16/04/13

Minä toisen silmin?

21 59

Dove on aiemminkin tullut tutuksi hienoista mainoksistaan, jotka kyseenalaistavat totuttuja kauneusihanteita ja tuovat mainosten naiskuvaan ihan uusia näkulmia. Nyt se on tehnyt sen pari päivää sitten julkaisemallaan kampanjalla taas kerran – ehkä koskettavammin kuin koskaan aiemmin. Etenkin me naiset olemme valtavan kriittisiä omasta ulkonäöstämme ja kiinnitämme herkästi huomiota niihin havaitsemiimme epäkohtiin, vaikka usein suurin osa muista ihmisistä ei edes ymmärrä, mistä puhumme. Suosittelen ihan jokaista katsomaan tuon alla olevan videon, on nimittäin aika pysäyttävä. Ja sen myötä sanon jälleen kerran: olkaa armollisia itsellenne. Olkaa oman itsenne ystäviä. <3 Ja herkkiksille taas nyyhkyvaroitus. :)

PS. Unohtui tästä vielä se Doven oma kampanjaviesti, joka kuuluu siis kutakuinkin näin: Naiset ovat oman kauneutensa pahimpia kriitikoita. Itse asiassa vain 4% maailman naisista pitää itseään kauniina. Koska Dove haluaa auttaa maailman naisia rakentamaan positiivista ja tervettä itsetuntoa, se teki sosiaalisen kokeilun, joka osoitti jotakin tärkeää: Olet kauniimpi kuin uskotkaan.

Tags: , ,

Categorised in: Elämä, Kauneus

21 kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  • Voi ei, miten ihana!! Olen sanaton. Kiitos!

  • Hieno video ja niin totta!

  • Todella koskettava video! Ja nyt kun tulee ajatelleeksi, niin onhan tuo ihan totta. Itse kiinnittää liikaa huomiota pieniin virheisiin, jotka ovat muille lähes huomaamattomia.

    http://www.nymfimaatti.blogspot.fi

  • Krista

    Olipa todella koskettava video, ihan karvat nousi pystyyn!

  • Mirja

    *niisk*

  • Henna

    Tää video pisti kyllä ajattelemaan ettei taida oikeen muita sanoja löytyä. Kiitos tästä postauksesta :)

  • Tiiu

    Mulla o tosi huono itsetunto ja oon tosi kriittinen mun ulkonäköä kohtaan. Ahdistaa välillä jopa kulkea julkisilla paikoilla, kun ajattelen miltä näytän…
    Kiitti tän videon jakamisesta, se piristi mun iltaa. :)

  • Vau! Mielestäni nuo kuvat, jotka oltiin piirretty sen perusteella miten vieraat ihmiset olivat kuvaileet toisia, muistuttivat paljon enemmän aitoa mallia! Tosiaankin pysäyttävä video, kiitos kun jaoit:)

  • Pirkko Poutiainen

    Olipa upea idea ja koskettava monella tapaa. Tämä täytyy näyttää ystäville ja oppilaille myös. Kiitos Jenni tämän jakamisesta.

  • Sanna

    olipa kaunis video! lähti heti jakoon fb:ssa. toi kyllä hymyn huulille ja oli myös kaunista kuultavaa, taustamusa toimi täydellisesti!

  • Petra

    Tosi hieno ja kiva ideahan tossa on, mutta jos joutuis tollaseen tilanteeseen että pitäis kuvalla jonkun tuntemattoman ihmisen kasvoja niin eipä kukaan niitä varmasti kuvailis mitenkään rumin sanoin vaan nimenomaan yrittäis olla mahdollisimman positiivinen. Myös se mulla tuli mieleen, että taiteilijahan tiesi aina oliko kyseessä se itse henkilö vai joku muu joka kuvailee ja sekin varmasti vaikutti työn jälkeen eli halusi tavallaan tarkoituksella tehdä siitä toisesta ”kauniimman”.

  • Katja

    Kaunis video ja kiva tunnelma. Kiitokset Jenni!

  • Oi kuinka kaunista ja niin paljastavaa, vain me näemme ne omat ”virheemme”, muut niitä tuskin huomaavat :)

  • m

    Mielenkiintoista Petran kommentissasi on se ajatusmaailma, jonka mukaan tuntemattomia ei saisi kuvailla negatiivisilla ilmauksilla, mutta itseään saisi. Ja sitähän kampanjalla taidetaan ajaakin takaa: suhtaudu omaan ulkonääkösi, kuten suhtautuisit vieraan ihmisen ulkonäköön. Tuskin kukaan vaikka bussissa istuessaan miettii, että onpa tuolla vastapäisellä kaverilla ruma nenä tai iso leuka. Siitä huolimatta tällaisia ajatuksia itse kullakin varmasti lipsahtaa aamulla peliin katsoessaan. Ja se jos mikä on surullista.

    Enkä ainakaan haluaisi uskoa, että piirtäjä olisi tehnyt kuvia mitenkään puolueellisesti. Poliisille työskennelleenä hänen täytynee osata suhtautua hyvinkin objektiivisesti kuvailtuja piirteitä kohtaan. Ja omasta mielestäni jälkimmäiset kuvat eivät olleet pelkästään ”kauniimpia”, vaan ennemminkin totuudenmukaisempia.

    En tarkoittanut tätä mitenkään hyökkäyksenä edellistä kommentoijaa kohtaan; ehkäpä olen itse vain niin naiivi, että haluan nähdä tästäkin kampanjasta vain ne parhaat puolet.

  • Marika

    Mutta nuo jälkimmäiset kuvat muistuttivat enemmän sitä henkilöä kuin kun ensimmäinen, jossa henkilö oli kuvaillut itseään. Eli ulkopuolinen kuvailija oli onnistunut kuvailemaan henkilön siten, että se antoi realistisemman kuvan kuvailtavasta henkilöstä. Mun mielestä nuo jälkimmäiset kuvat olivat nimenomaan realistisempia kuvauksia näistä henkilöistä eikä niinkään kaunistellumpia kohteliaisuuden vuoksi.

    Ekat kuvat sen sijaan antoivat vääristellyn, karikatyyrisen version henkilöistä, joissa korostuivat vain heidän huonot puolensa.

  • Veera

    Apua miten ihana! Sai ajattelemaan.

  • Juho

    Miehenä oon sitä mieltä, että tää mainos on niin totta, ja niin hyvällä asialla. Naiset ajattelevat ihan liikaa miltä he näyttävät. Kun multa on kysytty kysymys: ”Miltä näytän?”, ja vastaan ”aina kauniilta”, mulle nauretaan, yleensä epäuskossa.

    Naiset, te olette kauniita omana itsenänne. Mua itseänikin harmittaa usein, kun mä näen ihan eri ihmisen edessäni, kuin mitä te näette peilissä. Eipä sitten muuta.

  • Jenni

    Ihan hyviä pointteja tuolla todellakin! Itse en osaa katsoa videota noin kyynisin silmin ja mitä tulee esimerkiksi kirjoittajan esiin nostamiin etnisiin seikkoihin tai ulkonäön kuvailuun, toki useimmat näistä naisista olivat näin obektiivisin silmin varsin sieviä tavallisia naisia. Toisaalta, jos ideana on kuvailla henkilöä mahdollisimman realistisesti, eikö ole ymmärrettävää, että nenää kuvaillaan pieneksi ja sieväksi, jos se todellakin on sitä. Dove on käyttänyt kampanjoissaan aiemmin paljon muitakin kuin kaukaasialaista alkuperää olevia hoikkia ja nuoria naisia – muistan heti ulkoakin useamman mainoskuvan. Tuntuu siksi aika osoittelevalta ja turhalta negatiivisen kaivelulta etsimällä etsiä tuosta videosta negatiivista. 

    Sen kyllä allekirjoitan, että kauneus on ylikorostuneessa roolissa nyky-yhteiskunnassa. Voi olla, että mainonta ja media edesauttavat ulkonäön merkityksen korostumista ihmisten arvomaailmassa, mutta Dove on sentään yksi niistä harvoista, jotka tuovat mukaan selvästi massasta erottuvaa viestiä ja naiskuvaa.i, mutta minusta on hienoa, että brändi on ottanut asiakseen tehdä myös jotakin yhteiskunnallisella tasolla tärkeää. En tiedä, miten kauneuden ylikorostumista voisi vähentää, mutta onhan se totuus, että kuvissa ihmiset nauttivat visuaalisen kauneuden katselemisesta. Sitä ei voi muuttaa Dove eikä oikein kukaan muukaan, sillä näin on aina ollut. Toki siihen Dove voi vaikuttaa, millaista naista ihmiset pitävät kauniina, ja siihen se minusta on vaikuttanutkin. Olen itsekin sitä mieltä, että kauneuden merkitytä korostetaan liikaa, mutta en todellakaan tiedä, miten se voisi muuttua. Ehkä tarvitaan enemmän puhetta muunlaisten positiivisten piirteiden ja ominaisuuksien puolesta, mutta olen aiemminkin sanonut, että stereotypiat eivät tule tyhjästä. Tarkoitan siis, että sellainen stereotyyppinen kauneus vetoaa useimpiin ihmisiin, eikä se ole vain mainosmiesten keksintöä tai aikaansaannosta, vaan myös ihan ihmisen biologiasta juontuva asia. Jopa eläimet koreilevat ulkonäöllään tavoitellessaan kumppania. Tietenkään ulkonäön ei tarvitse eikä pitäisi olla merkittävä tekijä kaikessa mitä ihminen tekee, ja suurimmassa osassa tilanteita muut asiat ovat tärkeämpiä, mutta ei sen merkitystä täysin voi kieltääkään.

    Näen toki myös ristiriidan siinä, että mainoksen tehnyt yritys myy samanaikaisesti selluliittivoiteita ja muita ihmistä ”kauniimmaksi” tekeviä tuotteita. Mihin katosi se ajatus, että olemme hyviä ja kauniita juuri sellaisenamme? Toisaalta, tässä mainoksessa ei varsinaisesti myydä tuotetta. Dove on selkeästi halunnut ottaa roolin naiseuteen liittyvien arvojen puolestapuhujana, enkä usko, että tällaistakaan mainosta olisi yksinkertaisesti mahdollista tehdä ilman, että joku keksisi siitä jotakin kritisoitavaa. Yleinen viesti minusta kuitenkin on hyvä ja kiinnostavaa minusta on se, ettei minua innosta pätkän vertaa enempää ostaa Doven tuotteita tämän mainoksen nähtyäni. Voihan se olla, että montaa naista tämä puhuttelee tavalla, joka saa haluamaan tukea kyseistä brändiä, mutta uskon, että aika monen kulutuskäyttäytymiseen sillä ei ole suurta merkitystä. 

     

  • V

    Tämä menee nyt ehkä vähän ohi aiheen, mutta halusinpa tarttua, kun tuli taas esille tämä kauneuden biologisuus.

    ” stereotyyppinen kauneus vetoaa useimpiin ihmisiin, eikä se ole vain mainosmiesten keksintöä tai aikaansaannosta, vaan myös ihan ihmisen biologiasta juontuva asia”

    Nykyinen kauneusihanne on langanlaiha, kuten kaikki varmasti tietää. 50-luvun sanomalehdissä kuitenkin myytiin naisille lihotuspillereitä ja esim. monissa Afrikan valtioissa kauneuskuningattaria ovat vähän rehevämmät neidot. Näillä ihanteilla on aika vähän tekemistä biologisen kauneusihanteen kanssa, jos niin voi sanoa. Siis sellaisen sisäänrakennetun, kuten eläimillä. 50-luvulla sodan jälkeen ei ollut rahaa ruokaan, joten lihavampi oli haluttavampi vaimo – se oli merkki terveydestä. Myös esimerkiksi termi child bearing hips ei ole tullut tyhjästä, vaan viittaa nimenomaan leveisiin lanteisiin, jotka yhdistettiin hyvään äitiyteen. 50-luvulla tosin kauneusihanne oli kuitenkin nykyisen normaalipainon rajoissa (vrt. Marilyn Monroe), kun taas ehkäpä nykypäivänä monissa Afrikan valtioissa (ymmärtääkseni ainakin Saharan eteläpuolisissa, mutta tämä on enemmän mutua kuin faktaa) ihanne saattaa olla enemmän ylipainon puolella. Jossain blogissa ei nyt niin hirveän kauan sitten oli juttua naisista, jotka pelkäsivät laihtumista, koska laihuus on rumaa. Itse asiassa itse en ymmärrä langanlaihuutta ollenkaan trendinä, koska eikö se nimenomaan sodi kaikenlaisia biologisia ihanteita vastaan? Naisella ei ole kuukautisia, jos tämä on liian laiha. Mutta siis, kaikista näistä kauneusihanteista tekee biologisia lähinnä se, mikä kussakin yhteiskunnassa nähdään terveenä. Meillä todella laiha olemus on terveyttä, 50-luvulla 15 kiloa nykyistä ihannetta suurempi oli terveyttä. Näistä ajatuksista olen tullut siihen lopputulokseen, että kauneusihanteet ovat oikeasti yhteiskunnallisia. Lisäksi tuttuus on tärkeä tekijä. Jos kaikkealla näkee laihuutta, siitä alkaa pitää jossain vaiheessa, koska siitä tulee tuttua. Vertaisin tätä esim. ihantumiseen ensiksi hirveimpiin ikinä näkemiin kenkiin, joille sitten altistuu blogeissa ja mainoksissa kaikkialla ja tsädäm! kohta itsekin niistä pitää. Lisäksi sellaisia tutkimuksiakin on, joiden mukaan ihmiset etsivät kumppanissaan vanhempiensa piirteitä – tytöt isien ja pojat äitien. Eli toistetaan vielä: tuttuus on tärkeää. Ja se, mitä näkee kaikkialla ympärillään, on tuttua. Olen ihan varma, että jos meilläkin mallit olisi sen 10-15 kiloa isompia ja heitä näkisi joka paikassa, aika äkkiä kauneusihanteet muovautuisi pitämään tätä normina.

  • Jenni

    En ottanut kantaa oikeastaan tuohon laihuus-asiaan laisinkaan, vaan tarkoitin biologisella esimerkiksi sitä, että yleensä esimerkiksi symmetriset kasvot viehättävät ihmisiä hyvin universaalisti. Tätähän on tutkittukin melko laajalti, että etnisistä piirteistä (ja ihmisen omasta alkuperästä) riippumatta ihmisillä on taipumus pitää kauniina erityisen symmetrisiä kasvoja, joissa tietyt mittasuhteet toistuvat. Ja tämän olen käsittänyt noiden tutkimusten pohjalta olevan tietyllä tapaa biologinen seikka. Mutta hyviä pointteja kommentissasi ehdottomasti tuosta tuttuuden ja yhteiskunnallisuuden merkityksestä ihanteisiin. :)

Related posts