28/06/13

Aamupalahommia

22 49 P6260246.JPG

On hassua, miten aamupalatottumukset muuttuvat iän, elämäntilanteen ja rutiinien mukaan. Olen nykyään aika huono syömään aamupalaa – yksinkertaisesti ruoka ei vain heti heräämisen jälkeen maistu. Toki poikkeusaamujakin on, mutta useimmiten aamupalanälkä tulee minulla vasta tunti-pari heräämisen jälkeen. Aina näin ei kuitenkaan ole ollut, sillä muistan, että joskus teini-iässä minun oli saatava aamupalaa viimeistään puolen tunnin sisään heräämisestä tai minulle tuli niin huono olo, että alkoi pyörryttää ja oksettaa. Verensokerin laskettua liian matalaksi ruoka ei oikein enää edes maistunut, kun oli jo niin huono vointi. Nykyään tilanne on ihan toinen, sillä voisin huoletta jättää monena päivänä aamiaisen kokonaan väliin ja hypätä suoraan lounaaseen. Useimmiten siinä käy kyllä ennemminkin niin, että syön aamiaista vain tosi myöhään ja lounasaika puolestaan venyy jonnekin iltapäivään.

Suosikkiaamiaiseni tällä hetkellä on luonnonjogurtti ja kreikkalainen tai turkkilainen jogurtti sopivien lisukkeiden kanssa. Olen luopunut oikeastaan melkein kokonaan aamupaloilla leivästä ja ostan sitä kotiin tosi harvoin, vaikka hyvästä leivästä kyllä tykkäänkin. Keväällä söin monesti puuroa marjojen kera, mutta nyt kesälämpimällä ei todellakaan tee mieli mitään kuumaa. Tämän hetken lempparini on maustamaton jogurtti, johon lorautan vähän akaasiahunajaa ja vaihtelevasti erilaisia lisukkeita. Kesällä suosikkeja ovat tietenkin tuoreet marjat ja yleensä laitan niiden kaveriksi mukaan myös kourallisen tai pari cashew-pähkinöitä. Yksi suosikkini on myös viikuna, jota olen ostanut kuivattuna ja saksilla leikellyt pieniksi palasiksi jogurtin sekaan, NAM! Eilen kokeilin myös laittaa viikunajogurttini sekaan pari tuoretta mintun lehteä ja se maistui ihan superhyvältä! Voin suositella. :)

Mikäs teidän muiden aamiaissuosikki on tällä hetkellä? Ja myös hyvistä uusista jogurttilisukkeista saa vinkkailla! :)

P6270354.JPG

Tags: ,

Categorised in: Yleinen

22 kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

  • Anna B.

    Kannattaa kokeilla gojimarjoja, chia-, pellavan- ja seesaminsiemeniä, kuivattuja taateleita ja vaikka maca-jauhetta sekoitettuna jogurttiin. Superhyvää ja superterveellistä!

  • Jenni Emlia

    Sulle varmaan passais hyvin aamiaiseksi myös joku smoothie. Siirryin keväällä itse smoothieaamiaisiin ja se on kyllä tehnyt kropalle tosi hyvää. Niin myös leipäkin jäi pois. Yksi tosi ihana ja maistuva superlisuke on mulperimarja, ne on vähän kirpsakoita ja antaa tosi kivan säväyksen myös smoothieherkkuihin :)

  • ida365

    Ihania aamupalakuvia! Mä samaistun suhun kovasti, ennen söin aina puuroa aamulla marjojen kera, mutta nyt kesällä ei tee mieli noin kuumaa aamiaista. Hyviä jugu-lisukkeita on mulperit (saa irtona esim. punnitse&säästästä), kookoshiput, pensasmustikat, bansku hunajan kera ja tietty tuoreet mansikat! Ai että. Tuo minttu + viikunakombo kuulostaa kivalta, pitää testaa, viikunaa kun on lasipurkissa tallessa! 

  • SiniLe

    En tiiä Ootko koskaan maistanut sellasta Valion A+ luonnonjugurtti +marjamyslit -nimistä jugurttia? Se on yllättävän hyvää, terveellistä ja nopeaa varsinkin niinä aamuina ku on vähän nukkunut pommiin ja tekee mieli juuri tuota komboa, kaadat vain myslit kannesta ja sekoitat, voi nam!
    Hei muuten, muistelisin, että olet joskus Pariisi käyntiesi yhteydessä puhunut joistakin (jostakin?) outletista, jossa oli mm. Longchamppeja todella halvalla, niin olisiko sulla vielä sen outletin nimi muistissa? t: tyttönen, jonka vanhemmat etsivät tuliaisia ;)

  • Katrini

    Turkkilaisen jogurtin kanssa sopii täydellisesti tyrnimarja(hillo)! Paljon C-vitamiinia ja piristää aamua kuin aamua kirpsakkuudella ;)

  • Luin otsikon väärin että ”Aamupahoinvointia”..!

    Itsekin syön aamupalaksi jugurttia ja mysliä. Maustamatonta ja maustettua jugurttia sekaisin ja mysliä sekaan. Pitäisi tsempata tuoreiden hedelmien ja muiden suhteen, mutta kiire-aamuina tuo kombo on hyväksi testattu. :)

  • Vierailija

    Mun aamupalavinkki on näin tylsä: mitä sitten syötkään, laita se kauniisti esille ja viipaloi valmiiksi niin että voit kuvitella olevasi hotelliaamiaisella kotona joka aamu. Plussaa kaikesta tuoreesta ja värikkäästä. Kohottaa huomattavasti elämänlaatua ja asettaa koko päivän hyviin uomiin!

  • Mun aamupala koostuu maustamattoman jogurtin ja rahkan sekoituksesta. Mausteena melkein aina marjoja tai hedelmiä. Meillä on niin valtava hedelmätarha, että satoa on pakko laittaa joka paikkaan mihin vain keksii. Eli kaudesta riippuen omasta pihasta karviaisia, herukoita, luumuja, kirsikoita, kriikunoita ja omenoita. Talviomenat loppuvat vasta joskus maaliskuussa, jonka jälkeen siirrytään pakasteiden puolelle ja jälleen edellä mainittuja listalla :) Lemppari on ehdottomasti keltaiset luumut, enkä malta odottaa että kypsyvät :) Syksyllä olisi tarkoitus myös kuivata omenoita, niitä voi lisäillä vaikka myslin sekaan :)

  • Kaunopuheinen

    Jogurtin kanssa ihan parasta on itse tehty mysli. Suosittele esim. tätä Eevan reseptiä: http://blogit.hs.fi/kauhaajarakkautta/2012/01/24/tervetuloa-terminen-talvi/

    Tuohon sekaan vielä rusinoita ja/tai kuivattuja karpaloita niin nam. Cashew-pähkinäversio on suosikkini! Säilyy hyvin purkissa ja siitä voi aina lappaa jogurtin päälle. Nam!

  • Näiden kuvien inspiroimana söin tänään aamupalaksi maustamatonta jugurttia, jonka sekaan pilkoin mansikoita ja nektariinia. Oli muuten todella hyvää, suosittelen! :)

  • Jenniii

    Hitto, juuri näissä tilanteissa tarvitsisi itsekin niitä blogiarkistoja muistin tueksi! Toivotaan, että ne saadaan pian tänne Lilyyn. Muistelisin, että tuon outlet-kylän nimi oli Val D’Europe. Uskon, että tuon nimen avulla löytyy hyvin lisänfoa! :)

  • Tii-tii

    Näiden joghurtti/mysli/marja-vastausten jälkeen on pakko itse heittää perustylsä vastaus: kahvia, kahvia, kahvia ja leipää. Leivän päälle tilanteen mukaan mitä kaapista löytyy. Tänään poikkeuksena leivän tilalla aamiaisella maistui karjalanpiirakka.

    Talven suosikki aamupala on kaurapuuro raejuustolla.

  • Minttunen

    Hyviä jogurtinlisukkeita on esim. kirsikat (sopii erityisesti kreikkalaisen/turkkilaisen jugun kanssa), kookoshiutaleet ja omatekemä mysli, mm! tein just pari pv sitte myslii ja kylläpä maistuu jogurttiaamiaiset entistä enemmän!

  • Nuo sun kombot näyttää niin hyviltä etten pysty just nyt keksimään muita lisukevaihtoehtoja! Mutta yhtenä vinkkinä heitän että jos laitat jogurtin+marjat smoothiekoneella sekaisin ja pakastat parin tunnin ajan niin saat superhyvää frozen jogurtia. Oon tehnyt eli syönyt sitä jo neljä kertaa tällä viikolla :) Yhtenä makuna tein mansikka-sitruuna-hunajan, oli herkkua!

  • Lillan

    Aika samoilla linjoilla mennään täälläkin :) Itse tykkään sekoittaa luonnonjugurttiin rahkaa, että ateria olisi hieman proteiinipitoisempi. Suosikkilisukkeeni ovat tällä hetkellä kirsikka kookoshiutaleiden kanssa, sekä banaani kuivattujen taateleiden ja vaahterasiirapin kanssa.

  • PaulaL

    Luonnonjugurttia, hieman Sysmän hunajaista luomumysliä, päärynää ja mustikoita :-).

  • Tykkään itse myös syödä aina hyvän jogurtin aamulla. Yleensä se on turkkilainen, mutta voi olla myös greikkalainen. Tykkään niitten koostumuksesta. Mieluisin seura sille on kylläkin banaani ja tuore ananas, joskus laitan päälle myös vähän kanelia. Aika herkkua! :)

  • juulimaa

    Tästä postauksesta inspiroituneena tein pitkästä aikaa jugurttiaamupalan: bulgarian jugurttia + vadelmia + kiwiä + cashew-pähkinöitä. Oli taivaallista ja pakko oli laittaa sama setti vielä iltapäivällä jälkkäriksi :)

    Tykkään myös juoda aamuisin jugurttismoothieita, mihin tulee maustamatonta jugurttia, pakastemarjoja ja jotain marjamehua ja seesaminsiemeniä, nam!

  • P

    Just kävin Punnitse ja säästä kaupassa hakemassa kuusi pussia yhtä jos toista aamiaisherkkua jugurtin sekaan ym.! Olen ilahtunut tuosta kaupasta, paljon luomua ja kohtuuhintaselta vaikuttaa.

  • P

    Sama vika, että ihan heti ei meinaa ruoka maistua.Vettä juon heti. Siitä on tullut tapa.Yritän kyllä nykyään aika pian herättyä jotain syödä.
    Puuro ei minusta ole paras aamupala. Lämmittää ja nukuttaa, sopii iltapalaks. Aamulla tarvii proteiinia ja rasvaa myös ja hiilihydraattejakin ym. tietty.

  • Itse olen tykästynyt ns. tuorepuuroihin. Teen usein aamupalan valmiiksi jo edellisenä iltana, se helpottaa aamurutiineja kivasti, eikä aamupala jää syömättä ainakaan sen takia, ettei ehtisi laittaa syötävää. ;) Turvotan usein kaura- tai hirssihiutaleita esim. soija- tai kauramaitoon, sekaan tuoreita tai kuivattuja hedelmiä, siemeniä ja pähkinöitä, jotka pehmenevät kivasti yön yli odottaessaan. Usein lisään sekaan vähän maustamatonta maitorahkaa vähän paksuntamaan rakennetta. Esimerkiksi gojimarjat saavat ihan uuden olomuodon turvotessaan, niistä tulee kivan pehmeitä ja miedomman makuisia. Suosittelen kokeilemaan! :)

  • Vierailija

    Viikonloppuisin laitan Rainbown esipaistetut croissantit uuniin (200 astetta, VAIN 4 minuuttia). Tulee ihana tuoksu kotiin! Kun ovat vähän haalenneet, halkaisen ne ja laitan väliin milloin mitäkin, esim. salaattia, juustoa, avomaankurkkua ja paahdettua kinkkua.
    Kaveriksi tuoremehua, vesimelonia/mansikoita/päärynöitä(tms), maissihiutaleita maidolla sekä tee ja kahvi. Määrät kannattaa pitää pieninä, niin ei tule liian iso annos. Itsekään en ole aamiaisfani, mutta tuollaisesta hotellityyppisestä tarjonnasta sitä jaksaa innostua (mahakin) aina!
    Myöskin aamiaisvieraat ovat osanneet arvostaa :D

    Croissantit löytyy leipähyllystä.
    http://www.rainbow.fi/tuotteet/elintarvikkeet/leipomotuotteet/rainbow-croissant-esipaistettu-180-g-4-kpl/

Related posts