6/04/14

Suomi-muotia maailmalle

6 99 julja1.jpg

Yhteistyössä: JULJA

Joukkorahoitus… Siitä on puhuttu paljon viime aikoina mediassa – varmasti juuri siksi, että yhä useampi toimija uskaltautuu sitä kokeilemaan. Ihanteellisimmillaanhan menetelmä toimii mahtavasti auttamassa kysynnän ja tarjonnan kohtaamista, jos jollakulla on kiinnostava tuote ja potentiaalinen asiakaskunta löytyy nopeasti. Vaikka joukkorahoituksesta onkin puhuttu viime aikoina paljon, tiedän silti loppujen lopuksi varsin vähän yrityksiä, jotka sitä olisivat hyödyntäneet. Epäselvää minulle on myös, kuinka moni loppujen lopuksi on onnistunut joukkorahoitustavoitteessaan? 

Mitä se joukkorahoitus sitten edes on? Wikipediassa on niin oiva määritelmä, että en lähde merta edemmäs kalaan. :) Joukkorahoituksen idea on yksinkertainen. Hyväksi pitämäänsä hanketta voi tukea vaikka yhdellä eurolla. Kun näin tekee iso joukko ihmisiä, voidaan kerätä rahoitus valtavaankin hankkeeseen. Yleisö pääsee suoraan vaikuttamaan siihen, minkälaisia tuotteita tulee ja välikädet putoavat pois tuottajan ja yleisön väliltä, kuten monilla muilla aloilla on käynyt. Viraalihyväntekeväisyys on joukkorahoituksen näkyvä ulottuvuus. 

julja3.jpg

Kuluttajan näkökulmasta joukkorahoituksen avulla siis käytännössä kuka tahansa voi vaikuttaa siihen, mitkä tuotteet tai palvelut päätyvät valmistukseen, myyntiin ja markkinoille. Se on tapa tehdä yhteistyötä ja saada huomiota erilaisille hankkeille katastrofirahoituksesta kansalaisjournalismiin, poliittisiin kampanjoihin, kulttuurihankkeiden ja startup-yritysten rahoittamiseen, elokuvien sekä vaikkapa vapaan lähdekoodin tietokoneohjelmien tuottamiseen. Lisää joukkorahoituksen erilaisista tyypeistä voi lukea Wikipediasta. :) Suuri osa teistä on varmaan törmännyt joskus Kickstarter-sivustoon, joka on maailman suurin joukkorahoituspalvelu ja keskittyy nimenomaan luovan alan toimijoihin ja projekteihin. Se taisi olla aikanaan minunkin ensikosketukseni joukkorahoituksen maailmaan. 

julja6.jpg

Noniin, nyt kun on saatu taustalöpinät käsiteltyä, niin päästään itse asiaan. Olen nähnyt rahaa kerättävän monenlaisten asioiden hyväksi joukkorahoituksella ja moniin projekteihin en itse lähtisi mukaan rahoittajaksi, mutta parasta menetelmässä on se, että haluamaansa kohdetta voi tukea vaikka yhdellä eurolla, jos siihen ei ole enempää varaa tai halua laittaa rahaa. Muodin saralla ainakaan Suomessa joukkorahoituksen tarjoamaa potentiaalia ei ole vielä toistaiseksi juurikaan hyödynnetty, mutta voisi kuvitella, että menetelmän ollessa tällä hetkellä kovasti nousussa, tulevaisuudessa joukkorahoitushankkeita tullaan näkemään enemmän myös muodin kentällä. 

julja5.jpg

Olen aina uskonut siihen, että olennaista suomalaisten brändien ponnahtamisessa menestykseen maailmalla olisi yhteistyö. Ei pidä ajatella muita alan kotimaisia yrittäjiä kilpailijoina tai uhkana, vaan voimavarana ja kumppanina matkalla yhteiseen tavoitteeseen. Bongasin viime viikolla kiinnostavan uuden projektin, jossa minusta hienolla tavalla puhalletaan yhteen hiileen ja tehdään yhdessä töitä suomalaisbrändien maailmanvalloituksen hyväksi. Made in Designland on suomalainen projekti, joka vie kotimaista designia maailmalle ja tekee sitä tunnetuksi Yhdysvalloissa 18 kuukauden ajan kestävällä, heinäkuussa starttaavalla kiertueella. Mukaan proggikseen on valittu joitakin lupaavia suomalaisia design- ja muotialan brändejä kuten JULJA, gTie, Aidine, Jenni Rutonen Design (hohoo, melkein kaima!), Lasismi ja Sayduck.

julja2.png

Mukana Made in Designlandin hankkeessa on tosiaan myös vaatebrändi JULJA, josta kirjoittelin pienen yhteistyön muodossa joskus viime vuoden lopulla ja nyt tytöt huikkasivat minua apuun jälleen, sillä he ovat perustaneet tulevan USA:n kiertueen tueksi joukkorahoituskampanjan, jonka avulla on tarkoituksena kerätä varoja Made in Designland -hankkeeseen osallistumiseen sekä muotinäytöksen järjestämiseen Yhdysvalloissa. JULJAn joukkorahoituskampanjassa merkin kansainvälistymistä voi tukea muun muassa ostamalla postikortteja, julisteita tai esimerkiksi henkilökohtaisen kuvauspäivän JULJAn kanssa tai. tilaamalla JULJAn ”Running from the dream” -malliston tuotteita ennakkotilauksella. Kyseessä on siis vastikkeellinen joukkorahoituksen muoto, jossa kannatuskampanjaan osallistuva saa rahalleen vastineeksi tuotteen tai palvelun. :) Mimmeillä on vielä melkoisesti matkaa rahoitustavoitteeseensa ja joukkorahoituskampanja päättyy jo muutaman päivän päästä. Jos siis haluat tukea JULJAa tässä hankkeessa tai tsekkailla aiheesta lisätietoa, joukkorahoituskampanjan sivulle pääsee TÄSTÄ.

Toivotan JULJAn mimmeille onnea matkaan ja menestystä USA:n kiertueelle! :)

PS. Huomasittekos muuten, että perjantain Voice of Finland -lähetyksessä Miralla oli yllään JULJAn mekko? :) Itse en yleensä katso kyseistä ohjelmaa (enkä edes omista telkkaria), mutta nyt tulin sattumalta katsoneeksi ja bongasin tutun mekon heti. Hyvä tytöt!

julja4.jpg

Photos: JULJA & Annaliina

Tags: , , , , ,

Categorised in: Koti, Muoti

6 kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  • hanne_tasteofhoney

    Hieno hanke! Viime kesänä on tullut asioituakin gTien Jennin kanssa. Mutta ihan näin sivuhuomiona, olenko ainoa jonka mielestä nuo toppien paneelit muistuttavat vähän jopa häiritsevästi R/H:n Mickey -mekon perusideaa?

  • Jenniii

    Kieltämättä tuossa toppien ilmeessä on samaa henkeä, mutta minusta Mickey-mekon idea on niin omanlaisensa, ettei minua tuo kyllä mitenkään häiritsevästi pistä silmään. Kuitenkin JULJAlla on hyvin oman näköisensä design, joka muodostuu juuri noista graafisten kangaspalojen yhdistelystä.

  • Onpa tyylikkäitä vaatteita JULJAlla!

  • Katih

    Hämmästytin itseäni tunnistamalla Miran mekon merkin. :D Mut mää oonki Turust.

  • Hienoa hienoa! Suomessa on vaikka mitä upeaa, jota voisi viedä maailmalle, ehkäpä tässä keino. Läheltä liippaava teema (Suomikuvaa ulkomaille) on ollut mielessäni tällä viikolla, sillä kävin matkamessuilla täällä Barcelonassa ja siellä oli kaikki muut pohjoismaat esillä paitsi Suomi. Miksihän näin, ainakin minun tuttavapiirissäni Suomi tuntuu olevan hyvinkin kiinnostava matkakohde. Ehkä ensi vuonna, toivottavasti :)

  • Hosuli

    Oli kieltämättä superupea se Miran mekko. Iso maha sopi siihen ihan täydellisesti, oikeastaan vain paransi mekon kuosia. :)

Related posts