20/09/18

Hyväntekeväisyysmatkalle Tansaniaan!

13 37

KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SPECSAVERS

Oletko koskaan miettinyt, millaista elämä olisi, jos ei oikeasti näkisi kunnolla? Monelle ilman silmälaseja lukeminen, koulunkäynti tai töiden tekeminen olisi mahdotonta. Suomessa suurimmalla osalla tarvitsevista on mahdollisuus saada silmälasit elämää helpottamaan, mutta monessa maailman kolkassa huono näkö voi vaikeuttaa normaalia arkielämää valtavasti. Merkittävä osa maailman näköongelmista olisi korjattavissa vain silmälaseilla.

Specsaversin Anna Hyvän näön kiertää -keräys käynnistyi tällä viikolla jo kymmenettä kertaa ja kampanjan kautta voit tehdä hyvää lahjoittamalla omat vanhat ja käyttämättömiksi jääneet silmä- tai aurinkolasisi sellaisia kipeästi tarvitseville Tansaniaan. Tähän mennessä kampanjan kautta jo lähes 40 000 ihmistä on saanut apua näköongelmiinsa. Se on aika vaikuttava luku! Jos siis kaapeissasi lojuu vanhoja silmälaseja, joille itselläsi ei ole enää käyttöä, nyt voit antaa niiden avulla paremman näkökyvyn jollekulle toiselle.

Olen seurannut vierestä Specsaversin kampanjaa monena vuonna ja siksi olen todella innoissani, kun saan paljastaa, että tänä vuonna myös minä olen lähdössä muutaman kuukauden päästä tekemään hyväntekeväisyystyötä pariksi viikoksi Tansaniaan Specsaversin matkassa. Meitä lähtee matkaan Suomesta yhteensä 7 henkeä ja luvassa on kaksi intensiivistä viikkoa, joiden aikana tarkastetaan mahdollisimman monen ihmisen näkö ja lahjoitetaan eteenpäin valtava määrä silmä- ja aurinkolaseja. On todella hienoa päästä mukaan auttamaan ja olemaan osana tätä kampanjaa.

Tansanian Sansibarilla asuu yli miljoona ihmistä, mutta koko saariryhmän alueella on vain yksi optikko. Paikallisten mahdollisuus päästä näöntarkastukseen on siis arjessa liki olematon. Taloudellisesta näkökulmasta mahdollisuutta silmälasien hankkimiseen ei ole juuri kellään, sillä ne voivat maksaa monen kuukauden palkan verran. Toisaalta silmä- tai aurinkolaseja ei muutenkaan juuri ole paikan päällä saatavilla. Siksi Specsaversin tarjoama apu on kultaakin kalliimpaa.

Nyt siis myös sinulla on mahdollisuus auttaa Anna hyvän näön kiertää -kampanjan kautta viemällä vanhat silmä- tai aurinkolasisi lähimpään Specsavers-optikkoliikkeeseen, mistä ne jatkavat matkaansa marraskuussa Tansaniaan. Laseja kerätään Specsaversilla läpi vuoden, mutta tämän vuoden hyväntekeväisyysmatkaa varten ne tulee toimittaa Specsaversille lokakuun puoliväliin mennessä.

Lahjoitetut lasit puhdistetaan ja niiden vahvuudet sekä kunto tutkitaan Suomessa ennen kuin ne viedään Tansaniaan Sansibarille vapaaehtoisista optikoista ja avustajista koostuvan ryhmämme voimin marraskuun lopulla. Erityisesti keräykseen toivotaan hyväkuntoisia pluslaseja sekä lasten silmälaseja, sillä niistä on Tansaniassa kaikkein suurin pula. Jos haluat seurata omien vanhojen silmälasiesi matkaa, voit halutessasi merkitä omat lasisi ja päästä siten näkemään kampanjasivulla, kenelle ne ovat lopulta päätyneet.

Keräykseen toivotaan ensisijaisesti hyväkuntoisia laseja, mutta myös huonokuntoiset silmälasit ja kehykset saavat Specsaversille vietynä uuden elämän. Specsavers haluaa tukea kestävää kehitystä ja vähentää muovijätettä, joten kaikki keräykseen tuodut, Tansaniaan kelpaamattomat lasit kierrätetään tehokkaasti. Anna hyvän näön kiertää -kampanjan keräys-, varastointi ja kierrätyskumppanina toimii tänä vuonna Lassila & Tikanoja, joka toimittaa keräykseen tuodut huonokuntoiset silmä- ja aurinkolasit kotimaisen teollisuuden raaka-aineeksi.

Niin muovi- kuin metalliosatkin pystytään kierrättämään ja metalliosat päätyvät Stena Recycling Oy:n kautta muun muassa pesualtaiden materiaaliksi. Muovikehyset ja -linssit puolestaan matkaavat ekologisiin komposiitteihin erikoistuneelle Wimao Oy:lle, joka hyödyntää ne tuotantolaitoksellaan Lappeenrannassa. Wimaon patentoidulla teknologialla silmälasit murskataan, yhdistetään muihin kierrätysmateriaaleihin ja muovataan uusiksi ekologisiksi komposiittituotteiksi, joilla voidaan korvata esimerkiksi nykyisiä muovista, puusta, lasikuidusta tai metallista, jopa kivestä ja betonista, valmistettuja tuotteita tai komponentteja. On aika mieletöntä, että Suomessa syntyy tällaisia innovaatioita!

Osallistu Anna hyvän näön kiertää -kampanjaan näin:

♥ Vie Specsaversin liikkeistä löytyvään keräyslaatikkoon käytetyt silmä- tai aurinkolasisi. Erityisesti pluslaseille ja lasten laseille on suui tarve.

♥ Jos haluat seurata lasiesi matkaa uudelle omistajalle ja nähdä, kenelle ne lopulta päätyvät, vie lasit Specsaversille esimerkiksi Minigrip-pussissa, jonka sisällä on lasien lisäksi nimesi ja sähköpostiosoitteesi paperilapulla. Pyydä liikkeen henkilökuntaa ottamaan sinusta kuva tai lähetä kuvasti osoitteeseen tansania@specsavers.com. Specsavers julkaisee kuvat lasien lahjoittajista uusista omistajista kampanjan verkkosivuilla.

♥ Tämän vuoden keräys on käynnissä 15.10.2018 asti, mutta käytettyjä silmä- ja aurinkolaseja otetaan kuitenkin vastaan Specsavers-liikkeissä kampanjaa varten ympäri vuoden.

Photos: Specsavers

Tags: , , ,

Categorised in: Elämä, Matkat

13 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • Anniina

    Tämä on huippujuttu! Optikkona kiinnostaa tietää, että mikä sun rooli on paikan päällä? Ja montako optikkoa lähtee mukaan? :)

    • Niinpä! Olen todella innoissani. :) En vielä ihan tarkkaan tiedä kaikki tehtäviäni paikan päällä, mutta ainakin saan olla jakamassa itse laseja tarvitseville. Optikkoja lähtee mukaan neljä ja meitä muita avustajia kolme.

  • Erppa

    Ihanaa! Kävin itse juuri laserleikkauksessa, niin nyt irtoaa kolmet lasit, jotka ajattelin viedä specsaversin kierrätykseen! :)

  • Hei aivan täydellistä! Mulla on lojunut kahdet vanhat lasit nurkissa, juurikin tällaista keräystä odottamassa! Tiedätkö, onko myös lasikoteloille tarvetta?

    • Aivan mahtavaa, jos vanhat lasisi pääsevät nyt oikeasti hyötykäyttöön. <3 En ole varma koteloista, mutta ota ne mukaan Specsaversille, niin siellä osaavat varmasti kertoa. :)

      • Marja

        Hei,
        Koteloita ei valitettavasti viedä paikan päälle sillä ne painaisivat laukussa liikaa ja vievät tilaa matkalaukussa laseilta.

  • Vau mikä mahtava kampanja! Ja onnea Tansanian-reissun johdosta, siitä tulee varmasti ikimuistoinen! :)

  • Ninni

    Tässä on todella tärkeä idea ja tarve taustalla, mutta harmittaa vain tälläisten kaupallisten yritysten julkisuuskampanjat välillä. Tällainen avustustoiminta on kuitenkin mielestäni melko sensitiivinen, enkä ikinä itse ottaisi avun vastaanottajista kuvia ja julkaisi niitä netissä. Enkä näyttäisi kuvia lasien lahjoittajista avun saajalle, sillä se mielestäni asettaa avun saajan epätasa-arvoiseen asemaan. On hienoa, että myös yksityisetkin yritykset haluavat toiminnallaan auttaa kehitysmaiden ihmisiä, mutta toiminnan sensitiivisyyttä olisi hyvä miettiä etukäteen. Vaikkakin Afrikassa apua tarvitaan, olen itse huomannut ihmisten olevan aika kyllästyneitä olemaan julkisena hyväntekeväisyyden kohteena.

    • Kiitos kommentistasi ja tärkeästä huomiosta! Haluaisin kuitenkin haastaa ajattelemaan asiaa myös hieman toisesta näkökulmasta. Hyväntekeväisyystyötä kritisoidaan ja kyseenalaisetaan usein konkretian puutteesta ja siitä, ettei lahjoittaja oikeasti voi olla varma siitä, mihin lahjoitukset menevät. Rahalahjoitukset saattaisivat valua Tansanian presidentin uima-altaan kunnostukseen, jos oikein kärjistetään. Specsavers on tehnyt tätä Anna hyvän näön kiertää -kampanjaa pitkäjänteisesti jo 10 vuoden ajan ja kuvien avulla on helppo näyttää, että apu todellakin menee perille.

      Kuvaamiseen ja kuvien käyttöön pyydetään aina niissä esiintyviltä ihmisiltä lupa ja heidän omaa toivettaan kunnioitetaan. Kukaan ei siis tahtomattaan joudu kuvatuksi. Specsaversilta kerrotaan, että useimmiten ihmiset ovat laseistaan todella iloisia ja kiitollisia ja haluavat myös kuvien kautta itse lähettää kiitoksensa ja terveisensä niiden lahjoittajille.

      • Ninni

        Kuvien ottaminen on aika yleinenkin tapa projekteissa, ja niitä käytetään laajasti varainhankintaan. Eri asia on kuitenkin henkilöittää lahjan antajaa ja sen saajaa. Tietysti konkretia puhuttaa yksityisiä lahjoittajia, mutta on eri asia missä määrin sitä kannattaa harjoittaa eettisessä näkökulmassa.

        On myös huomioitava, että lasien saaja on aika eri asemassa vapaaehtoisten kanssa eivätkä kaikki ole välttämättä siinä asemassa, että pystyisivät sanomaan ei. Tämän voin sanoa vuosien omalla kehitysmaatuntemuksella.

        On totta, että kehitysapuvaroja on päätynyt korroptioon monissa maissa miljardeja euroja. Tapoja osoittaa avun perille meno on kuitenkin monia ja tämä tapa vaikuttaa vain Specsaversin goodwillin keräämiseltä parempien asiakastuottojen saamiseksi.

        Tarve silmälaseille on varmasti valtava ja aihe on tärkeä, mutta toivoisin tällaisten yritysten pohtivan enemmän avun etiikkaa. Tähän saa asiantuntija-apua varmasti myös kehitysavun kattojärjestön tai muun väylän kautta.

        • Tässä tapauksessa keräyksen onnistumiseen vaikuttaa nimenomaan lahjoittajien kierrättämien lasien määrä, joten kampanjalla halutaankin puhutella juuri niitä tavallisia ihmisiä, joilla silmälaseja lojuu käyttämättöminä kaapeissa. Specsavers on kaupallinen toimija, jolloin luonnollisesti myös tällaisesta hyväntekeväisyystyöstä halutaan kertoa ja siten tuoda esille brändin arvoja ja toimintatapoja – sehän on pelkästään normaalia bisnesajattelua. Siitä huolimatta tehty työ Tansaniassa on arvokasta ja paikalliselle yhteisölle todella tärkeää. On myös hyvä muistaa, että vain yritys, jolla menee taloudellisesti itsellä hyvin, voi tehdä hyväntekeväisyystyötä eli tässä tapauksessa Specsaversin menestys omassa kohderyhmässä luo myös konkreettisesti mahdollisuuksia tehdä tällaisia projekteja ja käyttää varoja hyväntekeväisyystyöhön.

          Ymmärrän hyvin näkökulmasi, mutta jos kuitenkin mietitään, että Specsavers on 10 vuoden ajan tehnyt tätä projektia ja lahjoittanut uudet lasit kaikkiaan 40 000 ihmiselle, uskon, että sieltä joukosta löytyy myös näitä muutamia, joita kuvatuksi tuleminen ei vilpittömästi haittaa. Autettavat saavat itse päättää, haluavatko tulla kuvatuiksi ja suurin osa lahjoitetuista silmälaseista on ns. anonyymeja, joiden osalta lasien saajaa tai antajaa ei henkilöidä. Saaja voi siis myös valita ns. anonyymit lasit. Koska itse tilanteessa toimitaan hienotunteisesti eikä ketään painosteta kuviin tai kuvata tietämättään tai vasten omaa tahtoaan, ei tässä nähdäkseni toimita mitenkään epäeettisesti. On tärkeää, että näitä eettisiä seikkoja pohditaan ja lahjoitusten saajien yksityisyyttä kunnioitetaan, mutta tässä kampanjassa mielestäni nämä asiat on erittäin hyvin huomioitu.

Related posts