13/09/18

Nanson uudet syystuulet: villakangastakkeja ja ihania neuleita

24 28

KAUPALLINEN KAMPANJA: NANSO

Etsiskeletkö syksyksi takkia tai lämpöistä neuletta? Nyt kannattaa jäädä kuulolle! Olen ollut todella iloinen siitä kehityssuunnasta, mikä kotimaisella Nansolla on ollut viime vuosina sen jälkeen, kun suunnittelutiimin puikkoihin loikkasi konkarisuunnittelija Noora Niinikoski. Niinikosken johdolla trikoovaatteistaan tutulla Nansolla on ollut rohkeutta uudistu ja päivittää kokoelmaansa nykypäivään. Olin jo todella innoissani, kun pari vuotta sitten printti-ilottelusta tunnettu mallisto täydentyi entistä laajemmalla valikoimalla yksivärisiä vaatteita ja perinteinen trikoo sai rinnalleen villaneuleita ja puuvillavaatteita. Tämän syksyn ilahduttava Nanso-yllätys ovat syksyiset takit, joiden joukossa on muun muassa villakangasta.

Pidän todella paljon Nanson uudesta selkeämmästä linjasta. Myönnän, että viitisen vuotta sitten Nanso oli minun ajatuksissani merkki, jonka valikoimasta en olisi löytänyt itselleni juuri mitään. Ja veikkaan, että monella kaltaisellani minimalismista ja linjakkuudesta inspiroituvalla ja materiaalitietoisella pukeutujalla tilanne oli samankaltainen. Tuen mielelläni suomalaista merkkiä, joten on siis ollut todellinen ilo huomata, että brändiuudistus on ollut näin onnistunut. Katson Nansoa nykyään aivan toisin silmin ja tänä päivänä se on esimerkiksi t-paitojen suhteen yksi luottomerkeistäni.

Tänä syksynä Nanson kokoelman kiinnostavin uutuus ovat takit, joiden joukosta löytyy täydellisten t-paitojen ohella ainesta klassikoiksi. Noora Niinikosken ajatuksena on ollut tuoda mallistoon nimenomaan sellaisia rentoja, laadukkaita ja ajattomia vaatekaapin perustuotteita, joissa olisi kuitenkin jokin ajankohtainen twist. Hän haluaa suunnitella helposti lähestyttäviä vaatteita, jotka ovat hintatasoltaan silti monen saavutettavissa.

Ihastuin itse ensisilmäyksellä yksinkertaiseen vuorittomaan Ylle-villakangastakkiin, joka on aivan omiaan koleammille syyspäiville ja leutoihin talviolosuhteisiin. Tyylikkään klassinen malli, huoliteltu ilme sekä materiaalin tuntu herättävät välittömän mielikuvan laadusta – jos en tietäisi paremmin, arvelisin takin olevan varmaankin jonkun italialaisen muotitalon kokoelmaa. Tummanvihreän sävyn lisäksi tätä takkia on saatavilla myös mustana.

Toinen syyskokoelmassa huomioni herättänyt takki on hauska yhdistelmä trenssiä ja parkaa. Vettähylkivästä materiaalista valmistettu takki on ihan omiaan syyssäihin: ei haittaa, vaikka sade yllättäisi, mutta silti kivannäköinen takki ei ole mitenkään alleviivatusti sadevaate. Parkatakeille tyypillistä kiristysnyöriä säätämällä takin ilme muuttuu täysin. Itse tykkään siitä juuri tuolla tavoin vähän kiristettynä, jolloin myös selkäpuolen trenssiä muistuttava leikkaus pääsee kauniisti esille.

Takkeja on nyt tosiaan mukana mallistossa ensimmäistä kertaa todella pitkään aikaan ja samalla linjalla jatketaan myös kevääseen, jolloin luvassa on uusia keväisempiä malleja. Nansolta vinkattiin, että takkeja on selvästi Nanson asiakaskunnassa odoteltu innolla ja kova kysyntä on heti ensimetreillä jo yllättänyt, joten jos siis himoitset jompaa kumpaa näistä takeista vaatekaappiisin, niin kannattanee toimia aika nopeasti.

Takkien lisäksi poimin näihin inspiskuviin mukaan myös neuleita. Vaaleanpunainen Villis-poolo on raikas piristys tumman talvitakin kaveriksi, mutta samaa puseroa on saatavilla myös mustana ja kirkkaanpunaisena. Nansolta paljastettiin, että Villis-neulesarja on koko kaksivuotisen olemassaolonsa ajan ollut hurjan suosittu ja on jatkuvasti verkkokaupassa kaikkein myydyin tuotesarja. Laadukkaan sarjan neuleet ovat myös omiaan vaatekaapin kulmakiviksi ja niistä on aina saatavilla klassisia perusvärejä mutta myös jokin vähän trendikkäämpi sävy kuten nyt tässä syyskokoelmassa tuovaaleanpunainen. Erityistä kiitosta Villis-neuleet ovat saaneet miellyttävästä materiaalistaan, jossa on 55% merinovillaa ja 45% puuvillaa. Vinkiksi annan poolon pukemiseen, että kauluksen voi muuten oman maun mukaan kääräistä joko kaksin tai kolminkerroin, minkä avulla myös sen korkeutta voi itse muokata omaan tyyliin sopivammaksi.

Toinen neulesuosikkini syyskokoelmasta on ryhdikkäästä puuvillaneuloksesta valmistettu hailakan harmaa Milano-pusero, jonka malli on kivalla tavalla vähän lyhyempi ja neliskanttinen. Neuletta on saatavilla myös mustana Tällä kertaa puin neuleet paksujen leggingsien pariksi, mutta nämä näyttäisivät molemmat varmasti tosi hyvältä myös farkkujen kanssa. Vinkkaan myös leggingseistä sen verran, että jos lahkeet tuntuvat liian pitkiltä, niitä voi ovelasti kääntää lahkeen sisäpuolelle ja mitan saa helposti tuunattua itselleen sopivan pituiseksi. Materiaali on nimittäin sopivan napakka, joten ne pysyvät hyvin käännettyinä vauhdikkaammassakin menossa.

Noora Niinikoski on jossain haastattelussa sanonut vuosia sitten, että haluaa Nanson uuden tyylin olevan rauhallinen, hienostunut, rento ja pohjoinen. Minusta tavoitteessa on onnistuttu hienosti ja erityisen mukavaa on ollut huomata, että tätä päämäärää kohti kuljetaan ja lähestytään varmoin askelein mallisto toisensa perään. Parissa vuodessa on tultu pitkä matka enkä monesta tämän syysmallistonvaatteesta päällepäin osaisi kuuna päivänä arvata, että tuotelapussa lukee Nanso. Minusta se on tällä hetkellä pelkästään hyvä asia ja kertoo siitä, että Nanso on kyennyt todella uudistumaan. Ehkäpä parin vuoden päästä osaan jo kauniin ja rennon klassisen villakangastakin nähdessäni epäillä heti sitä Nansoksi ja marssin automaattisesti vaatekaapin toimivia perusklassikoita metsästäessäni Nansolle. Siinä on tavoitetta!

Miltäs nämä syksyiset takit ja neuleet teistä vaikuttavat? Löytyikö kuvista jo jokin oma suosikki? Vinkkaan tässä samalla, että tällä viikolla Nanson myymälöissä on tänään torstaista lauantaihin astikanta-asiakaspäivät, jolloin kanta-asiakkaiksi rekisteröityneet saavat kaikista tuotteista -25% hintaedunVerkkokaupassa edun saavat kaikki rekisteröityneet käyttäjät tästä päivästä sunnuntaihin asti. Etu koskee siis kaikkia tuotteita, PAITSI harmillisesti juuri näitä ihania takkeja, joista tosiaan monella paikkakunnalla viedään jo viimeisiä. Nyt on kuitenkin suorastaan oivallinen tilaisuus hankkia itselle vaikkapa se täydellinen t-paita tai ihana syysneule hiukan normaalihintaa edullisemmin.

Photos: Annika Ollila

Tags: , , , ,

Categorised in: Muoti

24 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • Elinakoo

    Takissa on vain yksi nappi ja ei huppua. Mielestäni tämä rajoittaa sen käyttömahdollisuuksia, jotka materiaalin puolesta ehkä olisivat saatavilla. Villakangastakki on siis hieman keskeneräinen.

    • Nämä taitavat viime kädessä olla vähän makuasioita. Itse en esimerkiksi villakangastakkiini haluaisikaan huppua ja harvoin niissä sellaisia taitaa nähdäkään. Tykkään myös tyylillisesti juuri tuosta yksityiskohdasta, että takissa on vain yksi nappi. Tämä on tosiaan enemmän sellaisille koleille syyspäiville ja korkeintaan pikkupakkasille tarkoitettu ja kylmempiä säitä varten tarvitaan sitten lämpimämpää, koska tässä ei tosiaan ole vuoriakaan. :) Alle kyllä mahtuu kerroksia, sillä takin malli on väljä!

      • Minna

        Omaan silmään tuo näyttää takilta, joka näyttää paremmalta ollessaan juurikin rennosti auki. Mikä sopii itselleni hyvin, sillä huitelen kirjaimellisesti takki auki vähän joka kelillä. :D sitten kun kunnon talvikelit iskevät, on jo muut takit mielessä! Tosi onnistunut facelift Nansolta, kiitos kun olet tuonut heidät esille! Olisi varmasti mennyt muuten itseltäni ohi.

        • Olen testaillut takkia sekä kiinni että auki ja molemmilla tyyleillä näyttää kyllä hyvältä, mutta kuulun kyllä itse samaan takki auki huitelevaan koulukuntaan melkeinpä säällä kuin säällä. :D

      • Elinakookirjautumatta

        Huppu tietenkin on täysin makuasia ja tietenkin jos liikkuu lähinnä kaupungin keskustassa sopii takkia käyttää auki eikä muuta kaipaa, mutta odotas vaan kun odotat lähijunaa ja se on peruttu, seisot siinä asemalla jäätymässä niin kyllä vaan saattaa kaivata paria nappia lisää.

        Itselläni on hieman vastaava takki, tosin hieman pidempi ja täydellä rivistöllä nappeja.
        Tuohon hintaan kyllä odottaisi hieman pidempää käyttösesonkia.

        • Tietenkin jokainen valitsee sen omiin tarpeisiinsa sopivimman vaatteen ja loppujen lopuksi on hyvä muistaa, että eri ihmiset yksinkertaisesti kaipaavat eri asioita. Jos tietää, että käyttö on pääasiassa juuri tällaista kaupunkikäyttöä, jolloin voi pitää takkia auki eikä tule seisoskeltua ulkona pitkiä aikoja, niin tällainen takki on oikein hyvä vaihtoehto. Jos taas tietää, että takissa tulee oleiltua pidempiä aikoja ulkona, niin ehkä silloin lähtökohtaisesti kannattaa jo valita jokin toinen vaihtoehto. Nanson valikoimassa olevat takit ovat enemmän juuri tällaisia leudompiin keleihin soveltuvia välikausitakkeja, eivät niinkään varsinaisia talvitakkeja. Ehkäpä joskus tulevaisuudessa Nansonkin kokoelmaan saadaan kylmemmille säille soveltuvia vaihtoehtoja, mutta varmasti monella on kyllä käyttöä tällaisellekin!

          Ja mitä käyttösesonkiin tulee, niin olen kanssasi ehkä hiukan eri mieltä. Kyllä Suomessa käyttöpäiviä tällaiselle takille oman kokemuksen perusteella on reilustikin, kun tällaista välikausikeliä riittää niin syksyllä kuin keväälläkin ja kerrospukeutumalla voi säätää asua keliin sopivammaksi. Jos mietitään viime talvia, niin lämpötilat ovat olleet plussan puolella täällä Helsingissä joulukuulle asti. Kelien kylmetessä käytän itse usein sellaista ihan ohutta kevytuntuvatakkia lämpökerroksena ohuempien tai kevyempien takkien alla, jolloin niiden käyttöaika pitenee huomattavasti pidemmälle talveen ja koleampiin päiviin. :) Suosittelen kokeilemaan – ihan superhyvä niksi vilukissalle muutenkin!

  • Anne-Marie

    Arvostan yhä NANSON laatua, mutta värikkäämpien ja kuviollisten vaatteiden ystävänä en ole enää vuosiin löytänyt omaan makuuni mitään “räväkämpää” kyseiseltä yritykseltä. Mallisto hillittyä ja ajatonta, ,ehkä liiankin “turvallista” mielestäni. Tuo takkiuutinen ilahdutti. Täytyy käydä tutustumassa, josko NANSOLTA löytyisi uusi luottotakki.

    • Onneksi Nanson valikoimassa on edelleen värikkäitä vaatteita ja kuosejakin, mutta kaipa siellä on katsottu, että uudistua pitää ja suurempi yleisö kaipaa jotakin muuta kuosien rinnalle. Itse tykkään enemmän tästä uudesta Nansosta, mutta ymmärrän tietenkin, että jos juuri se värikäs kuosi-ilottelu on ollut oma juttu, ei tämä uudempi linja välttämättä niin puhuttele. Nansolla kyllä kuunnellaan paljon asiakkaiden palautteita, joten ehdottomasti sinne voi ja kannattaa omista toiveista myös vinkkailla. :)

  • tiitu

    Kiitos vinkistä! Heti lähti punainen poolo tilaukseen.

  • Liisa

    Nanso on lopettanut plus-mallistonsa, ajatuksena että isoja kokoja olisi saatavilla tavallisissa malleissa.
    Kuitenkaan isointa kokoa eli xxxl ei löydy kuin muutamassa vaatteessa. Vähissä on vaihtoehdot.

    Muuten kyllä Nanson oli aikakin uudistua ja paljon hyvää on tapahtunut. Liiallisesta kirjavuudesta oli hyväkin luopua.

    • Kivaa, että sinuakin miellyttää tämä Nanson uusi linja. :) Kokoasioista kannattaa ehdottomasti laittaa Nanson suunnalle palautetta! Siellä kuunnellaan kovasti kuluttajien toiveita, joten kenties antamalla palautetta voisi saada muutosta aikaan!

  • MarjukkaS

    Vau! Onnea Nanso!

  • Millä tasolla Nansoa voi nykyisin pitää kotimaisena? Suunnittelu lienee vielä suomalaista, mutta täytyy sanoa, että merkin houkuttelevuus on huomattavasti vähentynyt kun viimeinenkin Suomen-tehdas sulki ovensa :( Kokemukseni mukaan myös Virossa valmistettuja Nanson tuotteita on enää ollut vaikea löytöä; osa neuleista on ollut jopa Kiinassa valmistettuja! Ei mielestäni istu Nanson imagoon, enkä ole Kiinassa valmistetusta neuleesta valmis maksamaan :/

    • Ymmärrän, että tuotannon siirtyminen Suomesta maailmalle harmittaa, kun on vielä muistissa se aika, kun vaateteollisuutta on ollut kotimaassakin. Totuus kuitenkin on se, että esimerkiksi Nanso on luopunut kotimaan tehtaistaan vain äärimmäisen pakon edessä useiden yt-neuvottelukierrosten jälkeen. Globaalissa maailmassa hintoja ei yksinkertaisesti pystytä pitämään kilpailukykyisinä, jos valmistaminen maksaa niin paljon kuin se Suomessa maksaisi (tai on maksanut). Käytännössä Nanso on kamppaillut olemassaolostaan pitkän aikaa ja mikäli Suomen tuotannosta ei olisi luovuttu, koko yritystä ei todennäköisesti enää olisi olemassakaan. Moni kuluttaja ei tunnu oikein ymmärtävän tätä raakaa tosiasiaa, että Nanso on ollut jo todella lähellä konkurssia ja tuotannon siirtäminen muualle on ollut ainoa keino pelastaa yritys ja jatkaa sen toimintaa. Harva myöskään ymmärtää, että jos tänä päivänä tuotteiden valmistus olisi yhä Suomessa, se näkyisi suoraan hintalapussa kuluttajalle, sillä tuotantokustannukset kotimaassa ovat niin kalliit verrattuna Viroon, Etelä-Eurooppaan tai Aasiaan. Jos esimerkiksi Villis-neuleet valmistettaisiin Suomessa, hinta kohoaisi kuluttajalle kaksin-kolminkertaiseksi nykyiseen nähden. Moni suomalainen peräänkuuluttaa kotimaista tuotantoa, mutta epäilen, että kovinkaan moni olisi lopulta valmis maksamaan sen todellista hintaa.

      Toinen merkittävä syy tuotannon katoamiselle Suomesta on se, ettei täällä ole enää riittävästi vaateteollisuutta, koska valmistaminen Suomessa ei ole enää aikoihin ollut kannattavaa. Jotkin pienet merkit saattavat pystyä vielä valmistuttamaan mallistojaan kotimaassa, mutta suurten yritysten tuotantoon Suomessa jäljellä olevan vaateteollisuuden kapasiteetti ei riitä, sillä tehtaiden myötä Suomesta on kadonnut myös käsityöosaaminen eikä nuori polvi ole kiinnostunut tämän tyyppisestä pienipalkkaisesta tehdastyöstä (jonka kustannukset ovat palkkatasosta huolimatta valtaisat, kun verrataan tuotantokustannuksiin muualla). Viimeksi kesällä Nokian Neulomo joutui hakeutumaan konkurssiin kannattamattomana. Tämä kertoo siitä, että vaikka suomalaisen valmistuksen perään haikaillaan, siitä ei todellisuudessa olla valmiita maksamaan ja kustannukset nousevat liian suuriksi, jotta toiminta voisi nykymaailmassa olla kannattavaa.

      On jotenkin hassua, että suomalaiset mieltävät nimenomaan valmistuksen niin tärkeäksi osaksi tuotteen kotimaisuutta mitattaessa. Nanso työllistää edelleen yli 100 ihmistä (sekä lukuisia kuosisuunnittelijoita) ja se on 100% suomalaisomistuksessa oleva perheyritys neljännessä polvessa. Tuotteen kotimaisuutta voidaan mitata valmistuksen lisäksi myös monella muulla mittarilla: kotimaisuusasteeseen lasketaan raaka-aineiden ja valmistuksen lisäksi myös muut kustannukset, kuten suunnittelu, markkinointi, kuljetus ja pakkauskustannukset. Nanson tuotteiden suunnittelu, myynti, markkinointi ja jakelu tapahtuvat kaikki Suomessa ja omistus sekä design-osaaminen ovat suomalaisissa käsissä, joten kyllä Nansosta voidaan edelleen rehellisesti puhua kotimaisena yrityksenä.

      Ketjuliikkeiden rantauduttua pysyväksi osaksi vaateteollisuutta, valmistuspuolella pelataan nimenomaan tuotantovolyymeilla ja niiden viitoittamalla hintakilpailulla. Nanson kaltainen pieni suomalaismerkki ei halua eikä sen ole kannattavaa lähteä mukaan siihen rulettiin, joten Nansolla satsataan design-osaamiseen, joka on loppuviimeksi kaikkein suurin kilpailuvaltti. Tällä samalla strategialla esimerkiksi Ruotsissa ja Tanskassa on luotu kansainvälisesti menestyviä vaatebrändejä. Jos halutaan hieman perspektiiviä, niin muistan lukeneeni (en valitettavasti muista lähdettä), että Tanskan vaatebisnes tuottaa euroja kaksi kertaa Suomen peliteollisuuden verran (eli aika paljon!) eli se on oikeasti merkittävää bisnestä ja työllistää sitä kautta työllistää ja antaa elannon todella monelle tanskalaiselle.

      Kysäisin Nansolta tuotteiden valmistuksesta ja yhteistyökumppaneiden valinnasta tarkemmin ja sieltä kerrottiin seuraavaa: “Me Nansolla uskomme laadukkaiden vaatteiden tuottamiseen turvallisissa ja reiluissa olosuhteissa kaikissa eri työvaiheissa. Työntekijöitä tulee kohdella hyvin ja heille tulee maksaa reilu palkka, ja he ovat tärkeä osa toimintaamme. Näin on ollut alusta saakka ja tämän arvomaailman jakavat myös kumppanimme kanssamme. Toimimme tarkkaan valittujen alihankkijoiden kanssa, joita on tällä hetkellä Nanso-brändillä alle 10 ja ne ovat kaikki pieniä tai keskisuuria perheyrityksiä. Pyrimme pitkäaikaisiin kumppanuuksiin, jolloin voimme yhteistyössä kehittää toimintaa, laatua ja valmistaa erinomaisia tuotteita. Edellytämme kaikilta kumppaneiltamme BSCI Code of Conductin allekirjoittamista.

      Neuleemme tulevat tosiaan Kiinasta. Kumppanin valinta oli pitkä prosessi ja olemme olleet todella tyytyväisiä yhteistyöhön ja tuotteiden laatuun. Kaikki neuleet (ja muutkin tuotteet) testataan käytössä ennen kuin ne pääsevät lopulliseen mallistoon. Tämä kyseinen Villis-tuotesarja on saanut nimenomaan paljon kiitosta siitä, että se ei nyppyynny. Tuotteiden hinta/laatu -suhde on koettu erinomaiseksi.”

      • Kiitos perusteellisesta vastauksesta. Ehkä kommentissani oli hieman tunnetta mukana, sillä Nanso on minulle rakas brändi ja olen itse aiemmin käyttänyt sievoisia summia ostaakseni nimenomaan Suomessa valmistettuja tuotteita. Olen sinun laillasi tietoinen tuotannon vaikeuksista ja nykyisen tuotantoympäristön asettamista haasteista – minusta näkökulmasi, että ”moni kuluttaja ei tunnu oikein ymmärtävän -” on hieman kuluttajien tietotasoa aliarvioivaa. Arvot ovat merkittävä tekijä kuluttajille, ja itse nukun paremmin suosiessani eurooppalaista tuotantoa. Tämän vuoksi on ollut minulle iso periaatteellinen pettymys, että Nanso on osin vienyt tuotantonsa ei paitsi Suomen vaan myös Euroopan ulkopuolelle.

        • Tarkoitukseni ei missään nimessä ollut vähätellä kuluttajien tietotasoa ja ymmärrän kyllä haikailun Suomi-tuotannon perään. Tuntuu kuitenkin, että jotkut eivät ihan oikeasti ymmärrä niitä haasteita, mitä globaali maailma ketjuliikkeineen aiheuttaa suomalaiselle vaatebisnekselle ja paljon näkee kommentointia, jossa suomalaismerkkejä kritisoidaan kovin sanoin tuotannon siirtämisestä muualle ja jopa syytetään ahneudesta, kun todellisuudessa entisistä tavoista kiinni pitäminen todennäköisimmin johtaisi koko yrityksen konkurssiin. Minulle se on jo arvo itsessään, että tuen suomalaista suunnittelutyötä ja osaamista ja sitä kautta työpaikkoja Suomessa. Tosiaan esimerkiksi Nansokin työllistää suuren joukon ihmisiä täällä kotimaassa, vaikka valmistus ei enää täällä olekaan. Ja mitä paremmin yrityksellä menee, sitä enemmän se voi tarjota työpaikkoja suomalaisille. Kaikki suomalaisten yritysten tukeminen on kuitenkin monella tapaa kotiinpäin.

          Uskon, että samat arvot ovat myös tärkeitä Nansolle, joka on kuitenkin tullut tunnetuksi ja menestynyt nimenomaan korkean laatunsa ja läpinäkyvyytensä ansiosta. Tällaisia ratkaisuja harvoin tehdään muuten kuin pakon edessä ja kuten sanottua, Nansoa ei enää olisi, jos tuotanto olisi säilytetty Suomessa. On hyvä muistaa, ettei valmistus esimerkiksi Aasiassa automaattisesti kerro tuotteen laadusta tai tuotanto-olosuhteista mitään. Nouseva teollisuusmahti Kiinahan itse asiassa nykyään on Aasian mittakaavassa valmistusmaana jo kallis ja halvemman tuotannon maita on esimerkiksi Bangladesh. Myös Aasian maissa on hyvin monentasoisia ja -hintaisia tehtaita ja valmistajia ja sen kokoisesta maasta löytyy myös erittäin vankkaa käsityöosaamista. Tiedän monia brändejä, jotka teettävät esimerkiksi kaikenlaisia uusia teknisiä materiaaleja tai kashmirneuleita Kiinassa siksi, että sieltä löytyvät tämän hetken maailmassa kaikkein moderneimmat, osaavimmat ja tasokkaimmat tuotantolaitokset tai taitajat joillekin tietyille materiaaleille tai valmistusmenetelmille. Täältä Suomesta katsottuna on helppo leimata kaikki Aasian tuotanto epäeettiseksi ja huonolaatuiseksi muutaman huonon esimerkin pohjalta, mutta minulle ensisijainen arvo on kuitenkin se todellinen laatu eikä vain oma mielikuvani siitä, ja kuten sanottua, Nansolta kerrotaan, että nimenomaan neuleiden laatua on erityisesti kiitelty asiakkailta tulevassa palautteessa. Tämä puhunee siis sen puolesta, että laatunäkökulmasta Nanso on edelleen entisensä, vaikka maailma muuttuukin. :)

          • En suinkaan leimaa kaikkea Aasian tuotantoa epäeettiseksi tai huonolaatuiseksi, vaan halusin vain tuoda esiin omat toiveeni ja arvoni kuluttajana. Tuntumani ei toki perustu markkinatutkimukseen, mutta kyllä lähipiirissäni moni muukin aiemmin Nansoa luottobrändinään pitänyt on ihmetellyt merkin viimeaikaisia ratkaisuja. Mielestäni on hieman ikävää leimata arvoihin pohjautuvia kuluttajavalintoja esimerkiksi ignoranssiksi, josta ei esimerkiksi omalla kohdallani ole kyse. Tällainen toiminta ei saa ainakaan minua myönteisemmäksi brändille, eikä edistäne Nanson markkinointia, joka lienee kuitenkin ollut tämän kaupallisen yhteistyön tavoitteena. Koen, että Nanso on vuosikymmeniä nojannut markkinoinnissaan nimenomaan laadukkaan ja eettisen suomalaisen valmistuksen mielikuvaan. Vai olenko väärässä? Mielestäni tässä tilanteessa on varsin oikeutettua pohtia, mitä Nanso tänä päivänä edustaa. Nanson yhtiönä luulisi olevan näistä mielipiteistä kiinnostunut. Arvostan toki suomalaista suunnittelua, ja on hienoa, että Nanso yhtiönä on edelleen voimissaan. Vaatebisneksessä suurimmat työntekijävolyymit ovat kuitenkin väistämättä valmistuksen puolella, ja alalla on merkittävä työllistävä vaikutus. Esimerkiksi juuri tätä kautta vaatebisnekseen liittyy merkittäviä yhteiskunnallisia ja arvoeettisiä kysymyksiä, joita en ainakaan itse halua sivuuttaa omissa hankinnoissani.

  • Nanso on uudistunut hienosti ja yllättävästi. Tykkään rennoista ja yksikertaisista vaatteista ja Nanso näyttää nyt hyvältä.

Related posts