27/01/16

Nanson uudet tuulet

24 68 nanso

Facebookissa uutisvirtaani pompahti eilen tuo ylläoleva kuva, joka herätti välittömästi mielenkiintoni. Kiinnostava kuosi, houkuttelevat värit ja tuore design – ne riittivät kiinnittämään huomioni. Vasta sitten luin tekstin kuvan ohessa ja yllätyin. En olisi arvannut, että kyseessä voisi olla Nanson lookbook-kuva, mutta toisaalta nyt, kun katson kuvaa, näen kyllä Nansoa. Näen kuvassa juuri sitä Nansoa, jota olen jo vuosia odotellut: nykypäivään päivitettyä, kekseliästä, tyylikästä ja sellaista, jota minäkin voisin kuvitella pukevani ylleni. Siitä onkin aikaa, kun Nanso viimeksi herätti tällaisia tuntemuksia.

Minua haastateltiin loppuvuodesta YLEn uutisiin Suomi-muodista, kun Nanson suunnalta kantautui surkeita uutisia. Yrityksen tiimi kutistui entisestään YT-neuvotteluiden myötä ja uutisia varten kyseltiin näkemystä siitä, mistä johtuu, ettei Nanso ole onnistunut pitämään itseään pinnalla kovassa kilpailussa. Että mistä kiikastaa?

nanso2

Minun näkemykseni oli, että Nansolla olisi kaikki ainekset olla todellinen suomalainen menestystarina. Tuotantoa tehdään yhä Suomessa, vaatteiden laatu on erinomainen ja pitkät perinteet omaavalla brändillä on vankka sija suomalaisten mielissä. On vain ollut yksi MUTTA: 2000-luvun alun retrokuosibuumin jälkeen Nanso ei ole onnistunut uudistumaan riittävästi ja pitämään itseänsä designin puolesta muodin kelkassa. Jos vaatteiden tyyli ei puhuttele oikeaa kohderyhmää, ei kauppaa synny.

Vuosien varrella on selvästi yritetty uudistua ja yhteistyömallistot kiinnostavien suomalaissunnittelijoiden kanssa ovat olleet askel oikeaan suuntaan. Jostain syystä yhteistyöt ovat kuitenkin jääneet vähän huomaamattomiksi ja vaisuiksi eikä niistä oikein ole saatu kaikkia mahdollisia tehoja irti. Ehkä ei sitten kuitenkaan ole uskallettu uudistua tarpeeksi rohkeasti. Vierailin joskus reilu vuosi sitten Nanson liikkeessä ja mietin, etten olisi osannut pukea itse ylleni vaatteista ainoatakaan, vaikka sinänsä merkistä ajatuksen tasolla tykkäänkin.

nanso1

Nyt kuitenkin on ollut ilo huomata, että viimein puhaltavat tänä vuonna peräti 95 vuotta täyttävällä Nansollakin uudet tuulet. Pääsuunnittelijaksi palkattiin Marimekolla aiemmin työskennellyt Noora Niinikoski ja nyt alkavat brändiuudistuksen hedelmät näkyä. Oheiset kuvat ovat siis ensi syksyn AW16-mallistoa, joten näitä vaatteita saadaan odotella vielä hetki, mutta kyllä malttaa odottaa, jos lopputulos näyttää näin kivalta. :)

Noora Niinikosken johtamassa suunnittelutiimissä jatkavat Nanson pitkän linjan suunnittelijat Heli Hoisko ja Minna Sillanpää, mutta uusina suunnittelijoina mukaan on napattu kuosisuunnittelija Reeta Ek sekä jo monessa maailman muotikilpailussa mainetta niittänyt Sophie Sälekari. Niinikoski on myös lupaillut, että jatkossa trikoovaatteiden rinnalle mallistoon on tulossa lisäksi neuleita ja kangastuotteita. Pakko sanoa, että nyt kuulostaa oikeasti lupaavalta – hyvä Nanso!

Olen tänään menossa pian tutustumaan uutuusmallistoon ihan livenä ja toivon hartaasti, että vaatteet hurmaavat sitten kasvotustenkin yhtä kovasti kuin kuvissa. Miltäs vaikuttaa teidän muiden mielestä?

nanso3

Photos: Nanso

Tags: , ,

Categorised in: Muoti

24 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • Jane

    Joo-o, kiinnostaa myös kovasti! Jos vihdoin saatais muutakin kuin yöpaituli-materiaalia…

  • Aliisa

    Onpa kivoja! Noitahan tekee mieli hankkia. Tiedätkö milloin tulevat myyntiin?

  • Parkkis

    Kiinnostaa kyllä kovasti!
    Nansolla on aina ollut omaa silmää miellyttäviä leikkauksia, mutta ei kunnon promoamista ja kampanjointia. Lisäksi nettikaupan mallit eivät useinkaan ole vaatteen esittelyssä eduksi, vaan upea vaate näyttää vain roikkuvalta.

  • Katri K

    Vaikuttaa lupaavalta! Uudistuminen tulee Nansolle tarpeeseen. Minulla on muutamia Nanson trikoovaatteita ja laatu on todella hyvä, mutta mallistojen nykyinen ilme on täysin nuupahtanut. Ja ne muodottomat tanttatunikat voisi tosiaankin unohtaa – ne eivät palvele kenenkään vartaloa.

  • Anne

    Vau, kauniita leikkauksia ja nättejä kuoseja! Hyvä Nanso!

  • Sra

    Mielenkiintoinen kirjoitus ja hyvä Nanso! Oon samaa mieltä kuin sinä, Jenni – 2000-luvun alun uudistumisen jälkeen kaikki yritykset uudistua ovat olleet melko vaisuja. Osittain tähän kyllä vaikuttaa musta myös materiaali: trikoo ei ainakaan itselleni ole kovin luontainen valinta, vaan kaipaisin jotain ryhdikkäämpää.

    Materiaalina trikoo voisi kuitenkin sopia tuollaisiin räväkämpiin kuoseihin, joten pidän peukkuja. Symppaan Nansoa täysillä kotimaisen tuotannon vuoksi (ja myös koska olin Mikonkadun liikkeessä tet-harjoittelussa v2003), joten toivotaan parasta. Olisikin kiva kuulla, mitä tykkäsit mallistosta livenä ?

  • Hyvältä näyttää! Aika monta ihanaa vaatetta löytyi tänään showroomilta. Näitkö sen harmaan bleiserin? <3

  • T

    Eikös siitä juuri uutisoitu, että Nanso ajaa viimeisen Suomen tehtaansa alas ? Vaatteiden hinnat pysyvät varmasti kuitenkin samoina..

    • Voi ei! Oliko näin? Tosi kurjaa, jos tuotanto loppuu kokonaan Suomesta. Tosin jossain määrin ymmärrettävää, jos toiminta on ollut tappiollista pitkään. Eihän tällaisia ratkaisuja tietenkään tehdä kuin pakon edessä.

      Ja se on tietysti totta, että kun kustannuksia karsitaan niin tuotannon siirto muualle tuskin laskee hintoja. Ehkä osasyy kannattamattomaan toimintaan on monien muiden syiden rinnalla ollut se, että vaatteiden valmistaminen Suomessa yksinkertaisesti vain on todella kallista eikä tuotteiden hintoja haluta silti nostaa pilviin. Kun on nähnyt monia vaatesuunnittelijoiden kannanottoja siihen, mistä vaatteiden myyntihinnat koostuvat, on jotenkin helpompi ymmärtää sekä hinnoittelua että vaikeuksia pitää tuotantoa kotimaassa. Joka tapauksessa tosi harmillinen juttu, jos tuotanto Suomessa loppuu. :/

  • No nyt pääsi Nanso yllättämään! Yhdistän Nanson pääosin juuri muidenkin mainitsemiin tunikoihin ja yöpaitoihin. Ihanaa, että vihdoin ollaan tajuttu muutoksen tarve.

  • jennie

    Olen pitänyt jo pidemmän aikaa Nanson mekoista ja niitä kaapistani useita löytyykin. Olen ostanut Nanson mekkoja mielelläni, koska olen tiennyt tukevani täysin kotimaista tuotantoa ostamalla Nokialla valmistettuja vaatteita. Tämä on ollut erittäin suuri ostopäätökseen vaikuttava tekijä. Nyt kun Nanso joulukuun alussa ilmoitti lopettavansa tehtaansa, en enää tiedä miten suhtautua. Haluaisin edelleen pitää Nanson tuotteista ja tukea kyseistä yritystä, mutta toisaalta taas nyt kun niiden tuotanto siirtyy pois Suomesta, en enää osaa suhtautua Nansoon samalla tavalla suomalaisena yrityksenä. Ensimmäinen reaktio minulla oli, että Nanson ostaminen loppui tähän, mutta sittemmin olen ruvennut miettimään, että onko se sittenkään oikea ja järkevä tapa reagoida. Ehkä aika ja tulevat mallistot näyttävät miten loppupelissä suhtaudun. Toivon myös, että Nanson tuotteiden laatu ei kärsi tuotannon siirtymisen yhteydessä.

  • Riikka

    Olen uutisoinnista ymmärtänyt, että Nanson tuotanto lakkaa nimenomaan Suomessa. Suunnittelupuoli (kuten Reimalla tai Marimekolla) toimii tietysti Suomesta käsin, mutta itse valmistus ulkomailla.
    Kiva, että uudet tuulet puhaltavat, mutta itse en jatkossa enää osta Nansoa, koska minulle kotimaisuus oli viimeinen syy valita Nanso. Nyt se on päässyt samalle linjoille kuin Marimekko: suomalainen perinteikäs brändi mutta tyhjät tehtaat Nokialla jne. Ymmärrän syyt tuotannon loppumiseen, mutta se on aina sääli! Harmi, ettei Nanso pystynyt aikaisemmin raikastamaan imagoaan.
    Kiitos kivasta blogista! Tää on tyylikäs kokonaisuus, jonka paras mauste ovat henkilökohtaiset pohdinnat.

  • Kirsikka

    Niin todellakin on uutisoitu tästä, että nanson tuotanto Suomessa loppuu, mutta onhan tähänkin asti jo paljon tehty Virossa. Leikkuut, ompelut ja mitä vielä. On tietenkin osa tuotteista ihan kokonaan tehty suomessa ja Virossakin ommelluissa on ollut Nanson omalla tehtaalla suomessa tehtyjä neuloksia, mutta ehkä hiukan virheellisestikkin väitetty, että tähän asti kaikki on tehty suomessa. No nyt nanso ehkä hiukan kärsii siitä, että ovat peitelleet tuota yhteyttään Viroon. Aina pitäisi rehellisesti kertoa eikä peitellä tällaisia asioita. Tämä muutos ei tulisi niin isona pommina kuluttajille, kun tiedossa olisi ollut tuo Viroyhteys. Uskon, että nanson heikko menestys on osaksi varmastikkin jotunut mitättömästä markkinoinnista. Nyt Nansoa on alettu markkinoimaan, mutta Nanso Group Oy:n muut brändit ovat edelleen täysin unholassa ja niitä ei tunnuta arvostavan yhtään. Toivotaan, että sieltä ne muutkin brändit saisivat arvoisensa markkinoinnin ja uudistuksen.

  • Monna

    Niin, Nanso on tosiaan tehnyt päätöksen Nokian värjäämönsä lopettamisesta ensi syksynä, eli uusi mallisto tehdään Virossa. Nanso on myös tehnyt yhteistyötä orivesiläisen Orneuleen kanssa, ja saapa nähdä, miten tämänkin perinteikkään yrityksen kanssa käy. Jotain positiivisiakin uutisia on, että Nanson tiloissa jatkaisi muita pieniä suomalaisia vaatetusalan yrityksiä:
    http://www.nokianuutiset.fi/Uutiset/1195014181090/artikkeli/uusi+tuotanto+on+jo+kaynnissa+nanson+tehtaalla+tehdaan+nyt+papu+designia.html

  • Taru

    Kyllä! Ihan samat ajatukset olivat mullakin, kun näin lookbook-kuvia. Odotinkin Niinikosken päivittävän vihdoinkin brändin tähän päivään mutta säilyttäen Nanson ominaisilmeen. Musta on tosi harmillista, että tuotanto siirrettiin Viroon, ennen kuin uuden malliston vaikutukset myyntiin on nähty. :( Siinä meni Nansolla kotimaisuusvaltti, jonka vuoksi itse merkkiä olen seurannut.

  • Pauliina

    Kuulostaa vähän oudolta, jos viime vuosina ei ole löytänyt mitään mieleistä, mutta nyt nämä kiinnostavat. Oletkohan tosiaan katsellut Katri Niskasia ym. kovin tarkasti? Ei näissä nimittäin eroa mielestäni nyt niin hirveästi ole aiempaan tarjontaan.

    Jos myös on mieltänyt Nanson vain yökkäripuljuksi, tuntuu siltä, että perehtyneisyys ei ole kovin huolellista ollut.

    • Paljoltihan kyse on myös markkinoinnista. Jos brändi ei osaa tuoda valikoimaansa esille eikä tavoita kohdeyleisöään, jotain on mennyt konseptissa pieleen. Minusta ei voi lähteä siitä lähtökohdasta liikkeelle, että kuluttajan on itse etsittävä ja perehdyttävä, vaan brändin on tuotava informaatio sen verran houkuttelevasti ja helposti saataville, että ihminen kiinnostuu. Ilmeisesti siinä kohtaa Nanso on epäonnistunut, kun näin Suomi-muodista lähtökohtaisestikin kiinnostunut on sivuuttanut ja ikään kuin unohtanut koko merkin tyystin. Asiakas pärjää mainiosti ilman yksittäistä brändiäkin, mutta brändi ei pärjää ilman asiakkaita.

      Omat mielikuvani perustuvat lähinnä siihen, että olen muutamia kertoja vieraillut viime vuosina Nanson liikkeessä, enkä ole oikein löytänyt sieltä mitään itseäni kiinnostavaa. Toki esimerkiksi jo lookbook-kuvien stailaukset tekevät paljon – ne nimenomaan luovat mielikuvia ja antavat ideoita siitä, miltä vaatteet voisivat itseni päällä näyttää tai miten niitä voisi stailata. Jos lookbook-kuvia ei ole saatavilla tai ne eivät inspiroi, harvemmin tulee tutustua sitten mallistoonkaan sen tarkemmin.

  • Anri

    Uusi Nanson mallisto vaikuttaa tosi kivalta. Minä olen myös odottanut tällaista uudistusta, jotta saisivat uutta nostetta. Nansosta olen tykännyt aina, mutta suunnittelu on mielestäni ontunut ja pahasti. Mallistoista ei ole montaa kivaa vaatetta löytynyt. Innolla siis odotan, että tämä syksyn mallisto tulee myyntiin :)

  • Näyttää ihan lupaavalta :)

  • Annemari

    Mielestäni tällainen uudistus olisi pitänyt tehdä aikaisemmin ja nostaa sillä yritys nousuun. Nanson valttina oli kotimaisuus, jatkossa ei sitten enää sekään. Suomesta häviää kokoa ajan oma vaateteollisuus ja jäljelle jää vain designed in Finland, mikä ei ole mitään.

  • -mairie

    Nanso on ymmärtääkseni jo pitkään leikannut ja ommellut tuotteensa Virossa, harmi että lopettaa kaiken valmistuksen kotimaassa.

  • Marketta Jurva

    Mielenkiintoisia asuja, jään innolla niitä odottamaan!

Related posts