12/01/19

IVALO – sijoitus eettiseen muotiin

1 19

KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: IVALO

Jos menneen vuoden muotiin liittyvä keskustelu pitäisi tiivistää yhteen sanaan, se sana olisi vastuullisuus. Muotiteollisuuden ekologisista ja eettisistä arvoista keskustellaan enemmän kuin koskaan ja pikamuoti on nimetty yhdeksi suurimmista ilmastovihollisista. Parhaita keinoja tehdä parempia valintoja vastuullisesta näkökulmasta on ostaa vähemmän ja harkitummin, tehdä pitkän tähtäimen hankintoja, huoltaa ja korjata omistamiaan vaatteita sekä suosia vaateostoksilla vastuullisia brändejä. Monella kuitenkin tässä kohtaa herää kysymys: mistä voin tietää, että vaate on vastuullisesti tuotettu? Ja toisena isona kysymyksenä: mistä niitä vastuullisesti tuotettuja vaatteita oikein löytäisi?

Kotimainen muodin verkkokauppa ja sovellus IVALO putkahti muutama vuosi sitten yleisön tietoisuuteen kotimaisten nousevien merkkien ja suunnittelijoiden kauppapaikkana. Jos kiinnostavaa suomalaista muotia oli aiemmin ollut vaikea löytää isojen kaupunkien ulkopuolella, IVALO toi kiinnostavat pienet suomalaismerkit näppärästi kännyköihin ja kootusti yhden verkkokaupan alle. Verkkokaupan tavoitteet ovat kuitenkin olleet koko ajan kansainvälisillä markkinoilla ja jossain vaiheessa valikoimaa ryhdyttiin ulottamaan kotimaisen muodin parista myös nouseviin ja kiinnostaviin ulkomaisiin merkkeihin ja suunnittelijoihin. Nykyään IVALO toimiikin globaalisti ja verkkokaupan valikoima kattaa kaikkiaan liki 350 merkkiä 17 eri maasta (joiden joukkoon mahtuu hiukan alle 100 suomalaista merkkiä) ja asiakkaita verkkokaupalla on jo 22 maassa. Nostan IVALOlle hattua myös siitä, että se on pystynyt hyvin konkreettisesti auttamaan pieniä brändejä ja nousevia merkkejä kehittämään omaa toimintaansa tarjoamalla tuotteille kätevän jälleenmyyntikanavan sekä tarvittaessa myös käytännön apua ja konsultaatiota.

Kun IVALOlta ehdotettiin minulle brändilähettilään roolia noin vuosi sitten, tartuin ideaan innolla, sillä rakastan verkkokaupan konseptia. Olen aina ollut kiinnostunut kotimaisesta muodista sekä pienten persoonallisten merkkien vaatteista niin Suomessa kuin maailmallakin. Vuoden aikana olemme tehneet yhdessä mielenkiintoisia projekteja ja yhtenä kiinnostavimmista on ollut Radio Helsingille tekemämme muotihohjelma Kuosissa, joka todennäköisesti saa jatkoa radioaalloilla myös tämän vuoden puolella. Kaikki tähän mennessä tehdyt jaksot on julkaistu myös podcast-muodossa, joten jos et ole vielä kuunnellut supermielenkiintoisia haastatteluita ja keskusteluita, niin löydät kaikki jaksot myös Acastin, iTunesin ja iPhonen oman podcast-sovelluksen kautta.

Tykkään IVALOn porukan rohkeasta ja innovatiivisesta ajattelutavasta. Ja yksi osoitus siitä kaiken jo tähän mennessä tehdyn ohella on se, että IVALOlla tavoitteet asetetaan kunnianhimoisesti korkealle ja kysellään niitä oikeita kysymyksiä. Miksi ihmeessä vastuullisen muodin löytäminen on niin vaikeaa? Ei pitäisi olla! Monella ei ole aikaa eikä mahdollisuuksia lähteä etsimään neulaa heinäsuovasta eikä sen ihannetilanteessa pitäisikään olla kuluttajan vastuulla murehtia, voiko brändin lupauksiin vastuullisuudesta luottaa. Ideaalitilanteessa kaikki tarjolla oleva muoti olisi vastuullista ja siihen suuntaan IVALO onkin nyt ottanut ison askeleen. Verkkokauppa on nimittäin asettanut hatunnoston arvoiseksi tavoitteekseen olla maailman suurin eettisen muodin kauppapaikka seuraavien viiden vuoden sisällä. Jos et siis tiedä, mistä lähtisit vastuullista muotia metsästämään, suosittelen, että kurkkaat IVALOn valikoimaa!

Miksi lähdin mukaan sijoittajaksi?

Voin lämmöllä allekirjoittaa IVALOn filosofian, jonka ydinajatus on, että  vaatteen tulee kestää sekä laadullisesti että tyylillisesti vuosikymmeniä, laadun tulee aina mennä määrän edelle ja eettisten valintojen tekemisen pitäisi olla kuluttajalle helpompaa – niinpä IVALOlla pyritään juuri kaikkeen tähän. Globaalisti jo nyt toimivan yrityksen tähtäimessä on kuitenkin tehdä verkkokaupasta kansainvälisesti merkittävin eettisen muodin myyntikanava ja kasvua vauhdittaakseen se on käynnistänyt joukkorahoituskampanjan, jonka kautta kerätään lisärahoitusta verkkokaupan kehittämiseen ja kasvattamiseen. Jos siis sijoittaminen, vastuullisuus ja kotimainen muoti kiinnostavat, tämä ei välttämättä ole yhtään hassumpi sijoituskohde! Moni miettii, millaisia konkreettisia tekoja entistä vastuullisemman ja eettisemmän maailman puolesta voisi tehdä, niin tässä on yksi sellainen.

Start up -yrityksenä nosteeseen ponkaisseen IVALOn taustalla on jo nyt suuri joukko ammattisijoittajia, jotka uskovat brändin ja verkkokaupan kasvupotentiaaliin. Mukana yrityksen sijoittajina on muun muassa sellaisia sijoitusalan ammattilaisia kuten Peter Vestbacka, Pekka Mattila, Eduard Paulig sekä iso liuta muita start up -sijoittajia. Mukaan sijoittajaksi olen lähtenyt myös minä, sillä koen, että tämä on paitsi hyvin konkreettinen tapa tehdä vaateteollisuudesta eettisempää, uskon myös vahvasti eettisen muodin potentiaaliin kasvavana markkinana sijoitusmielessä. Minun lisäkseni mukaan sijoittajiksi on innostunut muitakin muoti- ja blogimaailmasta tuttuja tyyppejä kuten Saimi Hoyer, Viena K, Ida365, Stella Harasek ja Aamukahvilla -blogin Henriikka. Me siis uskomme siihen, että yhdessä tekemällä ja tukemalla parempia toimintatapoja muodin kentällä on mahdollista kehittää sitä entistä parempaan ja vastuullisempaan suuntaan. Ja olisihan se oikeasti aika komeaa voida kertoa, että maailman suurin eettisen muodin verkkokauppa on suomalainen!

Joukkorahoitusprojekti on lähtenyt käyntiin todella hyvin ja minimitavoitteesta on onnistuttu keräämään jo muutamassa viikossa 73% eli kaikkiaan yli 255 000 euroa. Kampanja on avoinna 30.1.2019 asti, joten mukaan ehtii vielä mainiosti. Minimisijoitus kampanjaan on 223€ ja sijoitus tehdään FundByMen kautta.

Käytännössä sijoittaminen kampanjaan tarkoittaa sitä, että sinusta tulee konkreettisesti IVALOn osakkeenomistaja yhtiön perustajien, ammattisijoittajien ja muiden joukkorahoitussijoittajien kanssa. IVALOn tavoitteena on siis luoda seuraavien viiden vuoden aikana maailman laajin eettisen muodin markkinapaikka ja yhtiön osakkeenomistajana saat vuosittain osakeosuuttasi vastaavan summan osinkoa tai osuuden yhtiön myynnistä, jos yritys jossain vaiheessa päätetään myydä.

Mitä start up -yritykseen sijoittaminen käytännössä tarkoittaa?

IVALO toimii sellaisella bisneksen osa-alueella, joka tulee kokemaan suuren murroksen tulevien vuosien aikana. Kuluttajien ostokäyttäytymisessä eletään muutoksen aikoja ja vastuullisten arvojen merkitys ostopäätöksissä tulee kasvamaan entisestään. Eettisen muodin kysyntä kasvaa räjähdysmäisesti koko ajan ja on täysin selvää, että IVALOn kaltaiselle toimijalle tulee avautumaan markkinarako globaaleilla markkinoilla seuraavien vuosien aikana. Sijoittamalla suomalaiseen yritykseen ja eettiseen muotiin voit olla osana auttamassa ja vauhdittamassa tätä muutosta ja luomassa sitä kautta vastuullisempaa vaatetusteollisuutta sekä teet potentiaalisesti myös tuottoisan sijoituksen rahoillesi.

Start up -skene on omanlaisensa maailma ja on hyvä tiedostaa, että start up -yritykseen sijoittaminen on aina riskialtista. Tästä syystä siihen ei tule sijoittaa enempää rahaa kuin on valmis häviämään, mutta toisaalta start up -skenen menestystarinat ovat juuri niitä, jotka mullistavat maailmaa. Esimerkiksi Uber ja Airbnb ovat aloittaneet tiensä start up -yrityksinä, mutta ovat onnistuneet luomaan jotakin uutta ja ovat nyt kymmenien miljardien arvoisia yrityksiä. Suomalaisista firmoista esimerkiksi Supercell on kasvanut viimeisten kymmenen vuoden aikana start up -yrityksestä yhdeksi maailman suurimmista mobiilipelien tuottajista.

Miksi juuri joukkorahoituskampanja? Miten osallistun kampanjaan ja teen sijoituksen?

Joukkorahoituskampanjan etu on se, että se mahdollistaa normaalia pienempien summien sijoittamisen pörssiin listaamattomiin yhtiöihin. IVALOn joukkorahoituskampanjassa minimisijoitus on 223€, jolla saat omaksesi yhden osakkeen. Joukkorahoituskampanjalle määritellään aina minimisumma, joka tulee saada kasaan, jotta rahoitus toteutuu. Tämän lisäksi määritellään myös maksimisumma, joka yhtiöön voidaan sijoittaa. IVALOn joukkorahoituksessa minimisumma on 350 110€ (josta siis reilut 255 000€ on jo saatu kasaan) ja maksimisumma on 600 093€. Mikäli minimisummaa ei saada kasaan kampanjan aikana, kampanja peruuntuu ja saat tällöin sijoittamasi summan takaisin.

Käytännön sijoitusprosessi on yksinkertainen ja voit tehdä sen helposti netissä. Jos kuitenkaan et ole vielä aiemmin sijoittanut FundByMen kautta, luo ensin itsellesi käyttäjätunnus osoitteessa: https://trading.privanet.fi/ valitsemalla oma verkkopankkisi ja täyttämällä tietosi lomakkeeseen. Kun olet saanut tunnukset luotua ja vastattua sähköpostivahvistukseen, voit edetä tekemään sijoituksesi. Selkeät ohjeet itse sijoituksen tekemistä varten löydät TÄÄLTÄ.

Lisätietoa joukkorahoituskampanjasta sekä IVALOn tavoitteista löydät joukkorahoituskampanjan nettisivuilta.

PS. Jutun kuvissa näkyy IVALOn valikoimaan kuuluvan merkin KM by Langen kaunis mekko, jonka itse suunnittelija Kati Lange ikuisti kuviin viime keväänä ylläni. Jos haluat lukea lisää KM by Langen vastuullisesta suunnittelufilosofiasta, kurkkaa viime keväänä tekemäni blogijuttu ja videohaastattelu. :)

Photos: Kati Lange

Tags: , , ,

Categorised in: Muoti

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Related posts