin kirjoitin, että itse soisin mieluummin näistä bonussysteemeistä luovuttavan kokonaan. Mutta eipä näytä sellainen kehityssuunta olevan tuloillaan, joten valitsen siihen asti sitten ottaa sen hyödyn kantisjärjestelmistä irti, minkä saan. Mutta se on kyllä totta, että aika harva taitaa lukea kovin huolellisesti niitä sopimusehtoja – kantiskorttien tai monen muunkaan asian yhteydessä. :)

  • Elsa57

    Mihin ne Plussa-setelit olisivat poistuneet? Kyllä minulle ne ainakin edelleen tulevat ja yksi syistä, miksi korttia pidän, ovat nämä setelit, joilla saan hyvän syyn raahata isännän leffaan silloin tällöin. Finnkinon Plussa-keskiviikot ovat paras tapa käyttää Plussa-pisteet, joita ei todellakaan tule ohjata minnekään tilille. Leffaan kun pääsee silloin yhdellä setelillä, eli sille tulee arvoa reilusti yli sen viiden euron nimellisarvon. Siis jos järjestelmään liittyy, kantsii selvittää mihin niitä voi käyttää. (Tästä voisi johtaa jutun lempiaiheeseeni ”Muista aina lukea käyttöohjeet”, mutta siitä tulisi liian pitkä juttu :-)
    Vaikka näitä ns. toisinajattelijoita riittänee, en oikein ymmärrä, miten minua voisi vahingoittaa jos joku järjestelmä johonkin välittää tiedon siitä montako maitolitraa olen ostanut tai ostinko munia vai makkaraa. Yleensä tämä tiedonkeruu varmistaa sen, että ostamaasi tuotetta on kaupassa seuraavallakin kerralla. Ja totta kai kauppa saa voittoa, se on kaupan tarkoitus. Ei kukaan lähde bisnestä pyörittämään ilman että saa siitä voittoa. Ihan hassujahan olette, jos niin ajattelette. Ellette sitten halua asua jossain täysin säännellyssä yhteiskunnassa, jossa tavarat saa jonottamalla jostain jakelupisteestä. Tietysti valitsemalla ketjun voi kuluttaja varmistaa, että käyttämänsä kauppa on muutoin omien periaatteiden mukainen, eettisesti, ekologisesti, hengellisesti tai poliittisesti. Meillä kuluttajilla on lopultakin se valta, siitähän me artistit maksamme. Meitä vain siellä täällä on niitä, jotka luulevat tätä yhteiskuntaa pyorittävän salaliiton omaisesti jonkun suuren salaperäisen ”Kaupan” eikä pienellä yksilöllä ole mitään sanottavaa. Hei kyllä meillä kuluttajilla on valta, mutta ei pelkästään yhdelä yksinään, vaan ryhmässä. Sama ryhmäytyminen on tuonut meille ammattiliitot, jotka ovat olleet yhtenä takeena yhteiskuntamme vakauden ylläpitämisessä. Minkä ansiosta Suomi on maailman parhaimmistossa, koska osaamme puhaltaa yhteen hiileen, oli se hiili missä hyvänsä. Ja viimeinen kommentti sinulle Pupulandian Jennii, menepä muuttamaan Plussa-korttisi määritykset niin, että saat ne setelit ja lähde leffaan, sekin pitää yhden tärkeän instituution elossa. Videoiden tultua olimme tässä välillä muutamana vuosikymmenenä jo huolissamme koko elokuvateatteri-instituution selviämisestä, nyt olen iloinen, että se edelleen on olemassa, ei kotona kököttäminen ruudun ääressä ole mistään kotoisin. Olisipa vaan vielä kesäisin jossain oikein kunnon Drive-In ulkoilmaelokuvateatteri, aijai!

  • Jenniii

    Voi olla, että minun kohdallani tuo plussaseteleiden vaihtuminen suoraan tilille siirtyväksi rahaksi tapahtui jotenkin automaattisesti siinä yhteydessä, kun liitin plussakortin pankkikorttiini (eli ovat siis nyt yhdessä ja samassa kortissa molemmat). Muuta selitystä en tälle keksi, koska aiemmin minullekin tulivat nuo setelit normaalisti enkä ole itse pyytänyt siirtyä seteleistä rahaan. Mutta kiitos hyvästä vinkistä! Minullakin on ollut tuo plussa niin loputtoman kauan, etten ole viime aikoina edes tsekkaillut, mihin kaikkeen niitä plussapisteitä voi käyttää.

    Kiitos hyvästä pohdinnasta aiheeseen liittyen! :)

Related posts