30/01/17

Monkin uusi alusvaatemainos: ei ammattimalleja eikä kuvankäsittelyä

34 87 monki6

Kylläpä ilahduin, kun törmäsin eilen internetin ihmeellisessä maailmassa Monkin uusiin alusvaatemainoksiin. Kuvissa näkyi ihanan normaaleja, inhimillisiä vartaloita ja luonnollisen, tavallisen kauniita naisia. Ei huippumalleja, ei photoshoppia. Sen sijaan on vatsamakkaroita, mustelmia, litteitä takamuksia, pömppömahoja. On pitkää, pätkää, tummaa, vaaleaa, laiheliinia ja muhkeaa. Ja siinä se on kaikki sopuisasti rinta rinnan ja kaunistelematta – naisvartaloiden monenlainen, rikas kirjo. Tätä on odoteltu ja kaipailtu pitkään ja hitsi miten hienoa, että näin iso brändi kuin Monki on rohkeasti valinnut tällaisen kulman kampanjaansa.

Uuden uimapuku- ja alusvaatekampanjansa motivaatioksi Monki on nimennyt sen, että tytöt voisivat paremmin. Kampanjan tavoitteena on saada tytöt pitämään itsestään. Epävarmuuksista ja kaikenlaisten epäkohtien osoittamisesta ammentavan mainosmaailman keskellä se on ihanan tervettä ja virkistävän erilaista.

monki-ad1

Nina Andersson Voigt on kuvannut “Good vibes only” -kampanjaan neljä ruotsalaista luovalla alalla työskentelevää naista ja kevään aikana myyntiin tuleva mallisto kantaa nimeä “Pretty honest for SS17 #nofilter”.

Mitäs mietteitä tämä teissä herättää? Tavismallejakin käyttävissä kampanjoissa kritisoidaan usein juuri sitä, että mallit ovat joko mitoiltaan hyvin sopusuhtaisia tai lähellä ammattimalleja. Tai sitten kuvia on käsitelty niin reilusti, että kehon luontaiset poimut, juonteet ja muhkurat on taiottu olemattomiin. No, tässä kampanjassa nähdään nyt viimein jotakin todella aitoa ja rehellistä. Olen aina tykännyt Monkista (psst, Monkilla on muuten ihan erityisen hyviä farkkuja!) ja sen tyylistä mainostaa ja kampanjoida. Jälleen kerran nostan hattua rohkeudesta rikkoa rajoja. :)

monki-ad2

Photos: Nina Andersson Voight for Monki SS17

Tags: , ,

Categorised in: Muoti

34 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • Maria

    hyvä ja raikas kampanja sinänsä, mutta kuvien “tavismalli” Lovisa on Pradankin mainoksissa esiintynyt (nyt jo entinen?) catwalkmalli.

    • Aijaa, tätä en tiennytkään! :) Mutta muut mallit toki ovat oikeastikin ihan taviksia ja näyttäisi tämä entinen catwalk-mallikin olevan nykyään ihan tavallisen ihmisen mitoissa.

  • Maria

    Kuulemma alusvaatteiden isoin koko on Large, eli aika nihkeetä meininkiä Monkilta. Hyvä markkinointikikka thou…

    http://kakan.elle.se/monki-gor-ny-fantasisk-kampanj-for-alla-utom-for-tjocka/

    • Hei nyt… Pitääkö kaikesta aina ehdoin tahdoin etsiä jotakin negatiivista? Minusta tämä yksittäinen kampanjakin on joka tapauksessa aika hitsin paljon enemmän kuin mitä yksikään muu iso brändi on asian eteen tehnyt. Ja kyllä, mainonnalla pyritään edistämään myyntiä, mutta se ei silti tarkoita, etteikö sen avulla voitaisi välittää muutakin positiivista sanomaa. Minun mielestäni tämä kamppis on aika rohkea ja ainutlaatuinen veto nykypäivän yksipuolisen mainoskuvaston joukossa ja kerrankin nähdään ihan oikeasti rehellistä kuvaa naisvartalosta ilman silottelua ja kaunistelua.

      • Satu

        Kyllä mielestäni tätä(kin) kampanjaa pitää voida kritisoida ilman, että se on “ehdoin tahdoin” negatiivisen puolen etsimistä. Muoti- ja mainosmaailman kritisointi on varmasti osa syy miten tämäkin kampanja on syntynyt. Kampanja itsessään on mielestäni onnistunut olemaan monella tapaa inklusiivinen. Silti, jos vaatemalliston suurin koko on L(42), joka vastaa keskiverto naisen vaatekokoa ei mielestäni voida puhua onnistuneesti inklusiivisesta mallistosta, hyvästä kampanjasta huolimatta. Vaatekoko alkaa pienestä XXS-koosta mutta päättyy keskivertokokoon, tässä jätetään siis kaikki keskivertoa vähääkään suuremmat ihmiset malliston ulkopuolelle. Ja tämähän ei ole muotimaailmassa mitenkään poikkeuksellista. Aivan yhtä hyvin kritisoin mallistoja joissa ollaan kokojen puolesta inklusiivisia mutta kampanjoissa nähdään vain yhtä tiettyä vartalomallia ja kokoa niiden kampanjoiden puuttelisuudesta, mielestäni Monkia voi siis myös kritisoida mallistonsa puutteista unohtamatta kampanjan hyviä puolia.

        • Tottakai saa kritisoida, ja tässä tapauksessa kritiikki toki on ihan aiheellistakin. Kummastutti vain, että herännyt keskustelu sinänsä aika ainutlaatuisen kampanjan ympärillä on keskittynyt lähinnä niihin epäkohtiin. Ehkä se on vain se tapa, miten puhutaan, mikä itseäni harmittaa. Asioita voisi sanoa niin paljon rakentavamminkin. :)

          • Qjs

            Noista Monkin kokojutuista tosin, että ite silleen 42-kokoisena siellä kyllä usein ilahdun, kun oonkin “vaan” M-kokoinen, joskus jopa S! Ne koot on siellä usein tosi isoja, varsinkin jos yhtään kaapumainen vaate.

  • Heidi

    Mielestäni kannanottona ihan hyvä, mutta mainoksena ei kyllä tosiaan toimi ainakaan kohdallani. Alusvaatteet tulevat tosi epämiellyttävällä ja jopa inhottavalla tavalla (ekan kuvan kainalokarvat ja jalkojen levittely sekä tuo pyllynkaivelukuva) esiin jos ollenkaan. Huomio kiinnittyy lähinnä malleihin, eikä myytävään tuotteeseen, mikä kai pitäisi olla kuitenkin toisin päin. Mutta edelleen, kannanottona ihan jees.

    • Visuaalisuutensa puolesta tämä kamppis varmasti jakaakin mielipiteitä, koska tällainen yltiörealistinen ja kaunistelematon look on selvästi tässä tyylikeino. Mutta tässä myös nähdään, kuinka eri tavalla ihmiset kokevat visuaaliset kuvat, koska itse en näe kuvissa mitään epämiellyttävää tai inhottavaa. Sen sijaan minulle nämä ovat kiinnostavia kuvia, joita olen palannut katselemaan jo moneen kertaan vs. kliiniset perusmainoskuvat, joita on 13 tusinassa eikä mikään jää hajuttomuudessaan ja mauttomuudessaan mieleen.

      • Heidi

        Olen samaa mieltä siinä että kuvat ovat kiinnostavampia kuin tavalliset mainoskuvat ja itsekin niitä pidempään tarkastelin. Mutta ehkä enemmän jotain valokuvataidetta mielestäni kuin myyvä mainos. Mutta varmasti kolahtaa osaan ihmisistä :)

  • Paula

    Niinhän se on että koska meitä ihmisiä on niin kauan
    Manipuloitu uskomaan että nainen on kaunis kuvassa vain aliravittuna, ajeltuna ja siloitettuna, että nyt kun naisia näytetään sinä itsenään herättää se jopa naisissa vastenmielisyyttä, ja epäilystä. Missä on sisaruus, jossa me naiset ja kanssasiskoa voisimme nostaa toisiamme aina tilaisuuden tullen, kuin lytätä toisiamme alaspäin. Toivon että kun tyttäreni kasvavat näkevät he vain tämänlaisia mainontaa, ja että heille itsestään selvyyteen olisi että nainen on kauneimmillaan juuri sellaisenaan, kainslokarvoineen, muhkuroineen ja ryppyineen. Go girls! //

  • Petra

    Oikeasti aika huolestuttavaa kun omaankin silmään normaalius näytti aluksi jotenkin “häiritsevältä”. Pidän kyllä kuvista ja niiden ei-mainosmaisesta tyylistä ja omaksi lemppariksi nousi “pyllynkaivelukuva”, sillä se sopisi tyylinsä puolesta vaikka johonkin valokuvanäyttelyyn. Kieltämättä tuota kokojen rajoittuneisuutta voisi miettiä, varsinkin kun mainos voi antaa vähä toisen kuvan siitä mikä kokovalikoima todellisuudessa on.

  • Mari

    Tykkään! Normaaleja typyjä ja silti vaatteet näyttää kivoilta-inhimillistä! Mukavan rentoja ja normaaleja kuvia.
    Tekee mieli itsekin sovittaa kun vaate ei muutu niin rajusti kuin olisi suhteessa supermallin päällä ts se mitä koittaa voisi jopa näyttää samalta kuin mallin päällä

  • Thomakos

    Ihanana tervettä — ehkä — virkistävän erilaista ei juurikaan, kuten vastikään julkaisemasi throwbäckki osoittaa:

    http://pupulandia.fi/2017/01/12/tbt-aidosta-ja-oikeasta-kauneudesta/

    Ja kyllä minusta pikkuhousua pyllyvaosta repivä mannekiini vaikuttaa aika laskelmoidulta muotikuvalta :D

    …mutta koskakohan saamme nähdä tavallisia miehiä mainoskuvastoissa?

    vs.

    https://www.instagram.com/p/BOfUK–DgWP/

    • Itse asiassa hyvinkin erilaista, jos naisena katson näitä kuvia. :) Doven kuvissa en näe muhkuroita tai makkaroita enkä myöskään näe aidosti monenlaisia vartalotyyppejä. Siinähän juuri se aiemman postaukseni pointti olikin, että myös Doven naiskuva tuossa mainoksessa on hyvin yksipuolinen. Se esittää “aidon ja todellisen” kauneuden edelleen hyvin suppeasta näkökulmasta. Lisäksi kuva on varsin photoshopattu. Nämä Monkin mainoskuvat tuovat paljon rehellisemmin esiin sitä aitoa kauneutta ja naisvartaloiden monipuolista kirjoa. Nostan silti hattua myös Dovelle pitkäjänteisestä työstä naiskuvan laajentamiseksi mainonnan parissa.

      Se tosin jäi minulle epäselväksi, miksi muotimerkin mainoskuva ei saisi näyttää muotikuvalta?

  • Tiita

    Oho, kylläpä kolahti! Kuten yllä mainittiin: varmasti jakaa mielipiteitä, mutta itse diggaan kovinkin. Oon jotenkin kyllästynyt ylistailattuihin malleihin, enkä ole pitkään pitänyt perinteisiä kuvia erityisen myyvinä. Sen sijaan oma röpsökkä kroppani on mielestäni aika söpö alkkareissakin :D

    Lisää tätä, lisää vaakakapinaa, vähemmän muotteja. Hyvä Monki!

  • Riina

    Ei liity tähän postaukseen, mutta onko sinulla kokemuksia bookbeatin käytöstä?

  • Kristiina

    Suosittelen lukemaan tämän kirjoituksen: http://anastasiaamour.com/2017/01/24/why-brands-aligning-with-body-positivity-dont-always-have-your-best-interests-at-heart/

    Myös minun mielestäni on mukavaa nähdä vähemmän käsiteltyjä kuvia ja erikokoisia ja -näköisiä ihmisiä mainoksessa. Musta on kuitenkin aika etovaa, että näin laskelmoitua mainoskampanjaa ylistetään sen ”rohkeudesta”. Monkihan on vaan tarttunut ihan ilmiselvään markkinointitrendiin, ja kyllä tämäkin mainos on tehty puhtaasti myyntiluvut mielessä. Mielestäni on myös hälyttävää, että närkästyt niin herkästi siitä, kun kampanja ei saakaan pelkkää suitsutusta osakseen. Jos haluamme oikeasti nähdä muutosta median naiskuvassa, tämä ei todellakaan riitä ja se on sanottava ääneen. Kannattaa oikeasti pohtia, onko L-kokoisen iholtaan hiukan tummemman mallin käyttäminen oikeasti se mikä meille riittää. Valkoihoisena, hoikkana ja tervekroppaisena cis-naisena (kuulun tähän ryhmään itsekin) on ehkä vaikea hahmottaa, miten monet naiset eivät ikinä näe omaansa vastaavia vartaloita edes näissä trendikkäissä kampanjoissa. Puhumattakaan siitä, että he voisivat mennä sinne Monkiin tai vastaavaan liikkeeseen ostoksille ja löytää sieltä jotain päälleen sopivaa. Monkin kampanjan kuvat ovat mun mielestä muotikuviksi ihan mielenkiintoisia, mutta mielestäni nostat niitä jalustalle aivan suotta.

    • Olet oikeassa, että ehkä reagoin tuohon kritiikkiin liian kärkkäästi. Ja ehkä tuolle kommentilleni ei nyt kannata antaa ylimitoitettua painoarvoa, sillä olen toki ehdottomasti samaa mieltä siitä, että olisi suotavaa, että tällaista kehopositiivista viestiä esiin nostavan brändin valikoimasta löytyisi myös suurempia kokoja.

      En kuitenkaan sinänsä ymmärrä kritiikkiä “laskelmoivuudesta” mainoskampanjaa kohtaan, sillä mainonnan tarkoituksena on aina edistää myyntiä – se tuskin on kenellekään yllätys. Eihän tässä olekaan kyse siitä, että mikä meille “riittää”, vaan siitä, että askel kerrallaan tätä maailmaa muutetaan. En myöskään täysin ymmärrä, miksi sinusta on “etovaa”, että nostan tämän yksittäisen kampanjan esiin. Minusta tällä yksittäiselläkin teolla on merkitys eikä sitä tee tyhjäksi se, että kuvat on tehty markkinointitarkoituksessa.

      Jokainen brändi tekee jatkuvasti valintoja sen suhteen, millaista naiskuvaa ja arvoja haluaa oman mainontansa ja viestintänsä kautta välittää. Oli tässä kyse miten trendikkäästä ilmiöstä hyvänsä, en muista nähneeni ainoatakaan muuta tämän kokoluokan brändiä (ainakaan Suomessa tunnettua), joka olisi rohjennut esittää mainoksissaan tällaista kuvastoa. Sinulla toki on oikeus olla eri mieltä, mutta minä arvostan Monkin valintaa viestiä tällaisia arvoja.

      • Kristiina

        Mä uskon, että meillä on kuluttajina valta vaikuttaa siihen, millaista kuvastoa mainoksissa käytetään. On selvää, että kaikki hyvät mainokset ovat tarkan harkinnan ja ”laskelmoinnin” tulosta. Kuitenkin se, että tällainen mainos nostetaan jalustalle ja naiset hehkuttavat firman ”rohkeutta” varauksetta, antaa viestin siitä, että tämä riittää meille. Bongasin postauksesi alun perin fb-feedistäni, ja suoraan sanottuna ajattelin, että kyseessä on joku Iltasanomien artikkeli, niin heppoiselta tällainen ”ihanaa L-vaatekoon naisia!” -tyylinen hehkutus tuntuu. Olen ehkä vain tottunut odottamaan sulta enemmän. Mielestäni etovaa ei ole se, että nostat tämän yksittäisen, mun mielestä itse asiassa kuvakieleltään ihan raikkaan, kampanjan esiin. Kirjoituksesi vaan kuulostaa suoraan sanottuna aika naiivilta. Jopa Monki on todennut, ettei tällaisessa kampanjassa pitäisi olla kyse rohkeudesta, vaikka heitä siitä ylistätkin. No, tämä muutos on valitettavasti hidas prosessi, ehkä tämä on pieni askel eteenpäin niistä Doven kiiltävistä ”oikeista naisista”. Kannattaa kuitenkin muistaa, että tämäkään mainoskampanja tuskin koskaan olisi syntynyt, jos me olisimme vaan purematta nielleet sen Doven naiskuvaston ja retoriikan.

        • Ehdottomasti isompia tekoja ja enemmän tarvitaan. Olet oikeassa. Olen silti edelleen sitä mieltä, että tällaisen kampanjan tekeminen ON rohkeaa aikana, jolloin kaikki on niin siloteltua. Kuten jo näissäkin kommenteissa on noussut esille, niin surullista kyllä, tällainen kuvasto jakaa mielipiteitä eivätkä edes monet naiset ole valmiita näin realistisille ja kaunistelemattomille mainoskuville.

          Tämän nimenomaisen blogijutun ei ollut tarkoituskaan olla mikään syväluotaava pohdinta aiheesta, vaan ainoastaan nostaa esiin, että hei, tällaista on tehty – onpa kiinnostavaa. Se oli oma ensireaktioni kampanjan kuvista ja lähinnä olin positiivisesti yllättynyt nähdessäni tällaisia mainoskuvia. Keskustellahan asiasta voi ja saa, ja minä mielelläni tarjoan tälle keskustelulle areenan blogini kautta.

          • Kristiina

            Siitä olen kyllä samaa mieltä kanssasi, että tämän postauksen kommenteista huomaa, että vähemmän siloiteltua ja monipuolisempaa naiskuvastoa tarvitaan kipeästi! On tavallaan todella huolestuttavaa, että tällaisten tosi tavallisten (ja vielä tosi hyvin länsimaiseen kauneusihanteeseen istuvien) naisvartaloiden näkeminen muotikuvissa tuntuu monista naisista epämukavalta. Aika moni meistä näkee vastaavaa ihan omasta peilistä tai vähintään sitten uimahallin pukkarissa. Miten se tavallisuus onkin osattu demonisoida niin hyvin, toivottavasti muutosta tapahtuisi vähän nopeammin. Ja joo, ymmärrän, että kaikki ei halua katsoa kuvia, joissa kaivetaan pikkareita, mutta siis se ei ollut pointtina. :D

          • No nimenomaan! Se on ennen kaikkea surullista, että ihan tyystin tavalliset ja normaalit naisvartalot koetaan mainoskuvissa peräti epämiellyttäviksi ja ällöttäviksi katsella. Niin harvinaista tällaisten kuvien ja vartaloiden näkeminen uimahallin tai peilikuvan ulkopuolella on. Siksi kai se tavallisuus näissä kuvissa niin ilahduttikin. :)

  • niuho

    Saako saako saako sanoa, että kokee “pyllyn kaivelun” ja jotkut asennot vastenmielisiksi ja siksi ei pidä mainosta myyvänä, ilman, että se tulkitaan niin, että kavahtaa mainoskuvissa tavallista vartaloa sinänsä ja, että kokee tavallisen vartalon näkemisestä vastenmielisyyttä. Tämä ei ollut kokemukseni kuvista tosin, mutta kommenttiketjun lukeminen herätti tämän kysymyksen.

  • Hilma

    Kauniita ja kiinnostavia kuvia kauniista ihmisistä!

  • Jemina

    Virkistävä kampanja. Itsekin olen jo monta vuotta käyttänyt ainoastaan Monkin alushousuja, ovat hyviä, nättejä ja kestäviä.

    Mutta vähän on joka tapauksessa pakko harmitella sitä, että Monkista ei todellakaan löydy rintaliivejä ja noita nättejä aluspaitoja, jos on oikeasti vähänkään isommat rinnat. Tuttu ongelma toki kaikille rinnakkaammille naisille, mutta vähän hassua markkinoida alusvaatteita kaikenkokoisille kun niitä ei todellakaan siellä kaikille ole. Sama kun kirjoitit tässä parin vuoden sisään Lindexin huikeista rintaliivivalikoimista, ja oikeasti valikoima loppuu sielläkin E-kokoon.

  • jk

    Mainio juttu, mutta toivotaan, ettei tämä koskaan enää ole “virkistävän erilaista”. Emmekä tulevaisuudessa etsi tuota virkistävää erilaisuutta taas päinvastaiselta suunnalta.

  • barbara

    Mutta tässä taas unohdetaan että Monki on oikeasti parikymppisen nuorison ja teinikohderyhmän kauppa. Tuossa ikäryhmässä ei ole niin paljon todella obeesejä “naisia” kuin aikuisissa naisissa,joilla on ollut enemmän aikaa kerätä kiloja.

    • Itse asiassa mietin tätäkin tässä keskustelun varrella. Muutama kommentoija on myös maininnut, että Monkin kokomitoitus on keskimäärin aika väljää eli usein voi valita normaalia pienemmän koon. Voisi siis ajatella, että käytännössä kokoja on XL:ään asti, vaikka lapuissa lukeekin vain L.

  • santtuliini

    Kun vielä sais joskus isolla rintavarustuksella (E+) siunattuja naisia tällaisiin kuviin, niin olisi hienoa!

Related posts