30/11/18

Väripilkku talven keskelle: Samuji Resort 2019

10 25

Joko olette ehtineet piipahtaa Helsingin keskustassa Kämp Galleriaan avatussa Gardenissa, joka on omistettu Suomi-muodille? Sieltä löytyy myös uusi ihana Samujin lippulaivamyymälä, joka on tilana niin upea, että harvoin törmää yhtä kauniisiin liiketiloihin. Suosittelen piipahtamaan!

Bongasin tässä yksi päivä Samujin tulevan Resort-malliston lookbook-kuvat ja jouduin muutaman kerran hieraisemaan silmiäni. Vaikka Samujilla onkin usein ollut leikkisiä printtejä, kauniita värejä ja hauskoja hattuja ja muita veikeitä yksityiskohtia mallistoissaan, tämän pian kauppoihin rantautuvan kokoelman värikkyys ja rohkeus yllättivät! En olisi myöskään odottanut Samujilta logo-collegea, mutta sellainenkin näkyy olevan tulossa.

Samujin pääsuunnittelija Samu-Jussi Koski on kertonut ammentaneensa tähän kokoelmaan inspiraatiota japanilaisesta katumuodista vietettyään siellä viime talvena useamman kuukauden – ja kieltämättä nämä vaikutteet ovat erittäin selvästi huomattavissa. Japanilaisen katumuodin erikoiset asukokonaisuudet innostivat suunnittelijan loihtimaan kokoelmaan tavallisesta poikkeavia, humoristisiakin yhdistelmiä.

Pimeimmän marraskuun keskellä tällainen väripläjäys ja tyyli-ilottelu tuntuu verkkokalvoilla yksinomaan piristävältä, vaikka moni kokoelman vaatteista ei kyllä ikimaailmassa assosioituisi ajatuksissani Samujiin, jos törmäisin niihin tietämättä merkkiä. Toisaalta, myöhemmin alkuvuodesta liikkeisiin rantautuva SS19-malliston tuntuu sitten taas tutummalta Samujilta.

Se, mitä tästä lookbookista aion omaan tyylini yrittää ammentaa, on tuo ilahduttava värienkäyttö ja niiden rohkea yhdistely toisiinsa. Liian usein sitä jää miettimään, voiko tässä nyt pukea näin montaa väriä yhtäaikaa. No, kuten näistä kuvista näkyy, niin antaa mennä vain! Ehkä tämä kokoelma myös kannustaa rohkeasti pukemaan väriä, vaikka talvella sitä aina kuin autopilotilla alkaa hakeutua mustien ja harmaiden pariin. Mitäs tuumitte muut tästä Samujin vähän yllättävästä kokoelmasta?

Photos: Samuji Resort 2019

Tags: , , ,

Categorised in: Muoti

10 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • pob

    Hei ihania! Monet omaan tyyliin liian räväköitä, mutta toi college PAK KO saada!! <3 osaatko sanoa samujin tuotteiden ekologisuudesta ja eettisyydestä? :)

  • Vvjp

    Ensimmäisen kuvan takki ja nuo violetit vakosamettihousut,aivan täy-del-li-set! ❤️

  • Tea

    En tiedä että kenen ihmiskuvaa nämäkin muotikuvat taas vastaavat. Maailma muuttuu mutta muotikuvissa ei edelleenkään voi esittää ryhdikkäästi ja aktiivisesti jotain tekevää ihmistä jonka alahuuli ei roiku ja katse fokusoituu.

    • Lookbook-kuvat eivät oikeastaan ole varsinaisesti “muotkuvia” ja niissä vaatteet useimmiten esitellään siihen tyyliin kuin esimerkiksi verkkokauppojen tuotekuvissa, sillä tavoitteena on ainoastaan esitellä tuleva mallisto hyvin pelkistetysti. Nämä kuvat ovat siis lähinnä työmateriaalia ostajille, jotka päättävät, mitä vaatekauppoihin otetaan myyntiin sekä ehkä toimittajille ja stylisteille.

      Estetiikka on viime kädessä katsojan silmistä ja rehellisesti sanottuna puhut mielestäni aika rumasti kuvien mallista, joka minun silmiini ei roikota alahuultaan. Kaunis tyttö ja nostan peukkua sille, että Samuji käyttää näissä malleinaan hyvin erinäköisiä ihmisiä. Näissä kuvissa pääroolissa ovat silti vaatteet kuten lookbook-kuvissa aina ja tässä tapauksessa malli noudattaa varmasti vain ja ainoastaan saamiaan ohjeita. Jos haluat nähdä, mitä varsinaiset muotikuvat tänä päivänä ovat, niin suosittelen vilkaisemaan muutaman muotilehden editorialeja – niissä näkyy monenlaisia maailmoja ja tyylejä erilaisin tavoin ja tunnelmin esiteltyinä.

      • Tea

        Moi Jenni! Kiitos kommentista! Siis tottakai on kaunis malli, en tarkoittanutkaan arvostella mallia vaan esittämisen tapaa.

        Nuo ilmeet ja asennot ovat niin kaukana siitä mitä aikuiselta ihmiseltä odotettaisiin oikeissa arkielämän tilanteissa: vaikkapa asiakaspalvelutilanteessa, työpalaverissa tai keskustelupaneelissa. Alahuulen roikottamisella tarkoitan tuota puoliavonaista suuta joka on edelleen aika standardi muotikuvastossa ja minkä yhtäläisyyksiä kaupalliseen erotiikkakuvastoon on myös kuvattu akateemisen mediatutkimuksen puolella. Se ei myöskään omasta mielestäni ole mitenkään mallin vika, jos hänet ohjataan esiintymään kuvissa niin. Tuntuu kummalliselta että Samujin kaltainen brändi jonka hintatasokin on sellainen että työelämässä ja yhteiskunnassa toimivat aikuiset pätevät ihmiset eivät varmastikaan ole ihan mitätön asiakasryhmä haluaa toistaa tätä kulunutta esittämistapaa. Mutta ehkä tähän voisi jotenkin turtua jos katselisi paljon muotikuvia? Aina niihin satunnaisesti törmätessäni kontrasti oikeaan elävään elämään tuntuu vaan niin järjettömältä.

        Hei olisitko myös kiltti ja poistaisit tämän kommenttini, johon epähuomiossa meni selaimen autocompletella koko nimeni? Voidaan vaikka uudelleenrakentaa tämä keskustelu tuohon alapuolelle tulleeseen tuplakommenttiin :-) Kiitos!

        • Poistin kommentistasi tuon sukunimen, niin ei katoa tämä meidän jo käymämme keskustelu tästä alta. Ehkä itse en vain katsele näitä lookbook-kuvia samalla tavalla, koska ne tosiaankaan eivät varsinaisesti ole edes suunnattu yleisölle, vaan niiden tarkoituksena on ainoastaan esitellä mallisto ihmisen päällä mahdollisimman neutraalisti ja uskon, että sellaista neutraalia ja ilmeetöntä fiilistä on haettu myös mallin kasvoilta, koska huomion keskipisteenä näissä kuvissa ovat nimenomaan ne vaatteet. Samujillakin on sitten erikseen sellainen “feeling book”, jonka kuvissa tunnelma on aivan toinen. Minä tietenkin muotia seuraavana tykkään esitellä näitä kokoelmia jo ennakkoon ennen kuin niitä varsinaisesti edes mainostetaan kuluttajille ja tästä syystä saatan julkaista myös lookbook-kuvia niiden varsinaisten fiiliskuvien sijaan tai ohella. Jos siis haluat arvioida varsinaista muotikuvaa, suosittelen kurkkaamaan esimerkiksi näitä aiempien mallistojen fiiliskuvia. http://pupulandia.fi/2017/02/08/fiiliksia-kevaasta-samuji-ss17/
          http://pupulandia.fi/2014/10/08/kurkistus-kevaaseen-samuji-ss15/
          http://pupulandia.fi/2016/12/20/mielikuvitusmatkalla-samuji-resort-2017/

          Jokainen brändi tietysti itse valitsee, millaista mielikuvaa ja fiilistä haluaa kuvillaan välittää. Esimerkiksi Marimekon fiilis- ja mainoskuvissa nähdään paljon hymyä ja tanssahtelua, mikä on osa heidän brändiään. Mutta lookbook-kuvat ovat sitä tikkusuoraan kameran edessä pönötystä kuten kaikilla muillakin, sillä niiden kuvien tehtävä on tosiaankin vain antaa mahdollisimman selkeä kuva vaatteesta. Samujin fiiliskuvissa puolestaan nähdään yleensä enemmän sellaista rauhallista ja vakavailmeisempää tunnelmointia.

    • Eve

      Ihana mallisto, kiitos kun jaoit! Tiedätkö milloin näitä tulee myyntiin?

Related posts