H&M Conscious Collection 2014: vastauksia lukijoiden kysymyksiin
67 55
Yhteistyössä H&M
Tein jokin aika sitten postauksen, jonka yhteydessä sain tarjota lukijoille mahdollisuuden esittää kysymyksiä H&M:n ekologisempien materiaalien asiantuntijalle Catarina Midbylle. Oli kiva huomata, että aihe kiinnosti teitä ja siksi oli mukavaa päästä tarjoamaan teille tällainen erityinen mahdollisuus. Tällaiset aiheet tuntuvat herättävän vilkasta keskustelua ja myös Pupulandian kommenttiboksissa kävi kova kuhina sekä itse ekologisempiin materiaaleihin että H&M:n kaltaisen vaatejätin muuhunkin toimintaan liittyen. Muutama lähetti minulle aiheesta sähköpostia vielä ihan henkilökohtaisestikin. Oli todella vaikeaa poimia kommenttien joukosta vain 10 kysymystä ja viilasin lopullisten kysymysten settiä pitkään.
Ennen itse kysymysten ja vastausten kimppuun käymistä mainittakoon vielä, että H&M julkaisi juuri eilen kestävän kehityksen raporttinsa, jossa listataan niitä toimia, joita H&M on tehnyt viime vuoden aikana kestävän kehityksen hyväksi sekä mitä tavoitteita ja suunnitelmia sillä on tuleville ajoille. Raportin voi lukea kokonaisuudessaan TÄÄLTÄ, mutta tässä muutamia raportin pääkohdista. Nämäkin vastaavat joihinkin aiemman postauksen kommenteissa esitettyihin kysymyksiin:
- Fair Living Wage -suunnitelma julkaistiin, ja sen osalta käytiin läheistä keskustelua monien eri sidosryhmien kanssa. Haasteet ovat kompleksisia, mutta tavoite selkeä: korkeammat palkat tekstiiliteollisuudessa.
- Lähes 100 % H&M:n myymälöistä on osa maailmanlaajuista vaatekeräyshanketta, tavoitteena luoda tekstiileille suljettu kierto. Tarpeettomia vaatteita kerättiin 3 047 tonnia.
- Ensimmäiset suljetun kierron tuotteet lanseerattiin. Niiden materiaalista 20 % oli vaatekeräykseen tuoduista vaatteista kierrätettyä materiaalia.
- H&M alkoi toteuttaa uraauurtavaa vesistrategiaa, joka on kehitetty yhdessä WWF:n kanssa.
- H&M tuplasi ympäristöä säästävämmän puuvillan osuuden kahden viime vuoden aikana, ja nyt 15,8 % tuotteissa käytetystä puuvillasta on sertifioitua luomupuuvillaa, Better Cotton -puuvillaa tai kierrätettyä puuvillaa. Tavoite on, että kaikki puuvilla on peräisin ympäristöä säästävämmistä lähteistä viimeistään vuoteen 2020 mennessä.
- Ympäristöä säästävämpien materiaalien osuus on nyt 11 % kaikesta tuotteissa käytetystä materiaalista – osuus on kasvanut vuoden 2012 9,1 %:sta.
- H&M lanseerasi ensimmäiset luomunahkaa ja luomusilkkiä sisältävät tuotteensa.
- H&M:n tuotteissa käytetyn kierrätetyn polyesterin määrä vastaa 9,5:tä miljoonaa PET-muovipulloa.
- H&M oli ensimmäinen brändi, joka allekirjoitti Bangladeshin palo- ja rakennusturvallisuussopimuksen (Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh).
- 894 975 tekstiilityöntekijää Bangladeshissa ja Intiassa on saanut koulutusta oikeuksistaan alkaen 2008.
- Clevercare-merkintä lanseerattiin; merkki auttaa huoltamaan vaatteita ympäristö huomioiden.
- Sähkönkulutus neliömetriä kohden H&M-myymälöissä on laskenut 14 % vuodesta 2007. Tavoite on –20 % vuoteen 2020 mennessä.
- 340 miljoonan litran vedensäästö farkkujen tuotannossa.

Mutta nyt sitten niihin teidän esittämiinne kysymyksiin… Yhdeksi hankaluudeksi kysymyssetin koostamisessa osoittautui se, että kuten kiinnostavan aiheen äärellä usein, tässäkin tapauksessa kysymykset rönsyilivät paljon vastaajaksi nimetyn Catarina Midbyn asiantuntijuusalueen ulkopuolelle. Hän on siis nimenomaan ekologisempien materiaalien asiantuntija ja suuri osa kysymyksistä käsitteli muunlaisia H&M:n tuotantoon liittyviä kysymyksiä. Jonkin verran karsin joukosta täysin materiaalijuttuihin liittymättömiä kysymyksiä pois jo valmiiksi, mutta halusin kuitenkin poimia mukaan sellaisia suoraan materiaaleihin liittymättömiäkin kysymyksiä, jotka aidosti vaikuttivat kiinnostavan ihmisiä. Niinpä teimme nyt sitten niin, että Catarina Midbyn sijaan valittuihin kysymyksiin vastasi H&M:n Ruotsin lehdistöpuoli. Lisäksi Suomen toimistolta vastattiin vielä erikseen muutamiin esille nousseisiin kysymyksiin suomeksi. En ryhtynyt kääntämään vastauksia, jotta käännöksessä ei katoa mitään olennaista eli Ruotsin puolelta saadut vastaukset ovat englanniksi ja lopussa on vielä suomeksi lisäinfoa yleisesti keskustelua herättäneistä aiheista H&M:n Suomen konttorilta.
Tekstiä on pitkästi, joten varatkaa mukaan vaikkapa kahvikupponen!

Why does not H&M create or buy own factories?
H&M is a retailer and owning and managing factories is not at the core of our business.
Is H&M about to move production to Africa where labor legislation and environmental issues are not as developed?
We have started production on a small scale in Ethiopia. H&M is an expansive company and we always look for new potential sourcing markets. This does not mean we will stop buying from existing production markets; our presence in our production markets is long-term. We see great potential in Ethiopia, it is a country with a huge development and growth and we see that we can contribute to jobs and reduce the unemployment in the country.
H&M always does thorough risk analysis to assess both business and sustainability conditions before deciding to source from a particular market. A commitment to our Code of Conduct is mandatory if a supplier is to enter into a business relationship with H&M. Our Full Audit Program, including management system evaluations and remediation work with the suppliers is the way in which we ensure good working conditions.

How does H&M justify their efforts to ecological production, as its business idea is to sell clothes produced quickly and cheaply, and with rapid product cycle?
We do not encourage a throwaway society. H&M offers fashion and quality at the best price, which means that our clothes are of good quality and therefore have a long life. We do not think that low prices can be equated with a throwaway attitude, because the lifetime of a garment does not depend on price.
The diversity of the range means that garments can be combined in numerous ways and worn during several seasons – thus extending their life cycle and contributing to increased sustainability. We take responsibility by ensuring that our products are made in an environmentally, socially and economically sustainable manner.

Would it be possible to reduce the products turnover rate?
Our ambition is for customers to feel that H&M’s products offer value for money and are durable as well as sustainable. By looking after and using what they buy, customers can also play their part in taking responsibility.
In 2013 H&M as the first global fashion company launched a clothing recycling project in store – Garment Collecting. We want to offer an easy solution for our customers to leave their old garments with H&M and at the same time do something good for the environment. Long term we want find a solution for reusing and recycling all textile fiber for new use. In February 2014 H&M launched the first products within H&M’s aim to close the loop, and in this case using post-consumer waste from the Garment Collecting initiative to create new textile fibers to make new garments. Closing the loop is about reusing and recycling all textile fiber for new use and that way avoiding textile that goes to landfill. Our aim is to use more and more of recycled material and this is a start that we hope to scale up.

What percentage of H&M’s whole annual production are these so-called environmental / ethical products? How does H&M monitor that its production processes are ecological, all the way starting from the materials? Why doesn’t H&M use more organic and recycled materials in its collections?
On Thusday, April 10th, our Conscious collection and our Conscious Exclusive collection is launched. These are regular collections that will show the many ways of working with more sustainable material, and a way to offer fashion with added value to our customers. Customers at H&M should feel confident that the ranges have been produced with respect for both people and the environment. You can always find Conscious products in our stores. They are easy to recognize with their green hangtag.
As an example, H&M is one of the world’s largest users of organic cotton. H&M’s aim is for all the cotton in our range to come from more sustainable sources by 2020 at the latest. Some of the other material that we use regularly in our collections are organic wool, recycled wool, recycled cotton, organic linen, recycled polyester, recycled polyamide, Tencel, organic hemp, organic silk and organic leather.
Respecting the environment is important both for us and for our customers. That’s why we are already using conscious materials in our goods – and why we are testing new ones all the time. The search for alternative raw materials with a limited environmental impact is an important part of our efforts towards a more sustainable production. H&M’s most frequently used conscious material right now is organic cotton which is a traceable material as is cotton produced by farmers within Better Cotton Initiative.

Is the goal of environmental sustainability to also elongate the life of products through materials and manufacturing technologies?
One good example that we mentioned above is recycling of the garment collection. The initiative is foremost an environmental project. Short term we have a clear vision to avoid waste and minimize the waste that goes to landfill. Long term we want find a solution for reusing and recycling all textile fiber for new use. Our long term aim is to find a solution for reusing and recycling all textile fiber for new use and to use yarns made out of collected textiles to our products.
The first products made of recycled textile fibres from garments collected in the Garment Collecting Initiative. The collection includes five classic denim pieces, such as jeans and jackets, made from recycled cotton. It serves as an example of how H&M is closing the loop on textiles and the aim is to use more material from recycled post-consumer in the future.
Currently there are ways to close the loop on cotton, wool and polyester fibres and you are able to findfashion made out of recycled polyester, recycled cotton and recycled wool at H&M. In 2013 we collected 3,047 tonnes of unwanted garments. That equals the amount of textile fabric in about 15 million T-shirts.

Can cheap clothes really be high quality (durable, good material, carefully sewn) and ecologically and ethically produced?
It is a common misconception that affordable clothing equals bad working conditions and/or low wages. Our products are produced alongside other brands’ products, in the same factories and the workers there earn the same money regardless of which they produce for. Wages costs are only one of several factors that influence the price on our products such as large volumes, few middlemen, own stores, effective distribution system and being cost conscious in everything we do.
We are committed to always deliver fashion and quality at the best price to our customers. We offer fashion with high attention to quality to everyone. We want our customers to feel confident they are getting the best possible products when shopping at H&M. Our products should be durable, user friendly, well made, well fit, functional, safe and free from dangerous chemicals.

Is there more detailed information of Conscious Collection products and the manufacturing process of those products on your website / press release?
There is always information about our sustainability work on hm.com. For more information please see http://about.hm.com/en/About/Sustainability.html
You can always find Conscious products in our stores. They are easy to recognize because of their green hangtag.
How are the ethics of animal-derived materials currently monitored, and what practical measures is H&M doing to promote ethical clothing production in this area also?
Animal welfare and the protection of endangered species are important to us. For several years, we have been committed to not using real fur in our collections and to not testing our cosmetic products on animals. When it comes to leather, we only sell products made of leather from cow, buffalo, sheep, goat or pig that have been bred for meat production.
As an example, last year &M made and active decision to permanently end production of angora products since we decided that we can not guarantee the compliance with our Product Policy and specific requirements for angora husbandry.

————————————————————————————-
Suomen päästä annettiin lisäksi tällaista infoa:
MYYMÄTTÄ JÄÄNEISTÄ VAATTEISTA
Kaikki tuotteet, jotka täyttävät laatuvaatimuksemme, myydään. Näin toimitaan sekä Suomessa että globaalisti. Hyväntekeväisyyteen ja lämmöntuotantoon menevät sellaiset tuotteet, jotka ovat myytäväksi kelpaamattomia, kuten tuotereklamaatiot ja mallikappaleet. Emme kuitenkaan koskaan anna hyväntekeväisyyteen vaatteita, jotka eivät täytä turvallisuusvaatimuksiamme tai kemikaalirajoituksiamme. Se, että edellinen tuotteen takaisinveto on tehty vuonna 2012 osoittaa, että tuoteturvallisuusjärjestelmämme toimii. Lisää laadunvarmistamisesta voi lukea TÄÄLTÄ.
Suomessa kaikki hyväntekeväisyyteen päätyvä vaate menee Karjalan Avulle. Karjalan Avulle annettiin tuotteita vuonna 2013 46 073 kpl. Lämmöntuotantoon tuotteita meni vuonna 2013 6200 kg. Globaalisti vuonna 2012 hyväntekeväisyyteen annettiin yli 3,2 miljoonaa vaatetta (tieto julkaistu v. 2012 kestävän kehityksen raportissa).

H&M:N LIIKEIDEASTA
H&M tarjoaa muotia ja laatua parhaaseen hintaan, mikä tarkoittaa, että valikoimamme vaatteet ovat hyvälaatuisia ja kestävät pitkään. Tuotteidemme tulee olla käytännöllisiä, kestäviä, hyvin tehtyjä ja hyvin istuvia. Niiden täytyy lisäksi olla turvallisia käytössä eivätkä ne saa sisältää haitallisia kemikaaleja.
H&M:llä emme rohkaise kertakäyttöyhteiskuntaa. Mielestämme alhaisia hintoja ei voi yhdistää kertakäyttöön, sillä tuotteen elinikä ei ole hinnasta kiinni. Kannamme vastuumme varmistamalla, että tuotteemme valmistetaan ympäristöllisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävällä tavalla. Mallistomme monimuotoisuus tarkoittaa, että vaatteita voi yhdistellä eri tavoin ja niitä voi käyttää useiden sesonkien ajan – tämä pidentää vaatteiden elinikää. Myös asiakkaat voivat kantaa vastuunsa pitämällä vaatteista huolta.
H&M:n hyvät hinnat ovat usean tekijän tulos; suunnittelemme tuotteet itse, vältämme välikäsiä, ostamme suuria volyymeja oikeaa tuotetta oikealta markkinalta, tehokas logistiikka ja olemme kustannustietoisia. Lisää tuotteiden laadusta ja turvallisuudesta voi lukea TÄÄLTÄ.

TYÖSKENTELYOLOSUHTEET TUOTANTOMAISSA
Muotimme valmistetaan pääasiassa Aasiassa ja Euroopassa. H&M ei omista tehtaita, vaan tuotteemme valmistetaan noin 1800 ulkopuolisessa tehtaassa. Yli 1800 henkilöä työskentelee 16:ssa tehtaiden lähellä sijaitsevassa tuotantotoimistossamme, mikä mahdollistaa tavarantoimittajien tukemisen ja koulutuksen.
Asetamme tavarantoimittajillemme korkeat standardit, mutta jotta he voivat tehdä parhaansa, meidän tulee itse ole hyvä yhteistyökumppani. Tekstiilituotanto tapahtuu usein maissa, joissa ihmisoikeusrikkomukset ovat riski ja ympäristötietoisuus on vähemmän kehittynyttä. Kunnioitus ihmisiä ja ympäristöä kohtaan ovat olennainen osa H&M:n arvoja. Valitsemme ja palkitsemme vastuulliset yhteistyökumppanit, jotka jakavat arvomme ja ovat valmiita työskentelemään kanssamme parantaakseen sosiaalisia ja ympäristökäytäntöjään.
Vuonna 1997 luotu toimintasäännöstömme (eng. Code of Conduct) rakentaa pohjan ponnisteluillemme kestävämmän arvoketjun eteen. Säännöstö sisältää tavarantoimittajille ja heidän alihankkijoilleen asettamamme vaatimukset työskentelyolosuhteista ja ympäristökäytännöistä heidän toiminnassaan. Lisää työskentelyolosuhteista voi lukea TÄÄLTÄ ja toimintasäännöstöstä TÄÄLTÄ.
Olemme jo vuosien ajan työskennelleet tekstiilityöntekijöiden palkkojen nostamiseksi tuotantomaissa. Hyvistä muutoksista huolimatta pysyvään muutokseen tarvitaan vielä enemmän työtä. Siksi olemme julkistaneet suunnitelman, joka vie ponnistelumme seuraavalle tasolle ja yhdistää kaikki osapuolet – brändit, alihankkijat, hallitukset ja itse työntekijät. Tuemme alihankkijoitamme ja heidän työntekijöitään säännöllisten palkkaneuvottelukäytäntöjen vakiinnuttamisessa. Lähetämme selkeän viestin: olemme valmiita maksamaan enemmän, jotta alihankkijat voivat maksaa työntekijöilleen korkeampia palkkoja. Lisää aiheesta voi lukea TÄÄLTÄ.
H&M:n kestävän kehityksen työ on huomioitu esimerkiksi Global 100 -listalla, jossa H&M on mukana viidettä perättäistä kertaa, ja vuoden 2014 sijoitus oli 64. H&M oli vähittäiskaupoista korkeimmalla sijalla, ja Adidaksen kanssa ainoa muotiyritys listalla.

YHTEISÖJEN VAHVISTAMISESTA
Olemme osa useita yhteisöjä ympäri maailman. Tavallamme toimia, arvoillamme ja kasvullamme on vaikutus yhteisöjen kehittymiseen ja globaalisti yli miljoonaan työpaikkaan. Suurena toimijana meillä on sekä halu että vastuu vahvistaa yhteisöjä. Siksi investoimme yhteisöjä hyödyttäviin hankkeisiin ja samanaikaisesti vaikutamme sosiaalisiin ja ympäristöllisiin aiheisiin, jotka ovat tärkeitä liiketoiminnallemme.
Yhteistyöstämme mm. UNICEFin ja WaterAid-järjestön kanssa voit lukea TÄÄLTÄ. UNICEF ja H&M ovat tehneet monimuotoista yhteistyötä Suomessa vuodesta 2009 lähtien. Euro UNICEFille? -kampanjoita on toteutettu seitsemän, yhteensä UNICEFin työhön on kerätty yli 480 000 euroa. Lue lisää Euro UNICEFille? -kampanjoista TÄÄLTÄ.

LAPSITYÖVOIMAAN SUHTAUTUMINEN
H&M:llä on selkeä kanta lapsityötä vastaan ja onneksi nykyään on erittäin harvinaista, että alihankkijoidemme tehtaissa tavataan työntekijöitä, jotka ovat iältään alle lakisääteisen rajan. Lapsityövoiman käytön kielto on minimivaatimus kaikille H&M:lle tuotteita valmistaville tehtaille ja emme koskaan harkitsisi toimivamme alihankkijan kanssa, joka ei sitoudu tähän vaatimukseen.
Olemme työskennelleet UNICEFin kanssa vuodesta 2004 ja rahoittaneet heidän lasten puolesta tekemäänsä työtä kehittyvissä maissa. Vuonna 2009 lanseerasimme yhteistyön nimeltä ”All for Children”. Tällä hankkeella työskentelemme lasten oikeuksien turvaamisen puolesta Intiassa ja Bangladeshissa. Lisää aiheesta voi lukea TÄÄLTÄ.

ELÄINPERÄISET MATERIAALIT
Eläinten hyvinvointi ja uhanalaisten lajien suojelu ovat meille tärkeitä. Aidon turkiksen käyttö tuotteissamme on ollut kiellettyä usean vuoden ajan, eikä kosmetiikkatuotteitamme testata eläimillä. H&M päätti lopettaa angoran käytön tuotteidensa tuotannossa 20.12.2013 lähtien. Voit lukea aiheesta lisää TÄÄLTÄ ja lisätietoa tuoteperiaatteistamme löydät TÄÄLTÄ.

LOGISTIIKKA
Liiketoimintamme koko ja maantieteellisen laajuus vaativat erilaisia kuljetustapoja eri puolilla maailmaa. Haasteemme on, että liiketoimintamme kasvaessa kuljetustarpeemme kasvavat ja meidän tulee vastata tarpeeseen rajatulla luonnonvarojen käytöllä ja mahdollisimman vähillä päästöillä. Kuljettaminen pienemmillä ympäristövaikutuksilla tarkoittaa yhteistyötä ympäristöystävällisempien kuljetusyritysten kanssa, kuljetusten tehostamista sekä pyrkimystä välttää lentokuljetuksia. Lue lisää logistiikasta TÄÄLTÄ.

Uusin Conscious Collection sekä Conscious Exclusive -mallisto ovat tänään ilmestyneet myyntiin valikoituihin H&M-myymälöihin sekä verkkokauppaan. Postauksen kuvat ovat Conscious Exclusive 2014 -malliston lookbook-kuvia. Toivottavasti postaus antoi kaivattuja vastauksia kysymyksiinne! Jos itse Catarina Midbyn mietteet kiinnostavat, niin niitä löytyy Tunnetila-blogista, johon Nina pääsi haastattelemaan Catarinaa ihan henkilökohtaisesti.

Tags: Muu muoti, Vastuullinen muoti, yhteistyö
Categorised in: Muoti