3/04/20

Yhden illan juttuja vai tosirakkautta?

6 96

KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: IVALO.COM

Onko hakusessa hetken huuma vai koko elämän mittainen tosirakkaus? Jos suhtautuisimme jokaiseen ostamaamme vaatteeseen ja tavaraan samalla vakavuudella kuin suhtaudumme ihmissuhteisiin, saattaisimme tehdä aika erilaisia valintoja. Ja vaikka ihmissuhteissa onkin lupa nauttia yhden illan jutuista ja moni potee sisimmässään sitoutumiskammoa, vaatekaapilla lyhyiden romanssien aika on ohi. Maailma hukkuu roskaan ja huonolaatuiseen tavaraan, joten minä ainakin haluan rinnalleni vain sellaisia helmiä, joiden kanssa näen itseni yhdessä myös tulevaisuudessa. Kelpuutan vaatekaappiini enää tosirakkautta, johon olen valmis panostamaan, josta olen valmis pitämään huolta ja jonka uskon kestävän elämän myötä- ja vastoinkäymisissä.

Kuinka usein mietimme ostopäätöksiä tehdessämme, olemmeko todella valmiita sitoutumaan pitkällä tähtäimellä? Olen käyttänyt tätä vertauskuvaa ikivanhassa blogijutussani jo yli 10 vuotta sitten, mutta nyt se tuntuu ajankohtaisemmalta kuin koskaan – siksi julkaisin tuon arkistojen aarteen uudelleen muutama kuukausi sitten. Onneksi en ole mietteideni kanssa yksin. Luo uskoa ja toivoa tulevaisuuteen huomata, että moni muu jakaa tämän saman arvomaailman. Erityisesti ilahduttaa, että nämä arvot alkavat näkyä myös siellä “ongelman” alkulähteillä eli vaatebisneksessä. Vastuulliseen muotiin erikoistuneen kotimaisen IVALO.COM-verkkokaupan uusissa rohkeissa mainoskuvissa leikitellään samalla ihmissuhteista tutulla retoriikalla: haksahdatko pikaromanssiin vai oletko valmis sitoutumaan tosirakkauteen?

IVALO.COM on ottanut asiassa myös myynnin näkökulmasta rohkean askeleen eteenpäin: kassalle ei enää käytännössä pääse harkitsematta ostopäätöstään hetken verran. Verkkokauppa kehottaa ostamaan tuotteen vain, jos sitä voi sanoa rakastavansa ja kun asiakas klikkaa tuotteen ostoskoriin, näytölle ilmestyy kysymys: “Rakastatko näitä tuotteita?” Riippuen vastauksesta, verkkokauppa tarjoaa pienen infopaketin kera mahdollisuuden siirtyä kassalle tai kehottaa harkitsemaan ostopäätöstä vielä. Tämä voi tuntua pieneltä eleeltä, mutta harva yritys, jonka koko liiketoiminta perustuu myynnille, olisi valmis kannustamaan kuluttajaa vielä harkitsemaan uudelleen ennen kuin siirtyy maksamaan. Perinteisesti ostaja pikemminkin halutaan saada tekemään nopeita päätöksiä ja tarttumaan tarjouksiin mahdollisimman nopeasti ennen kuin ehtii tulla katumapäälle. Siksi IVALO.COMin valitsema linja tuntuu etenkin vaatebisneksessä suorastaan vallankumoukselliselta. Jos useampi tekstiilialan toimija uskaltaisi haastaa omaa ajatteluaan ja bisnesmalliaan, maailmassa olisivat asiat aika paljon paremmin.

Verkkokauppa kysyy asiakkaalta:
Asiakas vastaa: En rakasta
Asiakas vastaa: Kyllä rakastan

Tiesitkö, että vaatetuotannon määrä on globaalisti arviolta tuplaantunut viimeisten 15 vuoden aikana, mutta samanaikaisesti yksittäisen vaatteen käyttökertojen määrä on vähentynyt 36%? Vain alle 1% vaatteiden valmistukseen käytetystä materiaalista kierrätetään uusiin vaatteisiin, mikä tarkoittaa yli 100 miljardin dollarin (USD) arvosta hukattua materiaalia joka vuosi (Ellen MacArthur Foundation, 2017). Nykyinen muoti- ja tekstiiliteollisuus on rakennettu täysin kestämättömälle pohjalle, jonka suurimpana ongelmakohtana on nopea tahti ja vaihtuvuus. Pikamuotiyritykset ovat siirtyneet perinteisestä kevät- ja syysmallistoajattelusta mikrosesonkiajatteluun, mikä tarkoittaa että myymälöihin saapuu uutta tavaraa viikoittain. Yksittäisten tuotteiden näkökulmasta se voi merkitä jopa 400 uutta tuotetta joka viikko. Se on aivan järjetön määrä tavaraa ja massatuotannon vaikutukset ympäristölle ovat sietämättömät.

Muoti ja vastuullisuus ovat lähtökohtaisestikin haastava yhdistelmä ja tekemistä asian tiimoilta on vielä valtavasti – yksikään brändi ei ole tässä asiassa valmis tai täydellinen. Vastuullisuus on niin suuri kokonaisuus, että sen hahmottaminen kaikkine eri osa-alueineen on haastavaa paitsi kuluttajille myös yrityksille itselleenkin. Matka materiaalin alkulähteiltä valmiiksi tuotteeksi on pitkä ja sisältää lukemattomasti vaiheita, jotka on otettava huomioon vastuullisuutta tarkastellessa. Tuotantoketjujen täydellinen tuntemus onkin yksi yritysten suurimmista ongelmakohdista, sillä globaalilla kentällä tavarantoimittajien sekä näiden alihankkijoiden määrää ja toimintatapoja voi olla hyvin vaikea jäljittää.

Iso vastuu on kuitenkin myös meillä kuluttajilla ja kaiken keskiöön tulisi asettaa kysymys: Mitä oikeasti tarvitsen? 

Muoti- ja tekstiiliteollisuuden ongelmakohtien kirjo on valtava, mutta erilaisia ratkaisuja on mahdollista löytää tarkastelemalla tuotteen koko elinkaarta. Kestävämmillä valinnoilla sekä uusilla innovaatioilla pystytään vaikuttamaan moneen asiaan kuten tuotteen hiilijalanjälkeen. Iso vastuu on kuitenkin myös meillä kuluttajilla ja kaiken keskiöön tulisi asettaa kysymys: Mitä oikeasti tarvitsen? 

Uskon, että jokainen ympäristöstä ja muista ihmisistä tippaakaan välittävä miettii omien valintojensa kestävyyttä ja potee epäsäännöllisen säännöllisesti maailmantuskaa. Paras ja konkreettisin tapa vaikuttaa on miettiä kriittisesti omaa kulutustaan, hankkia tarvitsemansa mahdollisuuksien mukaan käytettynä ja joskus jotain uutta tarvitessaan tukea vastuullisiksi tuntemiaan toimijoita. Mutta mistä niitä vastuullisia merkkejä sitten löytäisi? Kuluttajan roolissa voi välillä olla todella vaikea arvioida, mikä on oikeasti vastuullista ja mikä lähinnä viherpesua. Toisinaan myös eri mittareilla mitattuina syntyy hyvin erilaisia tuloksia. Siksi näin kuluttajana olen monesti kaipaillut jotakin systeemiä, joka kokoaisi yhteen luotettavaa informaatiota ja näitä erilaisia mittareita, joiden avulla erilaisia vastuullisuuden osa-alueita voisi itse helpommin arvioida. No, minulla on iloisia uutisia, sillä nyt sellainen on luotu ja se löytyy IVALO.COM-verkkokaupasta.

IVALO.COM aloitti noin 5 vuotta sitten nousevan suomalaisen muodin kauppapaikkana, joka kokosi yhteen nuoria suomalaisia suunnittelijoita ja pienempiä, nousevia merkkejä. Suomalaisen muodin ja asiakaskunnan parissa aloittanut verkkokauppa laajensi pikkuhiljaa valikoimaansa ja toimialuettaan kansainvälisempään suuntaan: tavoitteena oli auttaa sekä nousevia merkkejä kasvattamaan bisnestään että ihmisiä löytämään kiinnostavia brändejä ympäri maailman.

“Heräsin ajatukseen, että mehän olemme täysin pulassa ja kuvainnollisesti menossa öljytankkerilla päin seinää.”

Konsepti oli mainio, mutta IVALO.COMin perustajan Matti Lamminsalon takaraivossa kyti huoli maailman tilasta ja vaatebisneksen vaikutuksista siihen. “Analysoin ihmiskunnan tilannetta ja tulin siihen tulokseen, että jos emme tee aika isoja muutoksia tavassamme elää ja kuluttaa, koko ihmislaji on uhattuna. Heräsin ajatukseen, että mehän olemme täysin pulassa ja kuvainnollisesti menossa öljytankkerilla päin seinää” Lamminsalo kuvailee. Tämän ajatuksen seurauksena syttyi halu tehdä muutoksia omankin yrityksen toiminnassa ja tehdä asioita vieläkin paremmin – tehdä jotakin, millä voisi oikeasti olla korjaavaa vaikutusta maailmaan ja mahdollisuus auttaa ihmisiä tekemään parempia valintoja.

“Kun starttailimme IVALO.COMia viisi vuotta sitten, puntaroimme monenlaisia eri vaihtoehtoja. Totesimme, että kierrätysmuodin saralla on jo paljon toimintaa ja kilpailua. Sen sijaan halusimme alusta asti pureutua ongelman juurelle ja lähteä ratkomaan sitä: vaatebisnestä hallitsevat isot pikamuotia tuottavat korporaatioit ja kestäviä ja laadukkaita vaatteita tekevien pienempien brändien on vaikea päästä pinnalle. Tavoitteenamme oli auttaa ihmisiä löytämään nämä kiinnostavat, vastuulliset brändit ja siinä onnistuimme, mutta vuosien mittaan idea alkoi tarkentua entisestään. Tajusimme, että siinä, missä vastuullisuus kiinnostaa tällä hetkellä todella monia, harva lopulta osaa edes kertoa, mitä se pitää sisällään. Kaikki maailman vaatebrändit haluavat tänä päivänä olla vastuullisia, mutta pinnallisen viherpesun sijaan halusimme auttaa brändejä toimimaan aidosti paremmin sekä auttaa ihmisiä ja vastuullisia toimijoita kohtaamaan”, Lamminsalo kertoo.

“Tajusimme, että siinä, missä vastuullisuus kiinnostaa tällä hetkellä todella monia, harva lopulta osaa edes kertoa, mitä se pitää sisällään.”

Lamminsalon idea kulminoitui verkkokaupaksi, jossa vastuullisuus perustuu epämääräisten lupausten sijaan selkeille, läpinäkyville ja mitattavissa oleville faktoille. Toteutukseen lähdettiin niin kunnianhimoisesti, että se vaati hetken tuumaustaukoa. Koska vaikutti siltä, että sellaista kattavaa järjestelmää vastuullisuuden eri osa-alueiden arvioimiseksi ei ollut olemassakaan, ei auttanut kuin luoda sellainen. Niinpä projektiin pyydettiin avuksi mukaan vastuullisuuden kovimpia kotimaisia ammattilaisia. Verkkokaupalle lähdettiin luomaan vastuullisen muodin viitekehystä, jota mukana kehittämässä ovat olleet muun muassa vastuullisen liiketoiminnan professori Minna Halme ja vastuullisuuteen sekä kestävään kehitykseen erikoistunut tutkijatohtori Linda Turunen Aalto-yliopistosta. Heidän lisäkseen mukana on ollut vastuullisuuden parissa jo 20 vuotta työskennellyt Sari Siitonen, jonka oma yritys Clonet on erikoistunut organisaatioiden ja tuotteiden hiilijalanjälkilaskentaan, vastuullisuusstrategiaan sekä ilmastobisneksen kehittämiseen. Aika kova joukko!

Yhdessä Suomen arvostetuimpien asiantuntijoiden ja akteemikoiden kanssa IVALO.COM on luonut vastuullisen muodin viitekehyksen, jonka tarkoituksena on tarjota läpinäkyvää ja selkeää tietoa kuluttajalle brändeistä ja niiden tuotteista – ja sitä kautta auttaa asiakasta arvioimaan ostopäätöstään. Samalla konsepti myös käytännössä tukee brändien omaa vastuullisuustyötä sekä haastaa niitä parantamaan toimintaansa ja ottamaan jatkuvasti uusia konkreettisia askeleita toimintansa ympäristövastuun, sosiaalisen vastuun sekä taloudellisen vastuun kehittämiseksi. Viitekehys perustuu muun muassa professori Minna Halmeen tutkimusryhmän käyttämään vastuullisuuden arviointimenetelmään sekä YK:n kestävän kehityksen toimintaohjelmaan, tavoitteisiin ja standardeihin.

Mitä vastuullisen muodin viitekehys sitten pitää sisällään? IVALO.COM on rakentanut viitekehyksen näiden muotialan kannalta olennaisiksi arvioimiensa vastuullisuusteemojen ympärille:

♥ Läpinäkyvä arvoketju

♥ Vastuulliset materiaalit

♥ Pienempi hiilijalanjälki

♥ Kiertotalouteen suunnittelu

♥ Reilut työolosuhteet

♥ Vastuullinen verkkokauppa

Kullekin osa-alueelle on asetettu minimivaatimustaso, joka edellytetään, että brändin on mahdollista päästä myyntiin IVALO.COM-alustalle. Vastuullisuuden tulee esimerkiksi näkyä yrityksen arvoissa sekä strategiassa ja brändin on tunnettava käyttämiensä materiaalien alkuperä. Turkisten, haitallisten kemikaalien ja lapsityövoiman käyttöä ei hyväksytä eikä mahdollisesti palautettujen tuotteiden polttamista tai sijoittamista kaatopaikalle sallita. Minimivaatimustason ylittävistä vastuullisuustoimista kuten kierrätysmateriaalien käytöstä, tuotteiden hiilijalanjäljen määrittämisestä tai esimerkiksi korjauspalveluiden tarjoamisesta brändit voivat saada lisäpisteitä

Kaikki tiedossa olevat vastuullisuusteot on listattu verkkokaupassa kunkin brändin ja yksittäisen tuotteen yhteyteen, jotta kuluttaja näkee helposti, mitkä asiat brändi on toiminnassaan ottanut huomioon ja missä saattaa yhä olla parantamisen varaa. Näitä kaikkia pääsee helposti tutkimaan itse verkkokaupassa. Systeemi perustuu kuitenkin jatkuvan parantamisen ajatukselle, joten siksi myös IVALO.COM jatkaa sen edelleen kehittämistä brändeiltä ja asiakkailta saamansa palautteen perustella. Maailma ei ole valmis ja aina voi parantaa entisestään.

Rakastan sitä, että joku oikeasti tekee jotakin konkreettista tilannetta muuttaakseen ja tehdäkseen vastuullisemmista valinnoista helpompia meille kaikille. RAKASTAN. Arvostan aivan valtavasti sitä suurta työtä, jonka IVALO.COM ja vastuullisuusasiantuntijat ovat tehneet tämän systeemin rakentaessaan. On hyvä kysymys, kuinka moni ostamamme vaate olisi jäänyt hankkimatta, jos ostopäätöstä tehdessämme tarjolla olisi ollut samanlainen tietopaketti vaatteen alkuperästä ja sen tuottaneen yrityksen arvoista. Toivon, että jonakin päivänä sellainen on oletusarvo ja tarjolla ihan kaikkialla.

“Uuden ostamisesta on nykyisin kadonnut se ilo, jota joskus siitä tunsin. Minulle vastuullisesti toimivat merkit ja putiikit ovat palauttaneet ripauksen sitä iloa.”

“Uuden ostamisesta on nykyisin kadonnut se ilo, jota joskus siitä tunsin. Aiemmin kauniiden löytöjen tekeminen oli sellaista hyvään mieltä tuovaa arjen piristystä, mutta nykyään uusista tavaroista ja vaatteista tuntee enemmänkin vain syyllisyyttä. Minulle vastuullisesti toimivat merkit ja putiikit ovat palauttaneet ripauksen sitä joskus tuntemaani iloa. Tuntuu vähän mukavammalta hankkia jotain, jos tiedän tiedän, että sen tuotannossa ei ole kohdeltu väärin ihmistä tai luontoa.” Suunnilleen näin pohdiskeli eräs IG-seuraajani muutama kuukausi takaperin, kun juttelimme vaateteollisuuden vastuullisuuskysymyksistä.

Mieti, mitä oikeasti tarvitset. Osta käytettynä, jos voit. Suosi merkkejä, joiden tuotantoketju on läpinäkyvä alusta loppuun ja joiden arvomaailmassa vastuullisuus ulottuu yksittäisten vastuullisiten kampanjoiden tai kokoelmien sijaan koko liiketoiminnan ytimeen. Niitä löydät esimerkiksi IVALO.COMista. Suosi hidasta muotia ja arvosta laatua. Pidä hyvää huolta omistamistasi vaatteista ja korjauta niitä uuteen vaihtamisen sijaan. Ja mikä tärkeintä: hanki vain, jos olet valmis sitoutumaan. Näillä eväillä pääsee jo aika pitkälle.

Photos: IVALO.COM

Tags: , , , ,

Categorised in: Muoti

6 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • HJ

    Ihan kivoja vaatteita. Mielelläni ostaisin kestävämpää, mutta ikävä kyllä pienikokoisena löydän sopivia vaatteita vain yleensä teineille suunnatuilta halpisketjuilta. Sessun on ehkä ainoa poikkeus. En ymmärrä mikä takia etenkin parempilaatuiset vaatteet, kuten selvästi tässä Ivalonkin tapauksessa, ovat useimmiten jättimäisiä ja malliltaan tyyliä teltta.

    • Katselemmeko todella samaa valikoimaa? Minä näen heti ensimmäisellä ja toisella IVALO.COMin sivulla naisten vaatteiden valikoimassa ison joukon kauniita istuvia mekkoja, housuja ja yläosia. Ja naisten valikoimassa sivuja on tällä hetkellä kaikkiaan 67. Ehkä tämä on makuasia, mutta minusta tuolla on valtavan hieno ja monipuolinen kattaus vaatteita enkä samaistu ollenkaan tähän kokemukseen jättimäisistä teltoista. En tietenkään osaa sanoa yksittäisten merkkien kokomitoituksista sen enempää, joten siihen en valitettavasti osaa ottaa kantaa. Mutta tyylillisesti olen kyllä nyt hiukan eri mieltä: https://fi.ivalo.com/collections/women

  • Anne

    Olipa hyvä yhteistyöpostaus! IVALO.COM oli aiemmin nimeltä tuttu, mutta en tuntenut sen paremmin. Tämä postaus antoi hyvin tietoa ja lisäsi kiinnostusta ja arvostusta yritystä kohtaan. Hienoa toimintaa! :)

  • Anna

    Aivan karsean mauttomat mainoskuvat heillä. Näyttää ennemminkin raiskaukselta.

    • Arvelinkin, että kaikkia nämä raflaavat kuvat eivät miellytä, mutta minä näen näissä vain intohimon pauloihin spontaanisti intoutuneen pariskunnan. :)

Related posts